Pokaż swoją twarz, a ja Ci zaufam – ma w dzisiejszym świecie biznesu wyjątkowe znaczenie. „Twarzą” naszych usług profesjonalnych jest marka, której definicja obecnie rozumiana jest znacznie szerzej. Dzisiaj powiemy co nieco o nowym nurcie w personal branding – zjawisku marki uosobionej.

Marka jest wizualnym identyfikatorem nie tylko naszych produktów i patentów, osobowości naszej firmy, ale też wizytówką nas samych. O czym świadczy funkcjonalność stwierdzenia: „pokaż swoją markę a ja powiem Ci kim jesteś?”.

Z tego tytułu, personal branding aktualnie przeżywa renesans. Obserwuje się niezwykłe poruszenie w relacjach usług profesjonalnych z agencjami brandingowymi. Większa świadomość przedsiębiorców na temat uwspólnienia procesów kreowania marki firmy i własnego wizerunku wpływa pozytywnie na współpracę, tworząc nową jakość – opartej na zaufaniu – więzi z usługami brandingowymi.

Wychodząc na przeciw nowym potrzebom klientów, wielu specjalistów od brandingu poszerza swoje usługi o konsultacje z ekspertami ds. wizerunku czy coachami. Jakie mechanizmy kryją się za tym nowym trendem? O tym za chwilę.

Marka spersonifikowana, czyli Ja i Ty mamy swój brand.

W tym ujęciu każdy z nas ma swoją markę i się z nią utożsamia. Najłatwiej jest zobrazować to na przykładzie.

Na rynek pracy wchodzimy z określonymi kompetencjami, wartościami, innym rozmiarem bagażu (zależnym od wieku i nabytego doświadczenia) i innym nastawieniem, na które wpływa nasza unikalna osobowość. Wszystko to razem wzięte tworzy naszą markę i obiektywnie stanowi o naszej atrakcyjności dla przyszłego pracodawcy.

Warto tutaj podkreślić, że jest różnica między stanem faktycznym a subiektywną oceną. Dla kogoś możemy wydawać się „czarnym koniem”, a nasze umiejętności i wizerunek wskazują na markę z „classe A”. Co z tego, jeśli my sami myślimy o sobie jako o kimś, kto nie ma nic sensownego do zaoferowania?

Dla niektórych inną trudnością, z psychologicznego punktu widzenia, jest przyjęcie samej perspektywy: „jestem własną marką”. Co za tym idzie: „jestem jak produkt, który należy sprzedać”. Myśląc o sobie w ten sposób, jak się z tym czujecie? Tylko akceptacja i spójność z tym co robimy i myślimy doprowadzi nas do celu. Sam Tom Peters powiedział: „Aby zaistnieć w dzisiejszym biznesie i się utrzymać, naszym najważniejszym zadaniem jest być szefem marketingu dla marki o nazwie –  własne JA”.

Utożsamianie się z marką – po co?

Tak samo jak kładziemy nacisk na autoprezentację podczas rozmowy kwalifikacyjnej odwołując się do przeróżnych strategii, tak my za pośrednictwem naszej marki usług profesjonalnych opowiadamy historię o nas samych, po to aby wyróżnić się z masy konkurencyjnych firm.

Jest to doskonała forma na zaistnienie i wzbudzenie zaufania wśród grup docelowych. W końcu to odbiorcy usług mają Twoją markę w swojej głowie i sercu. 

Kiedy otrzymaliśmy wymarzoną pracę, to staramy się w niej funkcjonować tak, aby sprostać wymaganiom naszego pracodawcy, czasem nawet go zaskoczyć. Jeśli nie spełnimy jego oczekiwań, ryzykujemy utratą stanowiska. Podobnie marki usług profesjonalnych mają na celu pozyskiwanie grup docelowych i utrzymywanie więzi z dotychczasowymi klientami.

Jest to proces wymagający ciągłego zaangażowania i kreatywności. Jeśli dysponujesz dużym doświadczeniem w obszarze swoich usług profesjonalnych: Twój klient i pracodawca z większym prawdopodobieństwem będzie wobec Ciebie lojalny.

Jednak na zglobalizowanym rynku zawsze jest możliwość, że ktoś inny przyjdzie w Twoje miejsce, zrobi coś lepiej, inaczej lub taniej i zabierze Ci pozycję. Dlatego najważniejszym elementem w personal brandingu jest bycie razem z marką.

Bądźmy jak szef kuchni, który przed wydaniem na salę kosztuje potrawy. Jeśli są niesmaczne, nie podaje ich. Aby zadowolić naszych klientów, kreujmy autentyczne marki usług profesjonalnych, które z dumą wieńczyć będzie nasze nazwisko.

Przeczytaj również: Trochę o polityce – marketing wyborczy 2014

 

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?