Marka większości usług profesjonalnych jest jednym z najsilniejszych atutów firmy. Wyróżniająca się i dobrze ugruntowana, w stosunkowo małym stopniu zależy od zasobów ludzkich w firmie, a przynosi wymierne korzyści, niemal w każdym aspekcie działalności.

Siła marki jest uzależniona od wartości sumarycznej wyróżników firmy – podstawowych komponentów jasnej i spójnej komunikacji. O słabej marce można mówić w momencie, gdy nie ma wyraźnej różnicy między tym, jak prezentuje się swoją firmę i oferowane przez nią usługi, a jak czyni to konkurencja. Taki stan rzeczy może mieć negatywny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa oraz jego rentowność. Firmy, o których mówi się, że odniosły sukces, odznaczają się mocnym i jednocześnie zrozumiałym wyróżnikiem.

Współcześnie, niemal wszystkie firmy konkurują w biznesie korzystając z know-how jako narzędzia. Ponieważ to na nim skupione są uszy, oczy ale przede wszystkim budżety firm, tak istotne jest byś nadał wyraźny wyróżnik swoim usługom lub produktom. W przeciwnym razie klienci, będąc dobrze zorientowanym w ofercie rynkowej i wiedząc czego szukają, mogą szybko sklasyfikować Twoją firmę jako nadającą się ”do wszystkiego, czyli do niczego”. Co zrobić, żeby uniknąć takiej sytuacji? Jak zaprezentować firmę jako nośnik specjalistycznej wiedzy, której pożądają klienci?

Znajdź i pokaż w prostej, ale atrakcyjnej formie wyjątkowy obszar know-how jaki posiada Twój zespół. Naucz swojego klienta, co takiego może od Ciebie kupić, czego nikt inny mu nie sprzeda. Podaj klientowi na eleganckiej tacy wyróżnik, który już na pierwszy rzut oka będzie wywoływał duży apetyt i chęć jak najszybszej konsumpcji.

Jak krok po kroku możesz wypracować wyróżnik Twojej firmy?

Na początek warto ustalić czym wyróżnik nie jest. I tak:

– wyróżnikiem nie jest nazwa firmy, slogan, ani logo;

– wyróżnikiem nie jest misja i wizja firmy, czy kultura organizacji;

– wyróżnikiem nie jest strona internetowa; nie są nim również działania promocyjne.

Każdy z powyższych jest narzędziem, sposobem ułatwiającym autentycznemu wyróżnikowi komunikację marki. Są nośnikami marki. Ale nie są wyróżnikami samymi w sobie.

Aby znaleźć “to coś”, prawdziwy wyróżnik marki, polecamy wykorzystanie 4 prostych zasad, które wypracowaliśmy pracując z klientami BrandPRO.

1. Spełnij potrzeby dobrze zdefiniowanej grupy docelowej.

Wyróżniki powinny być zbudowane wokół jasno określonego “targetu”, którego potrzeby są znane osobom decyzyjnym w firmie. Muszą być one dostosowane i adekwatne do „kogoś” – tylko wtedy mają znaczenie. Prawdziwym motorem dla promowania i dążenia do wywołania zainteresowania usługą ze strony odbiorców jest ogólna zdolność do “biznesowej empatii”, zrozumienia potrzeb, zdefiniowania problemu, znalezienia rozwiązania i towarzyszenia w osiąganiu sukcesów klienta. Nie możesz być tylko obserwatorem. Powinieneś współtworzyć sukces swoich klientów, przez dostarczenie usług /produktów będących istotnym ogniwem w łańcuchu zdarzeń prowadzących do realizacji ich planów.

2. Znajdź najważniejsze zalety i ulubione, indywidualne cechy swojej firmy.

Warto zadać sobie pytanie, w czym Twoja firma czuje się najlepiej? W dostarczaniu jakich profesjonalnych rozwiązań jesteście dobrzy? Gdzie odnosicie największe sukcesy? Znalezienie odpowiedzi na te pytania może stanowić o przyszłym sukcesie Twojej firmy i oferowanych przez nią usług.

3. Zaprezentuj wyjątkowe cechy firmy i jej usług przez pryzmat ludzi, którzy za nimi stoją.

Obecność ekspertów w szeregach zespołu wpływa na poczucie potencjalnego klienta, że obcuje nie ze sztucznym tworem, a z człowiekiem, który w sposób indywidualny zajmie się jego sprawą. Ekspozycja, tego, że firma to zbiór ekspertów jest ważnym, dającym szansę na sukces wyróżnikiem, dzięki któremu usługa zyskuje większe zainteresowanie ze strony odbiorców.

4. Sprawdź czy znalazłeś wyróżnik, czy wróżysz z fusów.

Dobrym sposobem weryfikacji reakcji grupy docelowej na wstępnie wypracowaną, indywidualną propozycję Twojej firmy, jest rozpoczęcie, już na tym etapie, marketingu treści (ang. content marketing). Tworząc krótkie publikacje, akcentujące wyróżnik firmy, dajemy sobie szanse na uzyskanie bezcennej informacji zwrotnej, która pozwoli ocenić nam czy błądzimy po omacku czy też trafiliśmy w sedno. Komentarze pod artykułami i treść otrzymanych w związku z nimi wiadomości pozwoli Tobie doprecyzować wyróżniki i związane z nimi komunikaty marketingowe.

Poprzez marketing treści można systematycznie dostarczać rzetelne i atrakcyjne dla odbiorcy informacje, które pomogą mu znaleźć i zrozumieć Twoją firmę oraz jej ofertę a finalnie zaufać i podjąć współpracę. Aby robić to dobrze, tworząc publikacje warto wejść w rolę eksperta chcącego podzielić się z innymi swoją wiedzą, a nie marketingowca, który nastawiony jest na promocję i sprzedaż. Z biegiem czasu potencjalni klienci poznają innowacyjne lub nietypowe podejście firmy do konkretnych problemów. Będzie to miało znaczący wpływ na nawiązanie głębszej, opartej za zaufaniu relacji marki z odbiorcą. W momencie, gdy klient potrzebuje pomocy, firma powinna znaleźć się na szczycie listy firm, które dany problem rozwiążą w sposób najszybszy, a zarazem najbardziej profesjonalny. Content marketing polega na pozyskiwaniu klientów poprzez dzielenie się z nimi czymś wartościowym i użytecznym. Jest doskonałym spoiwem wyróżników firmy, usługi oraz potencjalnych klientów.

Formułując ostateczne komunikaty marketingowe związane z wyróżnikiem marki pamiętaj, by uwzględnić informacje, jakich klient z pewnością będzie szukał (świadomie lub podświadomie):

– najważniejsze wartości jakie przyświecają firmie;

– rola wobec społeczności, w których funkcjonują obecni i potencjalni klienci;

– jej kultura organizacyjna;

– swoista osobowość.

Wszystkie wspólnie nadają marce ludzkie cechy, dzięki czemu będzie mogła w indywidualny, wyróżniający sposób, wzbudzić żywe emocje, a także generować sprzedaż i pozytywnie wpływać na rentowność firmy. Wyszukanie i odpowiednie wykorzystanie wyróżników firmy decyduje najczęściej o sukcesie brandingu lub rebrandingu firmy.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



  • Oryginalność i interakcja – to klucz do sukcesu 🙂

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?