Człowiek jest w stanie zapamiętać zapach nawet sprzed 50 lat, co dowodzi tezie, iż doświadczenia z wykorzystaniem zmysłu węchu najsilniej zapadają w pamięć. Badania nad wpływem bodźców zewnętrznych na zachowania nabywców zapoczątkowały rozwój brandingu sensorycznego skupiającego się na zastosowaniu impulsów dotykowych, zapachowych, dźwiękowych, wzrokowych oraz smakowych w budowaniu rozpoznawalności marek. Czy tzw. aromamarketing jest skuteczny? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Głównym zadaniem aromamarketingu jest kreowanie przyjemnej atmosfery w miejscu zakupu produktu lub świadczenia usługi, tak aby konsument mający w pamięci konkretny zapach kojarzył go z punktem handlowym danej marki, spędzał w nim jak najwięcej czasu i często do niego wracał. Jak łatwo się domyślić, dobór odpowiedniego aromatu nie jest łatwy i wymaga dokładnych badań w obszarze preferencji grupy docelowej, ponieważ węch jest kwestią indywidualną i wysoce subiektywną.

Zapach musi współgrać z wizerunkiem marki oraz specyfiką branży. Wchodząc do sklepu z garniturami, zamiast słodko-owocowych nut zapachowych, poczujemy raczej drzewno-orientalny zapach kojarzony z elegancją i luksusem. Coraz częściej firmy odzieżowe wypuszczają na rynek własne linie perfum. Przykładem ze wspomnianej wyżej branży jest między innymi nasza rodzima marka Bytom.

bytom.com.pl

bytom.com.pl

Narzędzie budowania więzi emocjonalnej z klientem oparte na zapachu wykorzystuje także marka linii lotniczych Singapore Airlines. W 1990 roku zaprezentowała i opatentowała egzotyczny zapach Stefan Floridian Waters. Załoga samolotu używa perfum o tym zapachu, a pasażerowie mogą go również poczuć na podawanych przed lotem ciepłych ręcznikach.

travelandleisure.com

travelandleisure.com

Ciekawym rozwiązaniem z użyciem aromamarketingu w kontekście employer brandingu może pochwalić się marka przedsiębiorstwa konsultingowego, świadczącego usługi z zakresu IT i outsourcingu, Capgemini. Po raz pierwszy w Polsce na przystankach miejskich zastosowano pachnące miętą reklamy. Był to jeden z elementów kampanii „Poczuj miętę do Capgemini” mającej na celu budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród obecnego personelu oraz przyciągnięcie uwagi potencjalnych kandydatów na pracowników.

pl.capgemini.com

pl.capgemini.com

Sieć hoteli Westin opiera swój branding na aromacie białej herbaty. Na stronie hotelu można zakupić całą gamę produktów o tym zapachu, od płynu do kąpieli, przez świeczki, aż po elektryczny dyfuzor. Delikatna woń unosząca się wewnątrz hotelu tworzy zdaniem gości niepowtarzalny klimat i znacznie umila pobyt.

europe.westinstore.com

europe.westinstore.com

Bodźce sensoryczne budzą w nas konkretne emocje, które z czasem przeobrażają się we wspomnienia i oto właśnie chodzi w budowaniu rozpoznawalności marki, gdyż branding sam w sobie polega na kształtowaniu w umyśle odbiorcy zestawu pożądanych skojarzeń. Odpowiednie wykorzystanie narzędzi sensorycznych pomaga zgłębić doświadczenie marki, przekonać do niej nabywcę i zyskać jego długoletnie zaufanie.

Współczesny marketing to nie tylko sprzedaż produktów, ale również zapewnienie konsumentom wyjątkowych doświadczeń odwołujących się do ludzkich emocji. W świecie ciągłego rozwoju marek, więzi emocjonalne z klientem to podstawa do wyróżnienia się wśród konkurencji.

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Ewelina Abramowicz

Przekonana o tym, że publikowanie atrakcyjnych i praktycznych treści marketingowych to najlepszy sposób komunikowania się z klientami, z przyjemnością bawi się słowami tworząc dla nich teksty. Namingowe inspiracje czerpie między innymi z obcojęzycznych utworów muzycznych, do których gatunku nie lubi się ograniczać. W kreowaniu marki uznaje za niezwykle ważne budowanie jej wizerunku w Internecie, dlatego z uwagą śledzi najnowsze trendy w obszarze mediów społecznościowych. Miłośniczka filmów dokumentalnych, uwielbia odkrywać nowe miejsca, a w wolnych chwilach zgłębia problematykę różnic międzykulturowych.

Więcej artykułów



Otagowano słowami:
 
  • Marek

    Coś w tym jest, zawsze jak przechodzę obok piekarni to się zatrzymuję i chociaż oglądam. Zwykle też kupuję 🙂

  • Tomek

    Jakoś mnie nie dziwi, że Bytom i SA promują swoje perfumy 😉

  • Tymek91

    Trudno wszystkim dogodzić, zwłaszcza w kwestii zapachu, dlatego ten rodzaj marketingu jest trochę ryzykowny…

  • Miki89

    Ja z daleka wyczuwam zapach sklepów Cropp. Nigdy w nich nie byłem ale mógłbym trafić po nich po węchu bo tak pachną

  • Anka

    Często robię zakupy w sieciówkach i zdecydowanie najbardziej podoba mi się zapach w Stradivariusie. Niestety z tego co wiem, nie można nigdzie kupić tego zapachu, bo został stworzony specjalnie dla nich…a szkoda!

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?