Tworzenie nazwy firmy jest bardzo ważnym elementem, od którego w dużej mierze może zależeć sukces przedsiębiorstwa. Fajna nazwa pomaga zidentyfikować firmę, wyróżnić ją na tle konkurencji oraz zbudować cały przekaz marketingowy, który wpłynie na późniejszy sukces. Czasami warto zdecydować się na kreatywną nazwę, zainteresować dzięki temu potencjalnego klienta i ułatwić mu zapamiętanie firmy.

Niezależnie od tego, czy zastanawiasz się jak nazwać firmę doradczą, klinikę, czy kancelarię prawną, zerknij na wskazówki, które zamieściłem poniżej. Znajdziesz tam 5 podstawowych reguł tworzenia kreatywnych nazw dla firmy.

#1 Wyjdź poza szablon
Przygotuj listę kilkunastu nazw firm w Twojej branży. Pobierz kopie ich logotypów oraz sloganów. Wybierając nazwę dla swojej firmy pomijaj wszystko, co przypomina nazwy, czy slogany konkurencji. Bądź kreatywny, rozważaj śmiałe, świeże nazwy dla firmy, które zdecydowanie odbiegają od tego, czym posługują się inne podmioty w branży. Nawet jeśli przemysł zdominowany jest przez określony kolor czy styl, Ty spróbuj czegoś innego.

#2 Baw się
Podejdź z fantazją do wymyślania nazwy dla swojej firmy. Nie koniecznie musi ona bazować na nazwie produktu czy usługi, którą oferujesz, bądź otwarty! Usiądź wygodnie, uśmiechnij się i działaj! Rozważ nazwy, które są profesjonalne, ale za razem zabawne.

#3 Pamiętaj, że piękno tkwi w prostocie
Fajne nazwy są krótkie. Nazwa Twojej firmy powinna być łatwa do zapamiętania i wymówienia. Unikaj zatem nietypowej pisowni. Im łatwiej wymówić nazwę, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie zapamiętania przez klientów.

#4 Odstaw słodzik na bok
Pamiętaj, że nazwa dla firmy powinna w kreatywny sposób komunikować spójność z określonymi wartościami, a nie “słodzić” klientom. Trzymaj się z dala od nazw, które mogą być odebrane jako przesadnie miłe. Wykreśl też z listy wszystkie kalambury – taka nazwa firmy może przy pierwszym kontakcie wydawać się ciekawa, ale szybko ulegnie zestarzeniu i może zniechęcić potencjalnych klientów wobec Twojej firmy.

#5 Upewnij się, że domena jest wolna
Nawet gdy zdecydowałeś się już na wspaniałą, kreatywną nazwę dla swojej firmy, może być ona bezużyteczna gdy okaże się, że domena z rozszerzeniem .pl nie jest wolna. Nie zadowalaj się domenami .org czy .net. Domena z rozszerzeniem .pl lub .com to konieczny dodatek do Twojej nazwy.

Zajrzyj no naszej zakładki NAZWA i sprawdź, jak tworzymy nazwy dla firm.

Jeżeli posiadasz własne sposoby na opracowywanie kreatywnych nazw podziel się nimi proszę w komentarzu do wpisu.

O tym jak tworzyć logo, które posiadają ukryty sens, tzw. drugie dno, przeczytasz tutaj: Alter ego logo

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Łącz i kombinuj – myślę, że warto bawić się słowami, łącząc ze sobą ich poszczególne części. Czasami może z tego powstać nowe słowo, które zawiera w sobie cechy obu. W ten sposób wymyśliłem nazwę Neureka, która powstała z połączenia neurona z eureką.

  • Michal

    Dzięki za wszystkie rady!

    • Wojtek Pasterski

      Michał, cała przyjemność po naszej stronie!

  • naming

    Nazwa kreatywna, ciekawa i fajne to rozwiązanie idealne. Ale nie to w sumie jest najważniejsze. Przede wszystkim nazwa nie może być „kreatywna inaczej”, a często, gdy patrzymy na niektóre próby namingowe, aż żal patrzeć jak firmy próbują być „kreatywne” na siłę niestety.

    • Wojtek Pasterski

      Tak, oprócz kreatywności liczy się również prostota. Nazwa nie może być skomplikowana, co niestety często cechuje „przesadną kreatywność”.

  • Na prawdę ciekawy wpis. Dobrze się to czyta.

    Ze swojej strony podpowiem tylko, że zanim zdecydujecie się na konkretną nazwę sprawdźcie czy ktoś nie zgłosił już jej do Urzędu Patentowego. Dlaczego to takie ważne? Może się okazać, że inwestujecie w markę, która od początku łamie prawa do cudzego znaku towarowego. To wbrew pozorom dość powszechne zjawisko.

    Niestety przedsiębiorcy mało wiedzą o własności przemysłowej. A zasada jest prosta- kto pierwszy ze swoją „nazwą firmową” w Urzędzie Patentowym u tego są pełne prawa.

    Pozdrawiam

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?