Opinie na temat marki w Internecie to nowe „pierwsze wrażenie”. Nie pytamy już o referencje i rekomendacje, po prostu włączamy wyszukiwarkę i googlujemy w poszukiwaniu informacji o danej marce. Co stanie się, jeśli przestaniesz monitorować to, co można znaleźć na temat Twojej marki w sieci? Jak trzymać rękę na pulsie?

Negatywne wyniki wyszukiwania mogą sprawić, że Twoi obecni i potencjalni klienci odwrócą się na pięcie i przejdą na stronę internetową konkurencji. Podobnie może się stać w wypadku, kiedy informacje i referencje na temat Twojej firmy są znikome lub po prostu nie ma ich wcale. „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz” – staje się rzeczywistością, a Ty szybko odczujesz konsekwencje swoich zaniedbań.

Najwyższy czas uwierzyć w siłę reputacji online – według raportu „Risky Business, Reputation Online”, kadry zarządzające z całego świata uznają utratę dobrej reputacji za największe niebezpieczeństwo w prowadzeniu biznesu. Przeczytaj, co na temat wizerunku marki w Internecie mówią wpływowi przedsiębiorcy oraz specjaliści w branży i bazując na ich doświadczeniach, zadbaj o wizerunek swojej marki.

„Twoja marka nie jest tym, co mówisz,
jest tym, co mówi Google.”

– Chris Anderson

85% Polaków używa Google jako wyszukiwarki, a prawie połowa wyników wyszukiwań w Google, jako źródła informacji o firmie, produkcie lub usłudze. Mając to na uwadze, ważne jest, aby przeanalizować pozytywne, neutralne i negatywne wyniki wyszukiwania na temat swojej firmy, wyciągnąć wnioski i, jeśli to możliwe, naprawić szkody. Daj osobom, które mają kontakt z Twoją marką możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami i eksponuj opinie zadowolonych klientów. Twórz autentyczną markę, nie udawaj, nie symuluj, że jest inna niż w rzeczywistości.

„Potrzeba dwudziestu lat, aby zbudować reputację
i pięciu minut, aby ją zniszczyć.”

– Warren Buffett

Nie każdy ogień da się ugasić. Negatywny szum wokół marki, nawet tej najbardziej cenionej i prestiżowej może spowodować szkody nie do odwrócenia – warto słuchać głosu internautów i wchodzić z nimi w interakcję. Strategia wizerunkowa i jej rzetelne wdrażanie jest kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa, które wie, co w trawie piszczy.

Przeprowadź audyt wizerunkowy swojej firmy, sprawdź, jakim aspektom musisz się szczególnie uważnie przyjrzeć, co poprawić. Aby nie dopuścić do niepożądanych wydarzeń, na bieżąco monitoruj sytuację i przygotuj grunt pod pozytywne opinie o swojej marce.

„Twoja marka jest tym, co ludzie mówią o Tobie,
kiedy nie ma Cie w pokoju”

– Jeff Bezos, założyciel Amazon

Zastanawiałeś się kiedyś, co o Twojej marce, firmie, usłudze myślą pracownicy, partnerzy i klienci? Warto! Rozgłos może przynieść Twojej marce wiele dobrego, ale jeśli nie masz kontroli nad treściami dotyczącymi Twojej marki i osób z nią związanych, lepiej to zmień, żeby nie spotkała Cię przykra niespodzianka.

Po pierwsze, pomyśl, zanim coś powiesz, czy napiszesz. Wszelkie opinie głoszone w kontekście marki, czy o charakterze publicznym, czy prywatnym, mają ogromną moc oddziaływania i w najmniej odpowiednim momencie mogą odbić się na reputacji firmy. Szczególnie dziś, w erze mediów społecznościowych, kiedy informacje, opinie i zdjęcia, rozprzestrzeniają się z prędkością światła.

Po drugie, bądź autentyczny. Jeśli nie budujesz wizerunku swojej marki na bliskich Tobie wartościach, prędzej czy później odbiorcy wyczują fałsz i marketingowe wyrachowanie, a Ty stracisz ich zaufanie, co szczególnie da się we znaki w nieprzychylnych opiniach w sieci.

Po trzecie, siła drzemie w interakcji. Jedną z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić, aby zbudować silny i pozytywny wizerunek online, jest traktowanie każdego odbiorcy z należytym szacunkiem i zainteresowaniem, wchodząc z nim w pozytywną interakcję. Nieważne czy budujesz relacje z potencjalnymi klientami swojej firmy, dystrybutorami, pracownikami czy innymi przypadkowymi ludźmi, każda aktywność i interakcja może pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej marki.

Przeczytaj również: Wizerunek marki oraz Wizerunek marki w nietypowej branży.

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Bartosz Hermann

Twardo stąpający po ziemi absolwent Zarządzania marketingowego i Psychologii w zarządzaniu. W BrandPRO zajmuje się analizami marketingowymi – wyciąga wnioski oraz sugeruje właściwą drogę rozwoju biznesu w Internecie. Patrząc na dane z różnych perspektyw, zwraca uwagę na najmniejsze detale i przekazuje klientowi rzetelne, oparte na badaniach, rekomendacje dla działalności jego firmy i marki. Perfekcjonista, którego umiejętności obserwacji i analitycznego myślenia doskonale korespondują z wymogami pracy w obszarze analiz rynkowych.

Więcej artykułów



  • AnKa

    I to mnie właśnie przeraża w tym Internecie. Nie da się spać spokojnie, gdy trolle czają się za każdym rogiem. Brrr…

  • Adam

    Pani Karolino, jaki jest Pani sposób na hejt w mediach społecznościowych? Mam wrażenie, że cokolwiek ostatnio się zrobi, zostanie to przez kogoś skrytykowane. Nie chodzi o komentowanie np. złej jakości usług firmy, tylko dezaprobatę każdej treści w ogóle.

    • Karolina Gołaś

      Wszystko zależy od tego co jest przedmiotem dyskusji, zasada jest prosta, jeśli nie wiadomo jak odpowiedzieć na atak i nie jest się jednak pewnym swoich przekonań bezpieczniej jest przemilczeć sprawę, niż rozpętać burzę, w której można polec na własnych słowach ( szczególnie tych nie do końca przemyślanych, „wklepanych” pod wpływem emocji) – dlatego uwaga na prowokatorów, którzy się szczycą takimi słownymi rozgrywkami. Natomiast jeśli jest Pan pewien swoich racji, a dezaprobata osób trzecich jest co najmniej nieuzasadniona, warto dokładnie wyjaśnić sytuację.
      Internetowa społeczność działa jak działa i nie ze wszystkim da się zawalczyć, tak jak ze zwykłą zazdrością, zawiścią ludzi i NUDĄ – aczkolwiek proszę pamiętać, że nie każda krytyka oznacza wielki dramat, ale może stać się podstawą do głębszych przemyśleń 🙂

  • Przemysław

    Zauważyłem pewną prawidłowość w Internecie, że o ile firmy dbają o udzielenie informacji klientom na temat produktów lub usług czy to na swoich profilach w mediach społecznościowych, czy w innych portalach opiniotwórczych, tak rzadko która firma dba lub weryfikuje opinie o tym, jak byli lub obecni pracownicy komentują atmosferę i organizację w danym przedsiębiorstwie.

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?