Siedzisz wygodnie i masz już swoją wymarzoną markę. Dzięki solidnemu pozycjonowaniu w sieci oraz wykorzystaniu reklam Google, ludzie rozpoznają Twój brand i mogą łatwo dotrzeć do Twoich produktów lub usług. Przemyślana aktywność w social media i na portalach branżowych sprawiają, że stale nawiązujesz współpracę z nowymi podmiotami, a Twój wizerunek rozkwita. To wszystko przekłada się oczywiście na wzmożone zainteresowanie klientów oraz rosnące zyski. Jak do tego doszło?

Twoja firma świetnie wygląda na zewnątrz. Stylowe logo, wyrazista paleta kolorów oraz dobry design zdobią gadżety rozdawane partnerom przy uścisku dłoni oraz sprawiają, że konkurenci już dawno ustawili sobie Twoją stronę jako startową, aby pamiętać, jak bardzo są z tyłu. Wspominałem Twoją stronę? Strona jest Twoim oczkiem w głowie i okrętem flagowym Twojej działalności. Wartościowe treści na niej umieszczone są wiatrem w żagle dla Twojego przedsiębiorstwa, a przejrzysta struktura sprawia, że Twoi klienci zawsze widzą na horyzoncie cel, do którego chcą dopłynąć, oczywiście z Tobą u steru.

Fantasmagorie? Nic bardziej mylnego! Jednak, żeby wejść na szczyt góry, trzeba najpierw pokonać kilka trudniejszych etapów, a czasami zboczyć z utartego szlaku. Niezależnie od tego, czy otwierasz nową działalność gospodarczą, czy chcesz przeprowadzić rebranding już istniejącej marki, warto zacząć od analizy rynku. Dzięki badaniu rynku unikniesz sytuacji, kiedy strategia Twojego przedsiębiorstwa będzie opierać się o nieaktualne dane lub ich brak. Analiza popytu oraz konkurencji pomoże umiejscowić Twoje produkty lub usługi w szerszym kontekście rynkowym, a co za tym idzie, znaleźć niszę sprzedażową oraz wyróżnić się od konkurencji. Jeżeli interesuje Cię rebranding, przydadzą się również analizy obecnych klientów oraz wizerunku Twojej marki. Chcesz przecież wiedzieć, dlaczego należy wprowadzić zmiany oraz w jakim kierunku mają zmierzać.

Solidne fundamenty
Gdy pozyskasz już istotne informacje rynkowe, nie pozostaje nic innego, jak przystąpić do tworzenia strategii dla Twojego brandu. Strategia to zespół działań obejmujących kreację marki, budowę jej wizerunku oraz promocję. Strategia wykorzystuje informacje pozyskane dzięki analizie rynku i konfrontuje je z Twoją wizją biznesu, tworząc w ten sposób przemyślane podejście do budowy Twojej marki. Jest ona niezbędna dla wyznaczenia etapów oraz kierunków rozwoju, zwłaszcza w początkowym stadium tworzenia marki. Bez solidnej strategii wysiłek i działania podjęte na rzecz kreacji marki, będą niczym strzelanie na oślep.

Stworzenie modelu marki oraz jej narzędzi językowych i wizualnych jest konsekwencją przygotowanej strategii. Kreacja marki obejmuje zarówno logo, czcionki i kolorystyki dla marki, jak również wymyślenie nazwy, sloganu oraz innych form skutecznie komunikujących to, z czym utożsamia się Twoja marka i jakie wyznaje wartości. Pierwsze z wyżej wymienionych elementów kreacji służą opracowaniu identyfikacji wizualnej, która będzie sygnowana logo oraz wybraną paletą kolorów, wszystkie te elementy istotne wpływają na postrzeganie marki jako nowoczesnej i profesjonalnej. Druga grupa elementów kreacji marki wraz z modelem marki prowadzą nas do budowy wizerunku oraz wyboru metod promocji. Świadome podejście do modelu marki pozwoli wyposażyć Twój brand w zestaw wartości oraz misję, dzięki którym stworzysz autentyczne i rzeczowe komunikaty kierowane do potencjalnych klientów.

Ręka na pulsie
Zarówno tworzenie wizerunku marki, jak i działania mające na celu jej promocję, są ze sobą ściśle powiązane i przebiegają na kilku polach aktywności marketingowej Twojej firmy. Zbudowanie przejrzystej i dobrze pozycjonującej się strony internetowej oraz tworzenie wartościowych treści (w formie tekstowej, graficznej i wideo), pozwalają na stworzenie wizerunku eksperta w branży. Komplementarne w stosunku do wyżej wymienionych zabiegów są „twarde” działania promocyjne, obejmujące płatną reklamę w Google oraz w wybranych mediach społecznościowych, jak również inne popularne narzędzia e-marketingowe, takie jak mailing czy newsletter.

Dopełnieniem podjętych działań wizerunkowych i promocyjnych jest zarządzanie wizerunkiem marki. Nie wystarczy jednorazowo zainwestować we wspomniane wyżej narzędzia i oczekiwać wymarzonych rezultatów. Konieczne jest stałe monitorowanie tego, jak Twoją markę widzą inni i zestawienie tego obrazu z tym, jak chcesz, aby Twój brand był postrzegany. Równie istotne jest zaangażowanie w dłuższym wymiarze czasowym. Nie chodzi tu wyłącznie o środki finansowe, ale również o zaangażowanie merytoryczne w tworzenie wartościowych treści dla Twojej marki.

Wciąż siedzisz spokojnie czy robisz listę zadań do wykonania, dzięki którym na spokój będziesz mógł sobie pozwolić? Dzięki wytrwałej pracy u podstaw marki i działalności na wielu płaszczyznach promocji można liczyć na to, że wizja sukcesu Twojej marki stanie się rzeczywistością. Tylko profesjonalne podejście i zaangażowanie w branding Twojego produktu lub usługi sprawią, że na końcu drogi naprawdę będziesz mógł podziwiać efekty wysiłku włożonego w budowę marki.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?