Tworząc smaczne danie musimy wiedzieć dla kogo gotujemy i jakich produktów potrzebujemy. Oprócz dobrej jakości składników dbamy także o  sposób ich przyrządzania – tak, aby efekt końcowy cieszył nie tylko podniebienie, ale też oko.

Podobnie rzecz się ma z koncepcją rozwoju marki naszej firmy – by efekt końcowy wzmagał apetyt musimy z powodzeniem przejść przez kilka etapów. Dzisiaj powiemy o pięciu krokach rozwoju marki usługi profesjonalnej.

O tym jak ważna jest marka w świecie usług profesjonalnych i co decyduje o jej sile pisaliśmy w artykule Wizerunek marki.

Definicja „brand development”

Rozwój marki usługi profesjonalnej to dynamiczny proces jej tworzenia od samej koncepcji po szczegółowe projektowanie, wypracowanie i umacnianie pozycji na rynku.

Dzielimy ten proces na trzy etapy:

1 etap: opracowanie strategii marki, zgodnej z misją i wizją firmy (ogólną strategią biznesową);
2 etap: tworzenie narzędzi dzięki którym możliwa będzie swobodna komunikacja marki (logo, slogan, strona internetowa);
3 etap: wzmacnianie pozycji nowo powstałej bądź uaktualnionej marki.

Strategia rozwoju marki usługi profesjonalnej to sposób przechodzenia twojej firmy przez poszczególne etapy. Ukazuje nam dynamikę związaną z realizacją zadań i zdolnością radzenia sobie z trudnościami. By tych problemów było jak najmniej, a proces rozwoju usługi profesjonalnej był płynny, przygotowaliśmy dla was 5 kroków, które mają posłużyć jako drogowskazy.

Krok 1: zdefiniuj i wyszukaj grupę docelową

Jasno określ do kogo ze swoją usługą chcesz trafić: zidentyfikuj potrzeby grupy i pomyśl o potencjalnym wizerunku twojego produktu w umysłach ludzi.

Przy wyborze grupy przydatna jest tendencja do zawężania pola widzenia: koncentrowanie uwagi na konkretnej grupie docelowej, która jest w miarę jednorodna. Pomocne to jest przy ewaluacji statystycznej – określaniu zmiennych, które chcemy mierzyć.

Kwestia przeprowadzania badań nad grupą docelową jest kluczowa – pozwala  na jej charakterystykę, antycypację potrzeb i przede wszystkim okresową ocenę twojej marki. Dlatego warto je wprowadzić jako stały element strategii marketingowej.

Krok 2: pozycjonowanie marki

Kierując się zasadą, że na pierwszym miejscu nic nie znajduje się przez przypadek zastanów się jak twoja firma różni się od konkurencyjnych i dlaczego to właśnie z twoich usług powinni korzystać potencjalni klienci z grupy docelowej.

Pamiętaj, że komunikat pozycjonujący powinien trafiać do różnych grup docelowych, twoich potencjalnych konkurentów, partnerów i sponsorów. Ma odpowiadać na różne potrzeby i zaspokajać głód informacyjny szerokiego wachlarza odbiorców.

Krok 3: rozwijanie nazwy, loga i sloganu – tak by ułatwiał pozycjonowanie marki

Systematycznie sprawdzaj jak twoi odbiorcy reagują na symbole marki; ta informacja zwrotna jest aktywnym elementem nadającym kierunek zmian (rozwoju twojej firmy).

Krok 4: określenie treści strategii marketingowej

Chcemy by była zgodna z założeniami firmy i odpowiadała na „gorące” potrzeby klientów naszej grupy docelowej. Ten krok jest istotny z tego względu, że treść strategii marketingowej stanowi o reputacji naszej firmy i stopniu zauważalności marki na rynku, co zwrotnie wpływa na mocną, stabilną pozycję.

Krok 5: tworzenie i rozwijanie strony internetowej twojej usługi profesjonalnej

Strona internetowa to najważniejsze medium w rozwoju twojej marki. Jest miejscem cennych treści nt. twojej usługi objętych SEO i pozyskiwania nowych klientów. Dlatego ważne jest zadbanie o jej treść i formę, które wpływają na wydajność. Warto tutaj być na bieżąco i podążać za rozwojem techniki.

Jeśli pomyślnie pokonałeś wszystkie 5 kroków, nie pozostało ci nic innego jak wdrożenie strategii rozwoju marki usług profesjonalnych w życie. Implementacja rozpoczyna najważniejszy etap w życiu twojej firmy – ewaluację każdego aspektu rozwoju usługi profesjonalnej w praktyce.

Dzięki systematycznym ocenom strategii firmy będziemy w stanie antycypować zagrożenia i konieczność zmian ze względu na dynamikę współczesnego rynku.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Świetny pakiet startowy! 🙂

  • Ja mam takie refleksje, że świadomy rozwój marki dotyczy „młodszych” przedsiębiorców. Nie mówię nawet o pokoleniu Facebooka. Nadal dla wielu firm już posiadanie strony www jest nazywane nowoczesnością. Ja myślę, że to standard. Stworzenie dobrego logo a później rozważne budowanie jej świadomości wśród klientów nadal dotyczy niewielu firm.

    Pozdrawiam, ciekawy wpis.

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?