Witaj na stronie BrandPRO
Cele biznesowe mikro, małych i średnich firm spotykają tu doświadczenie i wiedzę zespołu ekspertów brandingu - kreacji i promocji marki.
Klikając Branding zapoznasz się z naszym podejściem, wyróżnikami i zakresem usług: Analiza, Strategia, Marka, Identyfikacja, Strona, Tekst, Film, Społeczność, Wizerunek, Reklama.
Z lewej strony znajdziesz blog pełen inspiracji dla rozwoju Twojego biznesu a tutaj: Kontakt.
Tagi
analityka internetowa brand branding budowa marki dane marketingowe Facebook facebook ads fanpage na facebooku Google+ identyfikacja wizualna infografika Instagram kreowanie wizerunku księga znaku Linkedin logo firmy logotyp marka marketing treści media społecznościwe naming nazwa dla firmy nazwa firmy nazwy firm optymalizacja strony personal branding Pinterest prowadzenie fanpage rebranding seo slogan social marketing social media strategia marki strona internetowa teksty seo tożsamość marki Twitter tworzenie marki wartości marki wizerunek marki Youtube zarządzanie marką zarządzanie wizerunkiem zmiana nazwy firmyKategorie wpisów
- Analiza rynku (15)
- Branding (111)
- Definicja (19)
- Identyfikacja wizualna (38)
- Kreacja marki (66)
- marketing online (3)
- Media społecznościowe (53)
- Personal branding (1)
- Pisanie tekstów (17)
- Plan marketingowy (5)
- Produkcja filmowa (8)
- Promocja marki (40)
- Strategia marki (33)
- Tworzenie stron (17)
- Zarządzanie wizerunkiem (46)
Newsletter
Brzmienie marki. Najpopularniejsze sound logo.
Sound logo to charakterystyczny dla marki dźwięk lub melodia, które są uzupełnieniem logo wizualnego. Motyw muzyczny jako komponent wizerunku marki to żadna nowość, jednak ze względu na coraz większą świadomość wagi tego elementu tożsamości marki zasłużył na kilka słów opracowania.
Więcej niż tylko dźwięk
Specjaliści do spraw wizerunku firmy mają do dyspozycji przeróżne formy sound logo. Mogą na przykład posłużyć się jinglem – krótkim motywem muzycznym stanowiącym ekwiwalent visual logo, który składa się z jednego lub kilku dźwięków, lub dłuższą sekwencją dźwięków – melodią marki, trwającą do 5 sekund, czasami wzbogaconą o słowa.
Sound logo, jako realizacja audio brandingu, może funkcjonować samo – w postaci jingla w reklamach audio, melodii na infoliniach (corporate loop, czyli zapętlone sound logo), ale również w połączeniu z visual logo na ekranach startowych urządzeń i w reklamach – gdzie zazwyczaj pojawia się na początku lub na końcu spotu. Nie trzeba posiadać słuchu absolutnego, żeby odgadnąć markę na podstawie krótkiego sound logo firmy, prawda? Ile marek z poniższej listy skojarzysz po ich dźwiękach?
Źródło: http://conversations.nokia.com/2013/11/28/whats-sound/
Moc dźwięku
Logo dźwiękowe stanowi jedną ze składowych tożsamości marki i podobnie jak visual logo czy slogan determinuje jej postrzeganie przez konsumentów oraz wzmacnia jej rozpoznawalność. Większość z nas jest w stanie z marszu zaśpiewać motyw muzyczny z reklam McDonald’s – „para pa pa pa…”, zanucić sztandarowy dzwonek Nokii – Grande Valse, który według badań jest identyfikowany przez 75% Europejczyków, czy rozpoznać dźwięk ekranów startowych Windows czy Intel:
Intel: https://www.youtube.com/watch?v=OnUjfCA45s4&spfreload=10
Windows: https://www.youtube.com/watch?v=ziOa-V0ozmc
Dlaczego tak się dzieje? Nasz mózg rozpoznaje ludzi, przedmioty i zjawiska po dźwięku jaki wydają i automatycznie uruchamia emocje związane z tymi sytuacjami lub osobami. Przypomnij sobie, jak ważna jest ścieżka dźwiękowa w thrillerze czy filmie animowanym i w jaki sposób potęguje ogólne wrażenie odbioru. Właśnie na tym mechanizmie opiera się tworzenie wizualno-dźwiękowej tożsamości marki. Badania pokazują, że motyw muzyczny nie tylko pozwala na szybką identyfikację marki, ale również zapada w pamięci na dłużej niż obraz.
Co słychać? Sound logo krok po kroku
Przepisów na dobre sound logo jest kilka. Przede wszystkim warto skupić się na określeniu profilu firmy i wartościach przyświecających marce, które mają być przetransponowane na dźwięk – chodzi o przełożenie tożsamości firmy na melodie oddającą jej charakter. Często wykorzystywane są motywy związane z pochodzeniem marki – dźwięki charakterystyczne dla danego kraju lub szerokości geograficznej lub te bezpośrednio kojarzące się z produktem – jak zrobił to Harley Davidson używając dźwięku silnika swoich motorów, czy po prostu udźwięczniające to, co widoczne jest w logo np. MGM i ich ryczący lew.
W ciekawy sposób do stworzenie swojego sound logo podeszła hamburska filharmonia: https://www.youtube.com/watch?v=N8VFwZkp384
Kolejnym krokiem jest sprecyzowanie przeznaczenia sound logo w zależności od tego, w jakim segmencie przestrzeni medialnej funkcjonuje marka. Sekwencje dźwięków, które są najbardziej rozpoznawalne należą do rodzaju użytkowych sound logo, które przede wszystkim kojarzone są z produktami marki, jak np. oprogramowanie Microsoft czy dzwonek iPhona. Inną drogą jest wykreowanie jego rozpoznawalności, dzięki spójności dźwiękowej tożsamości marki np. poprzez użycie tych samych sekwencji dźwięków zarówno w użytkowych sound logo, jak i spotach reklamowych.
Kiedy już wiemy co nasze logo ma reprezentować i gdzie ma być słyszalne, czas na określenie tego jak ma brzmieć. Zadanie jest proste tylko z pozoru, dlatego na tym etapie przyda się specjalista z dziedziny dźwięku (np. akustyk, muzykolog). Trzeba wybrać tonację, długość i barwę dźwięku, instrumenty, rytm oraz styl, a najlepiej charakterystyczny sznyt, który da sekwencji to coś, co nie tylko będzie kojarzyło się z marką, ale będzie oryginalne. Jest to etap najbardziej czasochłonny, oparty na metodzie prób i błędów. Po tym jak już znajdziemy to jedno jedyne sound logo, trzeba zaadaptować je do konkretnego miejsca przeznaczenia.
Dźwięk to pieniądz
Kluczem do sukcesu jest właściwe umieszczenie logo dźwiękowego. Najbardziej rozpoznawalne marki, jak np. Apple, Facebook i Nokia postawiły na sound logo użyte przy włączaniu urządzenia, dźwięku przychodzącej wiadomości, powiadomienia czy połączenia. Tego rodzaju sound logo to darmowa reklama grana co chwile w różnych miejscach na świecie. W dodatku produkt nawet nie musi być widoczny, dźwięk zrobi swoje dla rozpoznawalności marki. Warto zadbać również o dobrą prasę dla swojego logo dźwiękowego i nakładem na promocję obdzielić zarówno dźwięk jak i visual.
Jak cię słyszą tak cię piszą
Dźwiękowy znak handlowy pracuje na rozpoznawalności marki poprzez budowanie pozytywnych skojarzeń, dlatego zwróćmy uwagę czy sound logo nie jest używane w negatywnym kontekście. Infolinia serwisowa nie jest tym samym najlepszym miejscem na raczenie niezadowolonych klientów swoimi dźwiękami firmowymi. Podobnie jest z wdrażaniem dźwięku marki w coraz bardziej negatywnie odbieranym product placement. A poza tym (w skrajnym przypadku), dźwięk dzwonka telefonu popularnej marki towarzyszący scenie wypadku samochodowego w hicie kinowym nie brzmi dobrze.
Jaka to melodia?
Posłuchaj najpopularniejszych sound logo:
McDonald
20th Centry Fox
NOKIA
Mercedes
Facebook
T-mobile
iPhone
TVN
Źródła:
https://smallbusiness.yahoo.com/advisor/simplify-communications-audio-branding-042943136.html
http://www.logo-sound.com/blog/page/2/
https://www.youtube.com/watch?v=VuMorarsTZw&list=PL76C75A186A78172E&index=3
Podobne wpisy:

Wojciech Pasterski
Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.
-
Bartosz Fert