Jak przypominać klientom o istnieniu marki, na bieżąco komunikować zmiany w ofercie, promocje oraz małe i duże sukcesy firmy? Wysyłając newsletter, który jest nie tylko świetnym sposobem na dzielenie się wiedzą, ale przede wszystkim dobrym pretekstem do stałego kontaktu z jego odbiorcami.

Oto mój przewodnik jak stworzyć wzorowy newsletter:

1. Określ potrzebę i cel

W marketingu nie ma miejsca na przypadki, każde działanie powinno być poprzedzone pytaniami: Dlaczego tego potrzebuje? Jaki jest mój cel? Nie inaczej jest w przypadku przygotowania newslettera. Zastanów się, co motywuje Cię do jego stworzenia:

  • generowanie ruchu na stronie internetowej,
  • zdobycie większej liczby kontaktów,
  • generowanie leadów,
  • regularny kontakt z potencjalnymi klientami lub pracownikami firmy,
  • promocja oferty i eventów,
  • budowanie wizerunku eksperta,

Znając swój cel od samego początku, wybierzesz adekwatny rodzaj newslettera, dobierzesz grupę odbiorców oraz stworzysz treść, która będzie chętnie czytana przez subskrybentów.

2. Wybierz rodzaj i funkcje

To jaki rodzaj newslettera wybierzesz, zdeterminowane jest przez przyświecający Ci cel oraz grupę osób, do których ma on dotrzeć. Newslettery firmowe, klienckie, tematyczne czy okolicznościowe mają swoją specyfikę, o której musimy pamiętać, opracowując nie tylko schemat wiadomości, ale przede wszystkim jej treść. Typ newslettera zależy od jego funkcji:

  • przenoszenie na stronę internetową i kanały mediów społecznościowych firmy,
  • prezentowanie ostatnich realizacji — case study, info grafik,
  • promowanie inicjatyw firmy — kursy, konferencje,
  • komunikowanie nawiązania współpracy z nowymi partnerami,
  • pokazywanie obecności marki w mediach.

Wybierz te, które pozwolą osiągnąć obrane cele, a następnie zastanów się, w jakiej formie będę najskuteczniej realizowane.

3. Zbierz treść

Przygotowanie treści to najbardziej złożony etap pracy nad newsletterem. Jeśli Twoja firma na bieżąco przygotowuje raporty czy sprawozdania, prowadzi blog lub komentuje aktualne wydarzenia w branży, zadanie jest prostsze. Stwórz katalog swoich publikacji, pogrupuj je tematycznie i mając na uwadze odbiorców i funkcje newslettera, odpowiednio przeredaguj treści, tak, żeby odbiorca miał wrażenie, że zostały napisane specjalnie dla niego. Pamiętaj o złotych proporcjach wsadu newslettera: 90% edukacja, 10% promocja.

Jeśli nie dysponujesz tekstami, które mogą być wsadem, czeka Cię więcej pracy, ale jej efekty to wynagrodzą. Pomysły na wpisy są wszędzie, zastanów się, jak opisać ostatnią realizację, opowiedzieć o konferencji, szukaj tematów w mediach społecznościowych i testuj narzędzia monitorujące content w sieci.

Przeczytaj: Pisanie tekstów dla marki – 5 niezbędnych narzędzi

4. Wybierz narzędzie

Zacznij od znalezienia aplikacji, która spełni Twoje oczekiwania pod względem technicznym i funkcjonalnym. Przejrzyj, co proponują aWeber, MailChimp or GetResponse i pamiętając, że styl formatowania newslettera powoduje różne reakcje odbiorcy, wybierz szablon adekwatny pod względem układu treści i grafik.

Najpopularniejsze formatowanie newsletterów to:

  • eksponowanie pojedynczego wpisu, które sprawdzi się przy promowaniu szkoleń czy konferencji,
  • mieszane, zakładające dominację jednego elementu nad resztą — idealne, kiedy w jednym miejscu chcemy promować zarówno treści, jak i produkty,<\li>
  • à la spis treści — formatowanie najefektywniejsze, jeśli newsletter promuje wpisy blogowe.

Wybierając szablon, weź pod uwagę, że już ponad 50% maili odbieranych jest na urządzeniach mobilnych, dlatego zadbaj o to, aby Twój newsletter był responsywny i przyjemny w odbiorze.

5.Uzupełnij szablon

Zredagowane, sprawdzone pod względem poprawności teksty przenieś do szablonu, wzbogacając je o elementy graficzne. Rozmyślnie wpisz tytuły i nagłówki — czytając w myślach odbiorców, podpisz artykuły w prosty sposób, ale tak, aby wzbudzić ich ciekawość i pokazać korzyść płynącą z zapoznania się z materiałem.

Pamiętaj, że każda branża rządzi się swoimi prawami. Inaczej będzie wyglądał newsletter kierowany do pracowników naukowych, a inaczej do trenerów fitness. Zastanów się, jaka forma informacji najlepiej dotrze do Twoich odbiorców, czy ich uwagę przyciągną dane liczbowe i diagramy czy zdjęcia i zwięzłe opisy.

Skrupulatnie podlinkuj wszystkie elementy newslettera — tytuły, grafiki, ikony kanałów mediów społecznościowych. Zamieść wszystkie potrzebne dane kontaktowe.

6. Personalizuj

Personalizacja newslettera zwiększa wskaźnik otwarć o ponad 50%. Zadbaj więc o to, by wysyłany e-mail zawierał dane odbiorcy — przynajmniej imię. Oczywiście, do Ciebie należy odpowiednia konfiguracja newslettera, resztę wykona za Ciebie dedykowany program.

Dodatkową rzeczą, którą warto zrobić, jest zastosowanie dynamicznych treści. Dzięki takiemu rozwiązaniu Twoi subskrybenci otrzymywać będą tylko te materiały, które ich interesują.

7. Zatytułuj

To, jak zatytułujesz swój newsletter bezpośrednio decyduje o powodzeniu całej misji, czyli o tym, czy wyląduje on w koszu skrzynki mailowej, czy zachęci do zapoznania się z tym, co przygotowałeś. W kilku słowach, bez zbędnych epitetów, opisz, co subskrybent znajdzie w wiadomości. Wejdź w głowę swojego czytelnika, niech tytuł zachęca, prowokuje, wyróżnia się i intryguje.

8. Zadbaj o kwestie prawne

Newsletter mogą otrzymywać tylko osoby, które dobrowolnie się na niego zapisały i zaakceptowały regulamin. Pamiętaj, że w stopce wiadomości powinna znaleźć się widoczna informacja dotycząca odwołania subskrypcji.

9. Testuj i jeszcze raz testuj

Kiedy wszystkie elementy są już na swoim miejscu, odpowiednio podlinkowane i sprawdzone pod względem poprawności, wygeneruj testowe newslettery, żeby sprawdzić, jak prezentują się na różnych urządzeniach, w różnych przeglądarkach i skrzynkach mailowych.

Upewnij się, że e-mail dobrze wygląda bez grafik, ponieważ nie we wszystkich skrzynkach wyświetlają się one automatycznie.

10. Skonfiguruj i wyślij

Newsletter jest gotowy i czeka na wysyłkę. Dostosuj dzień tygodnia i godzinę wysyłki tak, żeby maksymalnie zwiększyć swoje szanse na dotarcie do największej liczby odbiorców. Wiele zależy od branży i grupy docelowej, jednak ostatnie dane pokazują, że najlepiej wysyłać newsletter w środę między 12.00, a 16.00 lub w czwartek między 8.00 a 9.00.

Wszystkie aplikacje do tworzenia newsletterów oferują narzędzia analityczne, które w formie raportów i wykresów pokażą rezultaty Twoich wysiłków. Dowiesz się, ile osób, o której godzinie i w jaki element newslettera klikało najczęściej, ile osób anulowało subskrypcję i kto najchętniej sięga po Twoje materiały.

Przeanalizuj wszystkie dostępne informacje, zastanów się, co możesz poprawić, żeby rezultaty były jeszcze lepsze i wróć do punktu 1. Powodzenia!

Przeczytaj również: 5 kroków jak tworzyć treści dla swojej marki oraz 10 sposobów na content budujący pozytywny wizerunek marki.

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Wojciech Olszewski

Miłośnik szwajcarskich krojów fontów, skandynawskiego poczucia estetyki i odważnego, surowego składu druku, któremu duszę nadaje minimalistyczna forma. Doświadczenia w tworzeniu stron nabrał projektując dziesiątki witryn pod kątem usability. W wolnych chwilach zgłębia tajniki identyfikacji wizualnych. Ponoć już w liceum kieszonkowe przeznaczał na zakup nowych czcionek.

Więcej artykułów - Napisz do mnie



  • Anita

    Oj nie spodziewałam się, że trzeba przemyśleć tyle rzeczy, żeby wysyłka newslettera miała sens. Chyba muszę jeszcze raz podejść do sprawy.

  • Renia Dębska

    Kompleksowo i praktycznie. Na pewno skorzystam z tych porad. Pozdrawiam 🙂

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?