Według badań Eurostatu 28% polskich firm, zatrudniających ponad 10 pracowników używa mediów społecznościowych do komunikacji swojej marki w Internecie. Rośnie wykorzystanie do działań promocyjnych zarówno Facebooka i Twittera jak i mediów stawiających na treść wizualną (YouTube, Instagram i Pinterest).

Polskie kancelarie prawne jak i indywidualni prawnicy, wzorem kolegów po fachu w USA i na zachodzie Europy, nie pozostają obojętni na ten trend (oczywiście z typową dla siebie ostrożnością i rozwagą, które pozornie stanowią wąskie gardło w rozwoju profili o tematyce prawnej).

Dlaczego pozornie? Prawnicy, z uwagi na materię, w której funkcjonują, olbrzymią wagę przywiązują do planowania, przewidywania, analizowania i ważenia słów – czyli umiejętności koniecznych do skutecznego wykorzystania mediów społecznościowych w biznesie. Poniżej zebraliśmy 10 krótkich porad dla prawników aktywnych bądź planujących aktywność na Facebooku – aktualnie najpopularniejszym serwisie społecznościowym w Polsce.

5 porad na TAK:

1. Zdefiniuj swoją społeczność (grupę docelową) – pamiętaj, że Twój fanpage będzie odwiedzany przez klientów, potencjalnych klientów, ale również przez aplikujących na praktyki studentów, czy przyszłych pracowników. Wszystkie kolejne etapy rozwoju profilu będą wtórne do tej czynności.

2. Wyróżnij się treścią… – Wyróżnik może stanowić np. specjalizacja kancelarii. Użytkownik szuka w Internecie konkretnej wiedzy na interesujący go temat. Bycie ekspertem np. w prawie autorskim przełoży się na wzrost liczby fanów profilu faktycznie zainteresowanych tą tematyką, podczas gdy profil o tematyce prawnej w ogóle, “rozmyje” grupę docelową i nie nada profilowi odpowiedniego charakteru. Jak budować ów charakter fanpage’a pokazuje kancelaria Attig z USA specjalizująca się w obsłudze roszczeń weteranów wojennych.

3. …i nazwą – która nie zawsze musi stanowić kalkę nazwy kancelarii. Jednym z zabiegów, który wzmacnia pozycjonownie fanpage’a i prowadzi do wzrostu ilości jego użytkowników jest wkomponowanie w jego nazwę frazy kluczowej. Np. Prawo energetyczne – Kancelaria Kowalski. Nowym trendem jest tworzenie profilu z pozoru nieprzypisanego konkretnej marce, w którym nazwa kancelarii komunikowana jest na głębszym poziomie niż nazwa profilu (linki w postach, logo). Np.: Twoja codzienna porada w pisaniu umów. Kanadyjska kancelaria Ted Yoannou & Associates użyła popularnej frazy kluczowej (wskazujacej jednocześnie na specyfikę poszukiwanej usługi i lokalizację usługodawcy) w nazwie domeny interenetowej i fanpage’a: Toronto Criminal Lawyers. Efekt: 7 tys. “wartościowych” polubień profilu.

4. Wchodź w interakcję ze swoimi fanami – odpowiedzią na Twoją wartościową aktywność w mediach społecznościowych będzie interakcja fanów względem treści zamieszczanych na fanpage’u. Każde “polubienie”, każdy komentarz czy wyświetlenie postu stanowi delikatną nić nawiązanej relacji, o którą należy dbać. Facebook to narzędzie wzajemnej, NIE jednostronnej komunikacji. Odpowiadanie na komentarze fanów, używanie bezpośrednich zwrotów, dobieranie treści do aktualnych potrzeb użytkowników przyniosły amerykańskiej kancelarii Lexington ponad 44 tys. fanów.

5. Analizuj czy robisz to dobrze – fanpage’e wyposażone są w podstawowe narzędzia analityczne, które pomagają odpowiedzieć na pytanie: czy w sposób odpowiedni komunikuję się z fanami, czy moje działania przekładają się na wzrost ich liczby, o jakich porach dnia publikować itp. Podstawowymi miernikami realizacji celów są: zasięgi, liczby interakcji, polubień i przejść z fanpage na stronę internetową kancelarii.

5 porad na NIE:

1. Nie ignoruj fanów – serwis społecznościowy stworzony jest do dialogu. Każde pytanie, wątpliwość czy niepochlebny komentarz użytkownika, musi spotkać się z Twoją odpowiedzią. Pytanie pozostawione bez odpowiedzi może prowadzić do domniemania niewiedzy w obszarze prawa, którego dotyczy. Niepochlebny komentarz bez stanowczej, acz kulturalnej i proporcjonalnej odpowiedzi zachęci innych użytkowników do publicznego wyrażnia swojego niezadowolenia na fanpage’u.

2. Nie używaj niezrozumiałego, specjalistycznego języka – dopasuj go do swojej grupy docelowej. Klient nie musi znać łacińskich paremii. Czytanie treści zamieszczanych na fanpage’u musi ułatwiać kontakt użytkownika z kancelarią, a nie budować kolejny mur niezrozumienia.

3. Nie ograniczaj się do treści pisanych – wszyscy na co dzień czytamy wiele pism i artykułów. Treści video lub infografiki osiągają najwyższy współczynnik interakcji na Facebooku. Powiedz to co chcesz napisać i opublikuj na fanpage’u. Sam Bernstein co tydzień prezentuje infografiki z prawniczą wskazówką, z wymyślonej przez siebie serii “Call Sam”. Użycie “wizulanej” formy komunikacji pozwoliło mu zebrać 35 tys. obserwujących.

4. Nie pisz niczego, czego nie chciałbyś, aby cytowały telewizyjne serwisy informacyjne – to prosta zasada, która pozwala pamiętać, że media społecznościowe to wirtualna przestrzeń publiczna, której skutki przenikają do świata rzeczywistego.

5. Nie zarzucaj fanów postami – przyjmij odpowiadający Twoim fanom harmonogram wpisów (częstotliwość, dni i godziny publikacji ustal na podstawie wspomnianego powyżej narzędzia analitycznego).

Zastanawiasz się jak wykorzystać media społecznościowe w swojej kancelarii?
Skontaktuj się z naszym ekspertem!

Szymon Laszewicz,
Strategy Manager BrandPRO
@ szymon.laszewicz@brandpro.pl
Tel: 505 401 565

Szymon Laszewicz

E-marketingowiec patrzący na rzeczywistość analitycznym i strategicznym okiem. Wyciąga z internetu maksimum informacji o rynku, klientach, trendach, marce i jej konkurencji, by na tej podstawie budować strategie i plany promocji w internecie. Entuzjasta mediów społecznościowych motywujący klientów do ich wykorzystywania w celu optymalizacji procesów w firmie. Specjalizuje się również w zagadnieniach prawnych związanych z marketingiem i reklamą.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

TwitterLinkedIn



Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?