Każdy przedsiębiorca zdaje sobie pytanie: jak nazwać firmę? Wydawałoby się, że słowa, które składają się na nazwę firmy są efektem twórczej pracy właścicieli bądź sztabu ekspertów odpowiedzialnych za identyfikację wizualną marki. W praktyce tworzenie nazwy fimry (naming) jest procesem bardziej złożonym, wymagającym nie tylko kreatywności, ale także konkretnej wiedzy i doświadczenia.

Jak się za chwilę przekonasz, sukces nazwy firmy zależy również od Twojej wiedzy językowej, czyli umiejętności rozebrania na czynniki pierwsze wyrazu ze względu na jego budowę, fonetykę i semantykę. Jakiś czas temu pisałem o tym jak powstały nazwy znanych firm. Dowiedziałeś się, że nazwy są nośnikiem znaczeń. Dzisiaj zajrzymy jeszcze głębiej i powiemy o strategiach językowych, dzięki którym powstają najlepsze nazwy dla firm.

Jak nazwać firmę? Istnieje kilka sposobów kategoryzowania nazw. Możemy dobierać zlepki sylab kierując się ich dźwięcznością, albo znaczeniem, z jakim dany wyraz jest utożsamiany. Poniższe kategorie zostały pogrupowane ze względu na morfologię słów tj. budowę poszczególnych elementów, składających się na pełną nazwę firmy.

1. Konkretne słowa

Nazwy firmy, które zawierają w sobie kompletne, konkretne słowo. Nie mogą być zbyt ogólne i zazwyczaj pracują poprzez metafory i metonimię, czyli pośredni związek. Należy o tym pamiętać ze względów praktycznych – przy rejestracji znaku towarowego autoryzuje się tylko niepowtarzalne elementy produktu. Plusem tego rodzaju nazw jest to, że są krótkie, proste i jednocześnie bogate w skojarzenia. Do minusów można zaliczyć fakt, że wymagają ochrony prawnej, zabezpieczeń URL, co jak wiadomo, kosztuje.

Przykłady:

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

2. Zlepek dwóch wyrazów

Nazwa firmy z tej kategorii składa się z dwóch, połączonych ze sobą słów. Najczęściej oba wyrazy są rzeczownikami. Zdarza się, że drugi wyraz jest czasownikiem. Jest to jeden z najlepszych sposobów tworzenia nowych słów, szczególnie w językach germańskich. Zaletą tej strategii językowej jest to, że mamy praktycznie nieograniczoną liczbę potencjalnych kombinacji, co daje nam większe prawdopodobieństwo stworzenia unikalnej nazwy.

Przykłady:

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

star

3. Zwroty

Nazwę dla firmy tworzymy również zgodnie z zasadą łączenia słów, ale po to, by razem stanowiły określony zwrot. Plusem tej kategorii nazw jest to, że brzmią naturalnie i poprawnie językowo. Frazy jednak mogą być zbyt długie, co w przypadku nazw firm jest minusem.

Przykłady:

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

4. Mieszanki

Nazwa składa się z dwóch części, które są rozpoznawalnymi fragmentami popularnych słów. Szczególnie kreatywne mieszanki mogą być wyjątkowo krótkie i atrakcyjne wizualnie. Niestety, znaczna część takich tworów jest mało spójna i niejasna dla odbiorców.

Przykłady:

wiki

wiki + encyklopedia

nazwa marki

microcomputer + software
nazwa marki

net + landscape
nazwa marki

sky + peer-to-peer
5. Podrasowane nazwy

Niektóre nazwy firm są słowami, które zostały nieznacznie zmienione w wymowie i pisowni. Zmiana polega najczęściej na dodaniu pojedynczej litery bądź substytucji (zamiany litery na inną). Plusem jest uzyskanie unikalnej nazwy, ale ma ona sens tylko wtedy, kiedy jest rozpoznawalna.

Przykłady:

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

6. Przyklejone, przymocowane słowa

Są to nowe formy, składające się z centralnego, prawdziwego słowa i przyrostków. Przedrostki i przyrostki często komplikują ogólne znaczenie nazwy firmy.

Przykłady:

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

7. Neologizmy

W nazwie znajdują się słowa, które sami stworzyliśmy, bądź słowa o niejasnym pochodzeniu. Wielką zaletą tej kategorii jest to, że nazwy są krótkie i bardzo charakterystyczne, co ułatwia proces znakowania. Trudnością jest identyfikacja znaczenia słowa w kontekście usług profesjonalnych firmy.

Przykłady:

nazwa marki

nazwa marki

nazwa marki

8. Kalambury

Takie nazwy firm, to słowa lub frazy, które zostały zmodyfikowane w taki sposób, aby uzyskać drugie znaczenie (nie wprost).

Przykłady:

nazwa marki

znaczenie: słusznie, od słowa -> write

automattic

automatyczna, mat -> mat, facet, który założył firmę
9. Nazwy imienne/personalne

Dzięki nim nasza marka zyskuje ludzką twarz i osobowość. Niestety zbyt krótkie nazwy mogą być niedostępne w adresach URL.

Przykłady:

nazwa marki

imię w języku japońskim

nazwa marki

imię córki założyciela

nazwa marki

10. Inicjały i skróty

Są to nazwy składające się z pierwszej litery każdego słowa, które współtworzą całą nazwę firmy. Czasami litery są wymawiane oddzielnie (inicjały), a czasami kombinacja liter jest wymawiane jako słowo (w tym przypadku jest to skrót). Nazwy te zapewniają krótkie mnemoniki dla długich fraz opisowych. Wobec czego są łatwiej zapamiętywane.

Przykłady:

bp

nazwa marki

nazwa marki

Przeczytaj również: Nazwa marki w 6 etapach oraz Rejestracja znaków towarowych – fakty i mity.

Zastanawiasz się, jak nazwać swoją firmę? Zajrzyj do naszej zakładki NAZWA.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Łukasz Rajzer

    Wojtku, dzięki za ciekawą listę!

  • Piotr

    Fajnie zebrane informacje i dużo przykładów, które pozwalają na zobrazowanie konkretnych typów nazw.

  • Monika Trojanek

    Dobra lista! Wielu przedsiębiorców zakładając firmę nie wie, jak stworzyć dobrą nazwę, żeby wybić się spośród innych. Dobrze wyjaśnione jest to w tym artykule.

  • annakin.

    Ciekawa lista, dziękuję!

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?