Początek grudnia to czas, kiedy większość z nas nerwowo rozgląda się za upominkami dla najbliższych lub przynajmniej równie nerwowo reaguje na pytanie: „czy kupiłaś/kupiłeś już prezenty?”. Ostatni miesiąc w roku to również gorący okres dla agencji kreatywnych i specjalistów od marketingu – ich często wielomiesięczna praca ma wreszcie szansę ujrzeć światło dzienne i realnie wpłynąć na nasze zakupowe decyzje, zwiększając i tak już nie małą rozrzutność.

W przedświątecznym okresie, szukając zakupowych inspiracji, klienci stają się dużo łaskawsi dla kolejnych spotów reklamowych, promocyjnych gazetek i krzykliwych billboardów, a marki wspinają się na wyżyny kreatywności, chcąc uzyskać jak największy łup z coraz to grubszych portfeli. Poniżej przedstawiamy Wam 4 możliwe podejścia do świątecznych strategii promocji oraz ich realizacje przez marki, które w tym wyjątkowym okresie chcą nie tylko sprzedać, ale również zachwycić.


1. Wartości i tradycja


Podejście stosowane przez znakomitą większość firm. Opiera się na tradycyjnym modelu Świąt Bożego Narodzenia, jako okresu spędzonego z bliskimi, w atmosferze miłości i życzliwości, przy suto zastawionym stole i z bogato ozdobioną choinką.

Poniższe kampanie to współczesne wyobrażenie o tym, jak powinny wyglądać perfekcyjne Święta.

Świąteczna reklama Coca Coli 2013
Bożonarodzeniowe spoty marki, to coś na co czekamy już od końca letnich wakacji. Charakterystyczny, oryginalny klimat reklam Coca Coli obecny jest i tym razem, jednak zgadzamy się z opinią, że tegoroczne nagranie trochę rozczarowuje. Święta bez ogromnych, czerwonych ciężarówek to jednak nie to samo!

Kampania Apart z Anją Rubik
Spot reklamowy, oddający atmosferę idealnych Świąt Bożego Narodzenia w wykonaniu polskiej marki jubilerskiej, niczym nie odstaje od zagranicznych kampanii największych domów mody. Luksusowy wydźwięk reklamy i obecność ikony światowego modelingu, pokazuje, że Apart aspiruje do najwyższej ligi rodzimych marek.


2. Bajecznie i uroczo


Święta Bożego Narodzenia to doskonały okres, aby rozbudzić drzemiące w każdym z nas dziecko. Marki znakomicie zdają sobie sprawę z naszej słabości do wzruszających historii, małych, słodkich zwierząt i bajkowej oprawy. Wykorzystywanie opowieści marki, czyli storytellingu, to częsty zabieg, mający na celu przemówienie do naszych emocji, a przez to i portfeli. Oglądając poniższe spoty, nie mamy jednak zupełnie nic przeciwko tej sprytnej i dobrze zaplanowanej strategii.

Więcej informacji o storytellingu i storysellingu znajdziecie tutaj.

John Lewis Christmas Advert 2013 – The Bear & The Hare
Reklama, którą już okrzyknięto najlepszym świątecznym spotem roku 2013. Od momentu premiery 8 listopada zyskała blisko 10 milionów wyświetleń. Profesjonalna realizacja pomysłu powoduje, że The Bear & The Hare z łatwością można pomylić z najlepszymi produkcjami Disneya.

Cartier – Winter Tale
Cudowna animowana historia pracowników salonu Cartier i małej pantery śnieżnej, będącej symbolem luksusowej marki jubilerskiej od 1914 roku. Pod przykrywką interesującej opowieści, przemycana jest prezentacja bogatej oferty marki, która w porównaniu ze scenografią, wygląda jeszcze bardziej bajkowo.


3. Kreatywność i zaangażowanie


W czasach kiedy triumfy święci crowdsourcing, a konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i angażujący, marki wychodzą im naprzeciw, dając możliwość współudziału w tworzeniu historii i wizerunku. Święta to okres, kiedy klienci szczególnie chętnie korzystają z nadanych im mocy twórczych.

Nivea- Dbajmy o bliskość w te Święta
Szansa pojawienia się na wizji m.in w TVN, najlepszy czas antenowy w Radiu Zet oraz widoczność na stronie głównej Onet.pl- wystarczy nagrać lub napisać najpiękniejsze życzenia skierowane do bliskich osób, a marka postara się spełnić marzenie o ich emisji.

Coca Cola Zero – Sweater Generator
Świąteczne swetry to moda, która na szczęście jeszcze do nas nie dotarła. W Stanach Zjednoczonych kiczowate wełniane okrycia, z których śmieją się sami Amerykanie, mają się jednak bardzo dobrze. Dzięki internetowej aplikacji Coca Coli każdy amator tej specyficznej konfekcji ma możliwość zaprojektowania własnego modelu z reniferem, Świętym Mikołajem, a nawet ananasem!


4. Hulanki i swawole


Kategoria w której wszystkie chwyty są dozwolone, a świąteczne treści ustępują miejsce nietypowym i czasami kontrowersyjnym rozwiązaniom.

Serce i Rozum – Rap
Serce i Rozum cały czas w znakomitej formie. Bohaterowie reklam grupy telekomunikacyjnej Orange, tym razem w rytm świątecznego bitu, zapraszają do skorzystania z grudniowych ofert i promocji. Rap to reklama niemal idealna: świąteczna, zabawna i nienachalna.

Kmart – Show Your Joe
Wraz z premierą spotu w sieci, szybko podniosła się lawina oburzenia, oceniająca reklamę jako niepoprawną i uprzedmiotawiającą męskich modeli. Show Your Joe szybko stało się viralem i osiągnęło ponad 15 milionów wyświetleń, wywołując uśmiechy na twarzach głównie żeńskiej części publiki.

Polecamy także zbiór inspiracji dla marketerów „świątecznych” na portalu Pinterest.
Follow Constant Contact’s board Holiday Marketing Tips & Ideas for Small Businesses on Pinterest.

Szymon Laszewicz

E-marketingowiec patrzący na rzeczywistość analitycznym i strategicznym okiem. Wyciąga z internetu maksimum informacji o rynku, klientach, trendach, marce i jej konkurencji, by na tej podstawie budować strategie i plany promocji w internecie. Entuzjasta mediów społecznościowych motywujący klientów do ich wykorzystywania w celu optymalizacji procesów w firmie. Specjalizuje się również w zagadnieniach prawnych związanych z marketingiem i reklamą.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

TwitterLinkedIn



Otagowano słowami:
 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?