Masz innowacyjny pomysł na dochodowy biznes? A może musisz zmienić strategię lub znaleźć nowych partnerów w istniejącym przedsiębiorstwie? Zanim spontanicznie zabierzesz się do działania, dokładnie przemyśl, opisz i zaplanuj działalność Twojej firmy, tworząc model biznesowy.

Czym jest model biznesowy?

Model biznesowy to uproszczony obraz firmy, przedstawiający najważniejsze jej elementy oraz zależności zachodzące pomiędzy nimi. Dzięki stworzeniu takiego szkicu strategicznego Ty, jako właściciel, oraz osoby zarządzające będziecie dokładnie wiedzieli, kim są odbiorcy produktu lub usługi, skąd firma bierze pieniądze, z kim współpracuje oraz jakie czynniki decydują o osiągnięciu sukcesu. Tworzenie i stosowanie modeli jest w biznesie powszechne, ponieważ ich prosta konstrukcja, a zarazem precyzyjne sformułowania opisujące rzeczywistość danej firmy pozwalają na podejmowanie odpowiednich decyzji, ułatwiając w ten sposób zarządzanie.

Stworzenie dobrego modelu biznesowego to spore wyzwanie, szczególnie dla osób, którym odległe jest podejście strategiczne. Poniżej opisujemy specyfikę metodologii Business Model Canvas, która jest przystępnym sposobem na zebranie kluczowych informacji dotyczących Twojej firmy.

Na czym polega metoda Business Model Canvas?

Koncepcja stworzona przez Alexandra Osterwaldera, szwajcarskiego teoretyka i praktyka biznesu, to szablon składający się z dziewięciu elementów, które nie tylko przedstawiają najważniejsze obszary działalności biznesowej, ale także w jasny sposób pokazują, jak firma powinna wykorzystywać swoje zasoby, aby móc skutecznie proponować wartości swoim odbiorcom, a tym samym generować zyski. Przyjrzyjmy się, jakie informacje należy zawrzeć w poszczególnych sekcjach modelu biznesowego.

model biznesowy

Segmenty klientów

W tym miejscu należy uwzględnić najważniejszych odbiorców Twoich produktów lub usług — zarówno grupy ludzi, jak i inne firmy i organizacje, do których chcesz dotrzeć i tworzyć dla nich wartości.

Propozycje wartości

Ten element to serce Business Model Canvas; w tym miejscu opisuje się wartości, jakie będą dostarczane konkretnym segmentom klientów wynikające z ich potrzeb oraz problemów, z jakimi się borykają. Twój produkt lub usługa będą kwintesencją wybranych wartości.

Kanały

W tej części wskazujemy, w jaki sposób firma będzie komunikowała się z poszczególnymi grupami klientów, jak będzie przekazywała im swoje propozycje wartości lub który z kanałów jest najbardziej efektywny pod względem kosztowym.

Relacje z klientami

Opisanie tego obszaru pozwoli Ci uzyskać wiedzę, jakiego rodzaju relacji oczekują od Twojej firmy poszczególne segmenty klientów, aby nawiązać i utrzymać z nimi więź, a także, w jaki sposób te relacje integrują się z pozostałymi elementami modelu biznesowego.

Strumienie przychodów

Dokładnie rozpisując tę część schematu, dowiesz się, za jaką wartość Twoi klienci są skłonni zapłacić, w jaki sposób dokonują oni płatności obecnie, a w jaki woleliby to czynić oraz jaki jest udział ze sprzedaży danego produktu lub usługi w stosunku do ogólnych przychodów firmy.

Kluczowe zasoby

W tym miejscu należy wymienić wszystkie zasoby przedsiębiorstwa, jakie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania założeń modelu biznesowego w rzeczywistości. Przykładami takich zasobów jest kapitał, hala produkcyjna, patenty, specjalistyczne oprogramowanie lub zespół naukowców.

Kluczowe działania

W ramach tego obszaru znajdują się wszystkie najważniejsze działania, które firma musi poczynić, aby z powodzeniem realizować propozycje wartości, takie jak: produkcja, rozwiązywanie problemów lub platforma, na której dokonuje się cała aktywność, np. stworzenie sklepu internetowego.

Kluczowi partnerzy

Opisując ten element, dowiesz się, jacy są kluczowi partnerzy Twojego biznesu, dzięki którym będziesz mógł realizować założoną strategię — producenci, dostawcy, instytucje finansowe, jakie kluczowe zasoby są od nich pozyskiwane oraz jakie działania realizują dla Twojego przedsięwzięcia.

Struktura kosztów

W tej części schematu wyszczególniamy najważniejsze koszty, jakie generuje model biznesowy Twojej firmy, jakie kluczowe zasoby są najbardziej kosztowne oraz jakie aktywności wymagają największych nakładów finansowych.

Dlaczego właśnie Business Model Canvas?

Popularność koncepcji Business Model Canvas w głównej mierze wynika z jej atrakcyjne formy, która pozwala na zebranie przekrojowych informacji na temat firmy. Pamiętaj jednak, że model biznesowy to nie biznesplan, w którym należy szczegółowo opisać każdy aspekt działalności oraz dokonać dokładnych obliczeń jej sytuacji finansowej. Koncepcja Alexandra Osterwaldera zakłada, aby te dane wyszczególnić w krótki i zwięzły sposób, a dzięki takiemu rzetelnemu opracowaniu Business Model Canvas wszyscy zainteresowani zrozumieją główną ideę Twojego biznesu. Jednak wypracowanie ostatecznego kształtu modelu to dopiero początek. Stopniowe jego wdrażanie, to nieustanne weryfikowanie i udoskonalanie założeń modelu biznesowego, dzięki którym Twoje przedsięwzięcie zwiększa swoje szanse na osiągniecie sukcesu.

Przeczytaj również: Strategia marki — podstawa dla Twojego biznesu oraz Strategia marki wczoraj i dziś

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Bartosz Hermann

Twardo stąpający po ziemi absolwent Zarządzania marketingowego i Psychologii w zarządzaniu. W BrandPRO zajmuje się analizami marketingowymi – wyciąga wnioski oraz sugeruje właściwą drogę rozwoju biznesu w Internecie. Patrząc na dane z różnych perspektyw, zwraca uwagę na najmniejsze detale i przekazuje klientowi rzetelne, oparte na badaniach, rekomendacje dla działalności jego firmy i marki. Perfekcjonista, którego umiejętności obserwacji i analitycznego myślenia doskonale korespondują z wymogami pracy w obszarze analiz rynkowych.

Więcej artykułów



Otagowano słowami:
 
  • rozkm_inka

    Model wydaje się prosty w tworzeniu i praktyczny w korzystaniu. Jak to mówią – nie zawaham się go użyć 😉

  • Alonzo

    Co myślę o założeniu własnej firmy to natknę się na jakiś dokument, który mnie otrzeźwia, że nie wiem jak się do tego zabrać :/

  • Arek

    Im lepiej się coś zaplanuje, tym lepiej zwykle wychodzi. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na stworzenie takiej dokumentacji.

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?