Dobra nawigacja w obszarze social media jest tak samo ważna jak rozróżnianie kierunków północ – południe dla każdego podróżnika. O czym należy pamiętać działając w mediach społecznościowych?

Dobra strategia działań w social media to jedyny sposób, aby nie zagubić się w gąszczu portali społecznościowych i znaleźć się u celu, tj. nawiązać znaczącą relację z potencjalnymi klientami. Podstawowe zasady social media i wskaźniki planowania programów społecznościowych, które za chwilę w telegraficznym skrócie przedstawimy, zdecydowanie poprawią naszą orientację w terenie.

5 przykazań social media

1. Bądź człowiekiem

Zabawne, ale duża część marketingowców o tym zapomina. W social mediach dąży się do autentycznych relacji z odbiorcami, dlatego jest to odpowiednie miejsce by zdjąć maski i przejść na poziom bardziej osobisty. Nieustannie zadawaj sobie pytanie: Co zrobiłbym Ja jako zwykły człowiek? I po prostu zrób to.

2. Nie wychylaj się za bardzo

Nie przesadzaj z częstotliwością wpisów. To jeden z powodów, przez który klienci omijają Twoje miejsce szerokim łukiem.

3. Nie zapomnij o wartości dodanej

Jako właściciel usługi profesjonalnej jesteś w stanie dać swojej grupie odbiorców coś extra. Czy będzie to w formie rzetelnych, wartościowych informacji, czy darmowych kuponów, których klienci pożądają zawsze i wszędzie – nieważne, chodzi o to, by dać coś więcej, coś od siebie.

4. Słuchaj odbiorców i bądź responsywny

Nie sądzę, aby odpowiadanie na posty klientów było opcją dla nadgorliwych. W social media nie chodzi o to, by puszczać w eter temat i nawiązać kontakt. Trzeba umieć go podtrzymać tzn. wsłuchać się w potrzeby odbiorców (potrzebę uwagi, akceptacji itp.) i odpowiadać na nie.

5. Nie bój się korzystać z narzędzi social media

Wykorzystuj cały potencjał z tego obszaru marketingu. Wciąż niewiele usług profesjonalnych wspięło się na wyżyny social mediów. Kop i wgłębiaj się w temat. Zdobyta wiedza zaprocentuje w przyszłości.

 

To nie wszystko. W zależności od charakteru działalności Twojej firmy warto wziąć pod uwagę zestaw dodatkowych wskazówek, które mogą przydać Ci się w trakcie planowania działań w mediach społecznościowych. Znajdziesz je poniżej.

Kryteria planowania social media Twoich usług profesjonalnych

1. Najpierw stwórz markę, a potem zabierz się za tworzenie platformy społecznościowej

Social media są tylko dodatkowym kanałem promocji Twoich usług. W pierwszej kolejności musisz wiedzieć co chcesz zaoferować.

2. Temat przewodni

Twórz swoje aktywności z social media wokół jednego, przewodniego motywu. Będzie on spoiwem dla Twoich działań i uczyni Twój program efektywnym.

3. Wpasuj produkt

W projektowaniu programów społecznościowych zawsze stawiaj na piedestale swój produkt bądź usługi. Opierając się na jego zaletach, funkcjonalności, podobieństwie czy powszechności, tym samym uczynisz swoje narzędzia social media bardziej wiarygodnymi.

4. Zadbaj o interesy klienta

Sprawdź preferencje i oczekiwania swojej grupy docelowej. Aby dotrzeć do ludzi, najpierw musisz poznać co lubią.

5. Włączenie innych kanałów usprawniających marketing

Wykorzystaj istniejącą działalność marketingową. Reklama, promocja działalności mają zdecydowaną przewagę nad social media, które wspierają tradycyjny marketing.

6. Implementacja social media

Dobierz odpowiednią platformę social media do Twojej działalności i celów biznesowych. Nie wszystkie są uniwersalne.

7. Oceń siłę przekazu

Dokonaj selekcji narzędzi social media pod względem ich zasięgu: ilości osób, do których będziesz mógł dotrzeć i jakości przekazywanych treści.

8. Wydajność

Zdefiniuj cele, które chcesz osiągnąć w świecie social media i wybierz wskaźniki zmian. Dokonuj systematycznej ewaluacji postępów.

9. Ocena ryzyka

Oszacuj ryzyko, jakie niesie dla Ciebie korzystanie z narzędzi social media.

10. Cele długoterminowe vs cele krótkoterminowe

Zastanów się (szczególnie przy  programach wymagających długoterminowej realizacji) czy będziesz w stanie zarówno finansowo jak i operacyjnie je wesprzeć.

Świat social media wciąż nie jest jeszcze dokładnie poznany przez wiele przedsiębiorców świadczących usługi profesjonalne. Za chwilę sytuacja zmieni się diametralnie, gdyż odbiorcy usług lubią takie doświadczenia i chcą wchodzić w kontakt z ulubionymi markami, tworząc interakcje pełne obustronnego zaangażowania. Mamy nadzieje, że powyższe wskazówki z social media okażą się skuteczne na gruncie Twojej usługi profesjonalnej i pozwolą uczynić klientów ambasadorami Twojej marki. Powodzenia!

 

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



  • Bardzo dobry wpis! Treściwy i trafiający do osób dopiero zaczynających działanie w socialach.

  • Dobrze napisane, ze wszystkim się zgodzę. Warto pamiętać, że to odbiorcy i Twoja grupa docelowa zapewni Ci sukces w SM.

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?