Witaj na stronie BrandPRO
Cele biznesowe mikro, małych i średnich firm spotykają tu doświadczenie i wiedzę zespołu ekspertów brandingu - kreacji i promocji marki.
Klikając Branding zapoznasz się z naszym podejściem, wyróżnikami i zakresem usług: Analiza, Strategia, Marka, Identyfikacja, Strona, Tekst, Film, Społeczność, Wizerunek, Reklama.
Z lewej strony znajdziesz blog pełen inspiracji dla rozwoju Twojego biznesu a tutaj: Kontakt.
Tagi
analityka internetowa brand branding budowa marki dane marketingowe Facebook facebook ads fanpage na facebooku Google+ identyfikacja wizualna infografika Instagram kreowanie wizerunku księga znaku Linkedin logo firmy logotyp marka marketing treści media społecznościwe naming nazwa dla firmy nazwa firmy nazwy firm optymalizacja strony personal branding Pinterest prowadzenie fanpage rebranding seo slogan social marketing social media strategia marki strona internetowa teksty seo tożsamość marki Twitter tworzenie marki wartości marki wizerunek marki Youtube zarządzanie marką zarządzanie wizerunkiem zmiana nazwy firmyKategorie wpisów
- Analiza rynku (15)
- Branding (111)
- Definicja (19)
- Identyfikacja wizualna (38)
- Kreacja marki (66)
- marketing online (3)
- Media społecznościowe (53)
- Personal branding (1)
- Pisanie tekstów (17)
- Plan marketingowy (5)
- Produkcja filmowa (8)
- Promocja marki (40)
- Strategia marki (33)
- Tworzenie stron (17)
- Zarządzanie wizerunkiem (46)
Newsletter
Boski branding
Jaka najważniejsza stała łączy architekturę, malarstwo, muzykę, przyrodę, finanse i branding? Oczywiście boska proporcja, złota liczba, zwana również podziałem harmonicznym, złotym środkiem, średnim podziałem, złotą proporcją lub środkiem Fidiasza, który oznaczamy grecką literą φ (czyt. „fi”), a jej wartość wynosi w przybliżeniu 1,618033988749895. Dlaczego wspominam o tym w kontekście brandingu? Już wyjaśniam.
Złoty podział wywodzi się z ciągu Fibonacciego, który jest wzorem mówiącym o tym, że każda kolejna liczba jest sumą dwóch poprzednich (0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,
144,…). Średnia proporcji par to właśnie wspomniana liczba φ. Stosowana już, chociażby przy budowie greckiego Akropolu w myśl zasady — dłuższa część jest średnią geometryczną długości krótszej części i całego odcinka.
Pierwsze zobrazowanie złotego podziału przypisuje się wykonanemu w XVI wieku przez francuskiego filozofa Heinricha Corneliusa Agrippa rysunkowi człowieka w pentagramie, a kolejne jawne wykorzystania złotego podziału możemy zauważyć, chociażby na „Sakramencie Ostatniej Wieczerzy” Salvadora Dalego, gdzie nawet wymiary płótna mają złotą proporcję. W XIX wieku badania niemieckiego fizyka Gustava Theodora Fechnera, potwierdziły tezę, że złoty podział odgrywa niemałą rolę w postrzeganiu przez ludzi piękna. Co ciekawe, najbardziej podobają się nam ludzie, których budowa ciała jest proporcjami bliska 1,618.
Przez następne lata badania złotego podziału w biologii potwierdziły to uniwersalne prawo, ponieważ jednoznacznie wynika z nich, że zgodnie z boską proporcją ułożone są gałęzie roślin, nerwy na liściach czy podstawy cyklu fal mózgowych. Ostatecznie, w 1854 roku złoty podział ustanowiono „podstawową zasadą każdego dążenia do piękna i spełnienia w działaniach przyrody i sztuki, zgodnie z którym działają wszystkie struktury, formy i proporcje, kosmiczne i osobne, organiczne i nieorganiczne, dźwiękowe i świetlne, ale które najpełniej realizują się w formie ludzkiej”. Jakie ma to konsekwencje dla osób zajmujących się projektowaniem graficznym?
Choć nie widać tego na pierwszy rzut oka, złoty podział używany jest nie tylko przez projektantów podczas tworzenia przedmiotów codziennego użytku takich jak: wyświetlacze, notesy, drzwi, butelki czy karty kredytowe, ale również podczas kreacji identyfikacji wizualnej. To dzięki zastosowaniu zasad świętej geometrii zabiegom oraz świadomości teorii inteligentnego projektu (ang. intelligent design) nawet najprostsze znaki graficzne są dla nas atrakcyjniejsze wizualnie i łatwo zapamiętywane. Wśród najbardziej znanych marek, które stworzyły swoje logo zgodnie z boską proporcją są: Apple, Fed Ex, Nike, iCloud (usługa firmy Apple), National Geographic, Pepsi, BP, Toyota. Logo Twittera również jest zgodne z zasadami podziału harmonicznego, chociaż branżowa legenda głosi, że zostało zakupione na jednym z najpopularniejszych baz multimediów za mniej niż 20 dolarów.
Święta geometria stosowana jest również w obszarze webdesignu. Podczas tworzenia makiet projektowanych stron internetowych, zarządzamy przestrzenią na stronie, a później przekładając to na szablon w Photoshopie czy Illustratorze, bierzemy pod rozwagę pryncypia przyciągające podświadomie uwagę użytkowników na konkretne elementy. Podświadomie, ponieważ okazuje się, że zarówno w architekturze, przyrodzie czy muzyce, jak i w projektach graficznych, odbiorca preferuje konstrukcje bazujące na tzw. golden ratio, choć tak naprawdę, nie wie dlaczego.
Dział kreacji BrandPRO mając na uwadze zasady złotego podziału, tworzy projekty graficzne, które poprzez idealne proporcje, przemówią do podświadomości odbiorcy i będą wydawały się bardziej atrakcyjne.
Jeżeli chciałbyś zobaczyć na animowanych przykładach, jak prezentuje się wykorzystanie złotej proporcji w naturze, to zachęcam Cię do obejrzenia krótkiego filmu „Nature by numbers” autorstwa Cristóbala Vila.
Przeczytaj również: Identyfikacja wizualna marki — przewodnik dla początkujących oraz Branding jak malowany. Jaki kolor wybrać dla marki?
Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.
Podobne wpisy:

Wojciech Pasterski
Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.
-
Tobiasz
-
Wojciech Olszewski
-
-
Krzysztofel
-
marekczek
-
Hania A.
-
Wojciech Olszewski
-