Zaraz po Wszystkich Świętych rozpoczyna się marketingowy wyścig zbrojeń. Jeszcze zanim przyjdzie nam do głowy rozglądanie się za prezentami pod choinkę, zaczyna się walka o serca, a przede wszystkim portfele konsumentów. Jakim markom udało się powstrzymać nas przed zmianą kanału podczas przerwy reklamowej w telewizji? Które reklamy udostępniamy na portalach społecznościowych?

Co w tym roku?

Święta Bożego Narodzenia to czas żniw – w tym okresie kupujemy najchętniej i najwięcej. Wielkie i małe marki dobrze o tym wiedzą, dlatego starają się nie tylko przekonać do zakupów swoich produktów, ale przede wszystkim zagrać na emocjach klientów i dać się zapamiętać na dłużej.

W ubiegłym roku przedstawiliśmy Wam 4 typy świątecznych strategii promocyjnych i omówiliśmy wartości i motywy, którymi posługują się marketerzy, aby przykuć uwagę konsumentów. W tym roku zastanowimy się czy agencje reklamowe zaproponowały w kwestii reklam świątecznych coś nowego czy może obowiązujący od lat przepis na dobrą reklamę wcale się nie zmienił.

Tradycja musi być

Niektórzy uważają, że nie ma nic złego w tym, że jeśli usunie się swoje logo z reklamy świątecznej nie będzie się ona różniła niczym od spotów innych marek. Nie boją się tego największe marki, których reklamy świąteczne są zbiorami motywów tworzących tradycyjny spot. Przekaz odwołuje się do czynienia dobra i dzielenia się z innymi. Nie chodzi tylko o troskę o rodzinę, ale o zwrócenie uwagi na potrzeby innych. Tak zrobiła to Coca-Cola:

Król reklam świątecznych na rynku brytyjskim – marka John Lewis i ich historia o małym chłopcu i jego przyjacielu Pingwinie Montym.

Oraz Sainsbary’s, które we wzruszającej reklamie nawołuje do dzielenia się. Ten spot jest w tym roku numerem jeden w Wielkiej Brytanii, marka wiedziała co robi.

Oprócz lawirowania dookoła relacji rodzinnych, przyjaźni i zastawionego stołu, twórcy reklam wciąż chcą, żebyśmy wierzyli w magie świąt. Dosłownie do tematu zabrały się dwie marki:
Mark&Spencer i ich wróżki z własną akcją na Twitterze.

I Burberry -‚From London with Love’ z gwiezdnym pyłem i tańczącym Romeo Beckhamem.

Innym sposobem na tradycję jest tworzenie jej, czyli kontynuacja motywu, który był wykorzystywany przez markę w latach ubiegłych. Pamiętacie ‚Show your Joe’?

Oto co Kmart zrobił w tym roku:


Oryginalna, zabawna, ale wciąż w dobrym stylu.

Świąteczna układanka

Stworzenie scenariusza świątecznego filmu promocyjnego, który nie zginie wśród setek tysięcy innych, to nie lada wyzwanie. Umiejętne i nowatorskie zgranie go z filozofią marki dodatkowo utrudnia zadanie. Koncepcji na dobre połączenie swojej marki i tematu świątecznego jest prawdopodobnie nieskończenie wiele. Jednak ostatecznie, o sukcesie świątecznej akcji promocyjnej, decydują wyniki sprzedaży, dlatego sprawdzony przepis na bożonarodzeniową reklamę nie różni się bardzo od tego na zwykłą, której zadaniem jest kreowanie wizerunku i sprzedaż właśnie.

Aby zrobić dobrą reklamę, potrzebujemy:

– Dobrego sloganu – pasującego do świątecznego image marki,
– Ekspozycji logo – może w świątecznej wersji,
– Zachęty do działania – wciągnięcie do akcji,
– Obrazów i słów zapadających w pamięci,
– Odwołania się i odpowiedzi na potrzeby grupy docelowej.

Sukces wywołany świąteczną akcją promocyjną może wyznaczyć nowe kierunki rozwoju marki, znacznie powiększyć długoterminową sprzedaż, a nawet stać się świątecznym klasykiem, tak jak jadąca przez zaśnieżone drogi oświetlona ciężarówka Coca-Coli. Nic dziwnego, że reklamom świątecznym towarzyszy tyle zamieszania.

P.S Co innego, marka PooPouri, która mimo tradycyjnego anturażu – Święty Mikołaj, dzieci, dzwoneczki w tle, postawiła na kontrowersję. Mało wyszukana sceneria i niezbyt finezyjne dialogi są, bądź co bądź, akuratne do reklamowanego produktu.

Co sądzicie o tej reklamie? Czy ktoś wcześniej słyszał o PooPouri?

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?