Nawet najładniejsze i najbardziej pomysłowe witryny internetowe, otrzymujące wyróżnienia w międzynarodowym konkursie Awwwards mogą być niewygodne dla odwiedzających. Na poziom czytelności oraz wygody użytkownika wpływa bardzo wiele elementów, o których twórcy www czasami zapominają. Pokrótce omówię dziś te najbardziej kluczowe.

1. Gdzie jest wyszukiwarka?

Strona internetowa wraz ze wszystkimi funkcjami jest w sumie jednym ogromnym zbiorem informacji. Aby wygodnie wyszukać treści, które nas interesują, zazwyczaj korzystamy z wyszukiwarki. Element ten jest często traktowany po macoszemu, zatem znalezienie konkretnej treści zajmuje dużo czasu i nie przynosi efektów, co negatywnie wpływa na doświadczenie użytkownika.

2. Zła nawigacja

Użytkownicy powinni znajdować poszukiwaną treść w możliwie najszybszy sposób. W ostatnich latach, gdy przeglądarki oraz same urządzenia stają się coraz doskonalsze, webdeweloper ma zdecydowanie większe pole do popisu w tym zakresie. Ważne jest, by pamiętać, że jeśli użytkownicy nie mogą dojść na stronie do tego, czego potrzebują w maksymalnie 3 kliknięciach, to w zdecydowanej większości opuszczają www.

3. Wizualna niekonsekwencja

Niedoświadczeni projektanci stron tworzą różniące się wizualnie podstrony. Może i wygląda to ładnie, ale z badań wynika, że powoduje to u odwiedzających poczucie chaosu. Z tego względu należy zwrócić uwagę na to, by każda podstrona miała charakterystyczne elementy wspólne, co zwiększy przejrzystość zastosowanej architektury treści.

4. Nieprzyjazne rozdzielczości

Choć od niemal roku nawet Google dodatkowo punktuje w wynikach wyszukiwania strony responsywne, większość witryn nadal nie jest dostosowanych do urządzeń mobilnych i stosuje rozdzielczość 1024×768 pikseli. Warto spojrzeć na analizę używanych rozdzielczości przez odwiedzających za pośrednictwem Google Analytics lub W3 Schools Browser Stats i dostosować swoją www do najnowszych prawideł.

Najpopularniejsze rozdzielczości ekranu wśród odwiedzających stronę brandpro.pl

5. Zbyt duża ilość grafik

Grafiki są elementem najbardziej przyciągającym uwagę odwiedzających stronę. Stosowanie zbyt wielu ilustracji spowalnia proces ładowania strony, a w połączeniu z ciężkimi skryptami sprawia, że strona może nie być płynnie wyświetlana na słabszych urządzeniach. W dobie standardu CSS 3 oraz bardzo małych plików wiele elementów witryny, takich jak ikony można zastąpić mało ważącymi materiałami SVG.

Praca w programie do kompresji zdjęć

6. Brak kompresji

Punkt ten jest ściśle związany zarówno z layoutem, jak i wydajnością strony. Już na etapie projektowania szablonu strony warto przemyśleć, które elementy będą kompresowane. Dzięki temu można zaoszczędzić sporo megabajtów transferu przy każdej wizycie użytkownika.

7. Nieczytelna paleta kolorów

Nawet najwygodniejsza w nawigacji witryna polegnie w starciu z użytkownikiem, gdy będzie nieczytelna. Brak zastosowania przyjaznej dla odwiedzającego palety kolorów oraz przejrzystej typografii spowoduje, że content będzie dla użytkownika niewygodny do przyswojenia.

Znalazłeś błędy na swojej stronie internetowej? Pozwól nam się im przyjrzeć – wspólnie zastanowimy się, jak poprawić wygląd i funkcjonalność Twojej witryny.

Przeczytaj również: Audyt strony internetowej, czyli co możesz poprawić? oraz Bezpieczeństwo Twojej strony internetowej.

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Kozek

    Właśnie uratowaliście mnie przed popełnieniem 4 błędów. Chyba muszę się zastanowić czy właściwie wybrałem wykonawcę mojej strony

    • emil69

      @Kozek heheh, po przeczytaniu tego wpisu mam dokładnie takie same myśli w głowie 😛

    • Wojciech Olszewski

      Jeśli nie jesteś pewny, a posiadasz już swoją stronę, służymy pomocą. Przygotujemy dla Ciebie audyt wydajnościowy oraz bezpieczeństwa Twojej strony 🙂

  • Robson

    Moi graficy ewidentnie „dostaną po łapskach” za fuszerkę!

  • Tomasz

    Już przestraszyłem się, że zrobiono mnie bambuko ^^ patrząc na poniższe komentarze musiałem mieć wyjątkowe szczęście w doborze wykonawcy witryny

  • Podróżnik

    Panie Wojtku, prowadzę blog podróżniczy, na którym publikuję dużą liczbę zdjęć. Jakie poleca Pan narzędzie do ich kompresowania?

    • Wojciech Olszewski

      Drogi Podróżniku,

      w BrandPRO korzystamy ze sprawdzonego narzędzia ImageOptim (autorstwa Kornela Leśniewskiego), które łączy ze sobą takie sprawdzone algorytmy kompresji jak: OptiPNG, PNGCrush, Zopfli czy AdvPNG. Narzędzie jest darmowe i z pewnością przypadnie Tobie do gustu, a odwiedzający Twoją stronę z pewnością ucieszą się z tego, że będzie ona ładować się im zauważalnie szybciej 🙂

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?