Trafna strategia content markeitngu to najlepsza droga do zbudowania solidnej, merytorycznej podstawy dla usługi profesjonalnej. Za pomocą dobrych pytań ułatwimy Ci znalezienie odpowiedzi, które wskażą Ci kierunek działania.

Już na samym początku, kiedy pojawia się myśl „W zasadzie nie wiem od czego zacząć?”, przypomina to bardziej wróżenie z fusów, niż ustrukturyzowane działanie. Brakuje standardów, które wyznaczałyby etapy tworzenia treści i przede wszystkim właściwych pytań, które określiłyby ramy działania. Za chwilę przekonasz się, jakie pytania w obszarze planowania content marketingu nie powinny pozostać bez odpowiedzi.

Usiądź wygodnie, weź głęboki oddech i zastanów się:

Dlaczego planuję content marketing? Po co to robię?

To pytanie jest tak ważne, niczym hamletowskie być albo nie być. Warto je sobie zadać dla samego siebie, szczególnie jeśli zajmujemy się content marketingiem od dłuższego czasu. Tutaj pojawią się odpowiedzi, potwierdzające pozytywny efekt zaplanowania contentu dla celów biznesowych organizacji. Tym większy, jeśli zbudujemy plan treści poprawnie.

Jaki jest tego cel?

Istnieje wiele sposobów na to, jak odpowiedzieć na to pytanie. Część z nich będzie się koncentrować wokół świadomości marki, tworzenia i podtrzymywania relacji z klientem, czy rozpoznawalności. Pamiętaj, że nie ma tutaj dobrych i złych odpowiedzi. Subiektywnie każda ma sens w perspektywie żywotności Twojej firmy.

Jaka jest niepowtarzalna historia Twojej usługi profesjonalnej?

Każda firma, nawet Twoja ma swoją wyjątkową historię. Wystarczy tylko ją odnaleźć. Zastanów się co, czyni Ciebie i Twój zespół jedynymi w swoim rodzaju i opowiedz o tym. Połącz swoją unikatowość z zawartością treści.

Do kogo chcesz dotrzeć? Jaka jest Twoja grupa docelowa?

Zapewne masz wielu odbiorców: osoby korzystające z Twoich usług, potencjalni klienci, inwestorzy, partnerzy, załoga, potencjalni współpracownicy. Następnie weź pod uwagę odbiorców w obrębie każdej z tych grup. Ich oczekiwania i potrzeby będą się różnić, w zależności od przynależności do grupy, pozycji, miejsca, jakie zajmują w cyklu sprzedaży.

Złotą radą jest zaplanowanie uniwersalnej zawartości contentu, która będzie wspólna dla jak największej liczby odbiorców. Dopiero potem można modyfikować i dostosowywać treść do odmiennych grup odbiorców.

Kto tworzy zespół? Jaką rolę pełnią w nim poszczególne osoby?

Prawdopodobnie jest to jedno z ważniejszych pytań na tej liście. Wielki plan jest niczym bez zdolnych ludzi, którzy mają go wykonać. Rozpoznanie zasobów wewnętrznych i zewnętrznych jest istotnym elementem planowania content marketingu. Zastanów się kto jest mistrzem ds. treści i ostatecznym decydentem.

Kto zajmuje się poszczególnym kawałkiem content marketingu?

Podział obowiązków musi być jasno zdefiniowany. Upewnij się, że każdy wie, co ma robić. Są osoby odpowiedzialne za planowanie treści, tworzenie contentu, optymalizację treści, dystrybucję contentu, czy jego ewaluację.

Jakie są dominujące motywy, tematy przewodnie contentu?

Mapowanie i uwspólnianie tematów dla tysięcy elementów zawartości, nie jest łatwym zadaniem. Rozwiązaniem jest wybór 3-5 tematów w ciągu roku i budowanie wokół nich kampanii. Kiedy masz zestaw ogólnych tematów, generowania pomysłów dotyczących treści będzie o wiele łatwiejsze.

Jakie treści należy utworzyć?

Wiele firm rozpoczyna planowanie contentu od tego pytania, ponieważ zakładają, że jest to najważniejszy element budowania planu treści. Pominięcie wcześniejszych pytań z listy, utrudnia i często uniemożliwia udzielenie tutaj pełnej, satysfakcjonującej odpowiedzi. Idziemy dalej z poczuciem, że czegoś „tu” brakuje.

Kiedy poszczególne elementy treści są publikowane?

Zastanów się, jak często w ciągu tygodnia będą pojawiały się treści. Stwórz kalendarz redakcyjny.

Jak będziemy rozpowszechniać każdy kawałek zawartości?

Pamiętaj, że sam content – nie ma znaczenia. Królową sukcesu jest dystrybucja treści.

Jak będziemy oceniać efekty content marketingu?

Zadbaj o systematyczne raportowanie procesu. Dzięki ewaluacji poszczególnych etapów będziesz mógł modyfikować i usprawniać te elementy, które nie działają, tak jak powinny.

Jaki jest budżet?

Nie ma standardowego budżetu dla content marketingu. Jest to kwestia indywidualna, wynikająca z ogólnych celów marketingowych firmy.

W mojej ocenie, powyższe pytania pozwolą na pewniejszą inicjację działań marketingowych związanych z contentem Twojej firmy i posłużą za matrycę w tym obszarze. Jeśli zauważasz, że jakiś aspekt tworzenia treści został pominięty, daj znać w komentarzu, jakich pytań brakuje. Powodzenia w tworzeniu indywidualnych planów związanych z content marketingiem.

Przeczytaj również: 10 zasad content marketingu na miarę 2015 roku

Szymon Laszewicz

E-marketingowiec patrzący na rzeczywistość analitycznym i strategicznym okiem. Wyciąga z internetu maksimum informacji o rynku, klientach, trendach, marce i jej konkurencji, by na tej podstawie budować strategie i plany promocji w internecie. Entuzjasta mediów społecznościowych motywujący klientów do ich wykorzystywania w celu optymalizacji procesów w firmie. Specjalizuje się również w zagadnieniach prawnych związanych z marketingiem i reklamą.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

TwitterLinkedIn



Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?