Witaj na stronie BrandPRO
Cele biznesowe mikro, małych i średnich firm spotykają tu doświadczenie i wiedzę zespołu ekspertów brandingu - kreacji i promocji marki.
Klikając Branding zapoznasz się z naszym podejściem, wyróżnikami i zakresem usług: Analiza, Strategia, Marka, Identyfikacja, Strona, Tekst, Film, Społeczność, Wizerunek, Reklama.
Z lewej strony znajdziesz blog pełen inspiracji dla rozwoju Twojego biznesu a tutaj: Kontakt.
Tagi
analityka internetowa brand branding budowa marki dane marketingowe Facebook facebook ads fanpage na facebooku Google+ identyfikacja wizualna infografika Instagram kreowanie wizerunku księga znaku Linkedin logo firmy logotyp marka marketing treści media społecznościwe naming nazwa dla firmy nazwa firmy nazwy firm optymalizacja strony personal branding Pinterest prowadzenie fanpage rebranding seo slogan social marketing social media strategia marki strona internetowa teksty seo tożsamość marki Twitter tworzenie marki wartości marki wizerunek marki Youtube zarządzanie marką zarządzanie wizerunkiem zmiana nazwy firmyKategorie wpisów
- Analiza rynku (15)
- Branding (111)
- Definicja (19)
- Identyfikacja wizualna (38)
- Kreacja marki (66)
- marketing online (3)
- Media społecznościowe (53)
- Personal branding (1)
- Pisanie tekstów (17)
- Plan marketingowy (5)
- Produkcja filmowa (8)
- Promocja marki (40)
- Strategia marki (33)
- Tworzenie stron (17)
- Zarządzanie wizerunkiem (46)
Newsletter
10 sposobów na trafną nazwę dla firmy
Każdy przedsiębiorca zdaje sobie pytanie: jak nazwać firmę? Wydawałoby się, że słowa, które składają się na nazwę firmy są efektem twórczej pracy właścicieli bądź sztabu ekspertów odpowiedzialnych za identyfikację wizualną marki. W praktyce tworzenie nazwy fimry (naming) jest procesem bardziej złożonym, wymagającym nie tylko kreatywności, ale także konkretnej wiedzy i doświadczenia.
Jak się za chwilę przekonasz, sukces nazwy firmy zależy również od Twojej wiedzy językowej, czyli umiejętności rozebrania na czynniki pierwsze wyrazu ze względu na jego budowę, fonetykę i semantykę. Jakiś czas temu pisałem o tym jak powstały nazwy znanych firm. Dowiedziałeś się, że nazwy są nośnikiem znaczeń. Dzisiaj zajrzymy jeszcze głębiej i powiemy o strategiach językowych, dzięki którym powstają najlepsze nazwy dla firm.
Jak nazwać firmę? Istnieje kilka sposobów kategoryzowania nazw. Możemy dobierać zlepki sylab kierując się ich dźwięcznością, albo znaczeniem, z jakim dany wyraz jest utożsamiany. Poniższe kategorie zostały pogrupowane ze względu na morfologię słów tj. budowę poszczególnych elementów, składających się na pełną nazwę firmy.
1. Konkretne słowa
Nazwy firmy, które zawierają w sobie kompletne, konkretne słowo. Nie mogą być zbyt ogólne i zazwyczaj pracują poprzez metafory i metonimię, czyli pośredni związek. Należy o tym pamiętać ze względów praktycznych – przy rejestracji znaku towarowego autoryzuje się tylko niepowtarzalne elementy produktu. Plusem tego rodzaju nazw jest to, że są krótkie, proste i jednocześnie bogate w skojarzenia. Do minusów można zaliczyć fakt, że wymagają ochrony prawnej, zabezpieczeń URL, co jak wiadomo, kosztuje.
Przykłady:
2. Zlepek dwóch wyrazów
Nazwa firmy z tej kategorii składa się z dwóch, połączonych ze sobą słów. Najczęściej oba wyrazy są rzeczownikami. Zdarza się, że drugi wyraz jest czasownikiem. Jest to jeden z najlepszych sposobów tworzenia nowych słów, szczególnie w językach germańskich. Zaletą tej strategii językowej jest to, że mamy praktycznie nieograniczoną liczbę potencjalnych kombinacji, co daje nam większe prawdopodobieństwo stworzenia unikalnej nazwy.
Przykłady:
3. Zwroty
Nazwę dla firmy tworzymy również zgodnie z zasadą łączenia słów, ale po to, by razem stanowiły określony zwrot. Plusem tej kategorii nazw jest to, że brzmią naturalnie i poprawnie językowo. Frazy jednak mogą być zbyt długie, co w przypadku nazw firm jest minusem.
Przykłady:
4. Mieszanki
Nazwa składa się z dwóch części, które są rozpoznawalnymi fragmentami popularnych słów. Szczególnie kreatywne mieszanki mogą być wyjątkowo krótkie i atrakcyjne wizualnie. Niestety, znaczna część takich tworów jest mało spójna i niejasna dla odbiorców.
Przykłady:



Niektóre nazwy firm są słowami, które zostały nieznacznie zmienione w wymowie i pisowni. Zmiana polega najczęściej na dodaniu pojedynczej litery bądź substytucji (zamiany litery na inną). Plusem jest uzyskanie unikalnej nazwy, ale ma ona sens tylko wtedy, kiedy jest rozpoznawalna.
Przykłady:
6. Przyklejone, przymocowane słowa
Są to nowe formy, składające się z centralnego, prawdziwego słowa i przyrostków. Przedrostki i przyrostki często komplikują ogólne znaczenie nazwy firmy.
Przykłady:
7. Neologizmy
W nazwie znajdują się słowa, które sami stworzyliśmy, bądź słowa o niejasnym pochodzeniu. Wielką zaletą tej kategorii jest to, że nazwy są krótkie i bardzo charakterystyczne, co ułatwia proces znakowania. Trudnością jest identyfikacja znaczenia słowa w kontekście usług profesjonalnych firmy.
Przykłady:
8. Kalambury
Takie nazwy firm, to słowa lub frazy, które zostały zmodyfikowane w taki sposób, aby uzyskać drugie znaczenie (nie wprost).
Przykłady:

Dzięki nim nasza marka zyskuje ludzką twarz i osobowość. Niestety zbyt krótkie nazwy mogą być niedostępne w adresach URL.
Przykłady:


10. Inicjały i skróty
Są to nazwy składające się z pierwszej litery każdego słowa, które współtworzą całą nazwę firmy. Czasami litery są wymawiane oddzielnie (inicjały), a czasami kombinacja liter jest wymawiane jako słowo (w tym przypadku jest to skrót). Nazwy te zapewniają krótkie mnemoniki dla długich fraz opisowych. Wobec czego są łatwiej zapamiętywane.
Przykłady:
Przeczytaj również: Nazwa marki w 6 etapach oraz Rejestracja znaków towarowych – fakty i mity.
Zastanawiasz się, jak nazwać swoją firmę? Zajrzyj do naszej zakładki NAZWA.
Podobne wpisy:

Wojciech Pasterski
Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.
-
Łukasz Rajzer
-
Piotr
-
Monika Trojanek
-
annakin.