Marka jest tworem, na który składa się wiele elementów wzajemnie na siebie wpływających i od siebie zależnych. To one są wypadkową stabilnej pozycji na rynku danej firmy oraz jej utrwalonego wizerunku w umysłach odbiorców. Dzisiaj zwrócimy uwagę na tagline oraz jego znaczenie w procesie budowania wizerunku marki.

 

Po wstępie do tematu w artykule Najlepsze slogany reklamowe zabieramy się za bardziej szczegółowe przedstawienie tego niezwykle istotnego aspektu brandingu usługi profesjonalnej.

Co to jest tagline (slogan)?

Wielu z nas kreując swoją markę całą energię angażuje w tworzenie logo firmy, pomijając tym samym z pozoru nieistotne szczegół taki jak tagline  – hasło reklamowe „przypięte” do logotypu. Dopiero gdy  implementacja markowanych usług jest trudna i ciągnie się latami zaczynamy poszukiwać czynników utrudniających ten proces. Często okazuje się, że słabym ogniwem było nie nasze logo, ale to co umieszczamy w jego sąsiedztwie, czyli tagline.

Tagline to coś więcej niż slogan reklamowy. To często magiczne kilka słów, które podkreślają kluczowy aspekt produktu bądź marki i na zasadzie dodatniego sprzężenia zwrotnego wzmacniają pożądany wizerunek firmy (np. słynne “Just do it” firmy  Nike).

Każdy z nas dobrze znając swój produkt/usługę jest w stanie “tu i teraz” wygenerować wiele haseł oddających w “naszym przekonaniu” sedno. Jednak które z nich okaże się najtrafniejsze i stworzy z naszym logo i nazwą symbiozę?

Dobry tagline – jak to zrobić

Jak się domyślamy nie jest sztuką stworzyć mało skuteczny tagline. Najczęstszym błędem jaki popełniamy jest kierowanie się uniwersalizmem i tendencyjnością (np. „innowacyjna technologia”).

Tworzenie dobrych tagline’ów wymaga wyróżnienia figury z tła i wychodzenia poza dostępne informacje.

Wszelkie techniki wspomagające naszą kreatywność i twórczość podczas burzy mózgów są mile widziane. Gdy stworzymy sobie odpowiednie warunki (pozytywnie wypoczęty, odżywiony umysł) musimy pamiętać o merytorycznych zasadach tworzenia sloganu.

Na początku określamy funkcję jaką hasło ma pełnić, w tym celu zadajemy sobie pytanie:

  •  czy mój tagline ma być funkcjonalny i opisywać to, czym  firma się zajmuje?
  • czy ma zwracać uwagę odbiorcy na konkretną korzyść z usługi?
  • czy ma być kanałem przekazującym konkretną emocje, wartość?

Warto pamiętać, że tagline jest uzupełnieniem nazwy i logo firmy. Przy ustalaniu jego funkcji pomocna jest refleksja nad tym, jaką rolę odgrywa nasze logo. Jeśli jest tożsame z tym, co firma robi (np. logo HOMEBROKER) to w tym wypadku slogan mógłby przedstawiać korzyść z usługi lub oddziaływać na naszą sferę emocjonalo-motywacyjną.

Gdy to ustalimy, dopiero wtedy koncentrujemy się na formie. Warto pamiętać, że skuteczny tagline powinien być:

  • konkretny,
  • intencjonalny (przedstawiający idee/korzyść),
  • wiarygodny,
  • unikatowy (jedyny w swoim rodzaju,oryginalny),
  • zapadający w pamięć,
  • facylitujący SEO,
  • stabilny, ugruntowany (przypisany do marki).

Wymyślenie dobrego sloganu dla jednych jest dojrzewającym, pracochłonnym procesem, dla drugich efektem “aha”. Jednak mniej istotne jest to, jak do hasła spełniającego kryterium trafności wewnętrznej firmy się dochodzi; liczy się efekt – dobry tagline to trwały wyraz naszej kreatywności i jedynej w swoim rodzaju, autentycznej osobowości firmy.

A na koniec kilka przykładów trafnych i kreatywnych sloganów:

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Marcin

    facylitujący – naprawdę nie zna Pan ma polskiego słowa? Zaproponuję na przyszłość: wspomagający. Proszę zmemoryzować :).

    • Dzień dobry,

      dziękujemy za tak zaangażowaną postawę na naszym blogu. „Facylitacja” choć pochodzi z języka obcego, to w naszym ojczystym już od dawna funkcjonuje (odsyłamy do PWN np: http://sjp.pwn.pl/sjp/facylitacja;2557384.html). Cieszy jednak to, że mamy na światłych czytelników, że użycie rzadziej używanych słów nie powoduje problemów w ich rozumieniu.

      Miłego dnia!

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?