Z Zespołem Prywatnych Gabinetów Lekarskich “Lekarz” mamy przyjemność współpracować już kilka lat, sukcesywnie budując i rozwijając tę markę na lokalnym, poznańskim rynku. Obserwując bardzo duży przeskok w świadomości i postrzeganiu marki, tworząc plan następnych działań, pokusiłam się o podsumowanie skuteczności dotychczasowych kroków, które pozwoliły zbudować markę “Lekarz” taką, jaka jest w dniu dzisiejszym.

Dziś marka “Lekarz” to: stały, zadowalający wzrost przychodów (20% w skali roku), relatywnie wysoka i wciąż rosnąca miesięczna odwiedzalność strony internetowej (ponad 3000 unikalnych użytkowników), duże grono powracających i nowych pacjentów (kilkuset miesięcznie) oraz rozpoznawalność i zaufanie na rynku.

To dobry przykład na to, że  sukces marki w pierwszej kolejności nie zależy od nakładów finansowych, ale od skutecznej strategii. A dobra strategia, tak jak w opisywanym przypadku, może przyczyniać się do systematycznego zmniejszania nakładów finansowych ponoszonych na działania marketingowe, przy jednoczesnym zwiększaniu skali działalności. Efekt: duży zasięg i zainteresowanie usługami, mimo nieporównywalnie mniejszych, w stosunku do dużych graczy w branży, nakładów finansowych oraz większa rentowność i pewniejszy biznes.

Czas start!
Stanęliśmy przed wyzwaniem wykreowania marki na lokalnym, konkurencyjnym rynku. Budżety sieciowych, prywatnych centrów medycznych pozwalają na bardzo szeroko zakrojone działania marketingowe, tym samym nie pozostawiając złudzeń mniejszym przedsiębiorcom na konkurowanie skalą działań promocyjnych. Na szczęście w erze Internetu, mając do dyspozycji narzędzia pozwalające na dokładne i relatywnie tanie zbadanie rynku, bazując na solidnej, ale jednocześnie elastycznej strategii i prowadząc działania promocyjne w oparciu o plan marketingowy, wykreowanie liczącej się marki jest kwestią dobrego planowania i skutecznej realizacji.

Po przeprowadzeniu analiz rynku i stworzeniu na ich podstawie strategii marki, wyposażyliśmy naszego Klienta w narzędzia marki (nazwę, kolorystykę, czcionki, logo) oraz zestaw niezbędnej identyfikacji wizualnej. Dzięki takim fundamentom Prywatne Gabinety Lekarskie „Lekarz” gotowe były do wejścia na rynek. Wiedzieliśmy, że sukces oparty musi być o działania online. Postawiliśmy nacisk na inbound marketing, bazujący na podejmowaniu działań, które umożliwiają odbiorcy samodzielne odnajdywanie nadawcy przekazu reklamowego. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że marketing nie jest agresywny, bazuje natomiast na budowaniu świadomości marki i wypracowywaniu długotrwałej relacji z klientami, mającej u podstaw zaangażowanie obu stron.

Podstawowe narzędzie – strona internetowa
Dopasowana do potrzeb i zbudowana w oparciu o postawione cele. W tym przypadku to: intuicyjna nawigacja, przejrzystość, miejsce docelowe kierowanych reklam i szybki kontakt. Z taką właśnie stroną internetową, „Lekarz” rozpoczął działania na obecnym polu „must be”, czyli w mediach społecznościowych. Po osiągnięciu satysfakcjonującego zasięgu na Facebooku oraz zaangażowania fanów, we współpracy z cieszącymi się powodzeniem i sympatią potencjalnych pacjentów podmiotami na poznańskim rynku (centrum fitness, popularna kawiarnia itp.), zrealizowaliśmy zakończoną sukcesem (wzrost fanów fanpage’a o 1000 osób) kampanię promocyjną pod hasłem „Wiara stawia na zdrowie” (wiara w gwarze poznańskiej znaczy ludzie; więcej o kampanii przeczytasz tu). Równocześnie zyskaliśmy sympatię poznaniaków pokazując „ludzką” twarz „Lekarza” – biznesu lokalnego, który zadowolenie i zdrowie poznaniaków, stawia na pierwszym miejscu.

Podejście to ma odzwierciedlenie również w regularnym dzieleniu się fachową wiedzą, nie tylko na łamach Facebooka, ale także na portalach branżowych, z którymi prowadzona jest bieżąca współpraca. Wiedza merytoryczna lekarzy połączona z warsztatem copywriterskim Zespołu BrandPRO pozwala na dostarczanie wartościowych, wyszukiwanych przez internautów treści (inbound marketing) przy jednoczesnym znacznym wpływie na pozycjonowanie strony internetowej: „win-win”.

Dobry wizerunek to podstawa
W warunkach, gdy 70% osób ufa rekomendacjom (nieznanych sobie osób) on-line, Internet daje morze możliwości, ale jednocześnie jest naturalnym środowiskiem tzw. trolli. Szczególnie w tak delikatnej branży, gdzie każda negatywna opinia, może pozostawić trwałą rysę na reputacji, stawiamy za cel szczególną dbałość o wizerunek „Lekarza”. Bazuje on na opracowanej strategii wizerunkowej, która poparta jest wysokimi standardami opieki nad pacjentami i współpracą z administracją największych portali branżowych. Dzięki temu wewnętrzna dbałość o odpowiedni standard znajduje swoje odzwierciedlenie w bardzo dobrych opiniach zarówno o lekarzach jak i o samej placówce. Tym samym podejmowane starania pomagają osiągać wyznaczane cele bez kryzysowych przystanków na ratowanie niesłusznie nadszarpniętego wizerunku.

Dobry plan to przemyślany plan
Realizowany plan marketingowy zawiera siatkę połączonych ze sobą działań marketingowych, uwzględniających również m.in. bieżącą optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, reklamę AdWords, pozycjonowanie, jak i elementy marketingu tradycyjnego. Bazując na analizach, wiemy dokładnie, kiedy wydatki na daną formę promocji powinny ulec zmianie (w reakcji na zmieniający się na rynku popyt), które działania są najbardziej efektywne w krótko, a które w długofalowej perspektywie. Jednak to, co czyni tę strategię skuteczną, to przede wszystkim spójność i wspomniane wcześniej optymalizowanie wydatków reklamowych.

Nie samym marketingiem Lekarz żyje
Cieszy fakt, że przejrzysta strategia, klarowny plan marketingowy i jego skuteczna realizacja odciążają głowę właścicieli firmy, zapewniając spokój, czas i dogodne pole do działań rozwojowych. Na dzień dzisiejszy “Lekarz” z małej placówki, zapewniającej pomoc czterech lekarzy, przeradza się w branżowego motyla. Sukcesywne zwiększanie ilości specjalizacji, pozyskanie najlepszych na rynku lekarzy oraz wyższe, niż w znanych sieciówkach (jak np. LuxMed), ceny wizyt, przy jednocześnie wzrastającym zainteresowaniu usługami sprawiają, że, ku naszej uciesze, postawiono przed nami kolejne zadanie, związane z rozwojem franczyzy.

Dział strategii przystępuje do pracy, graficy rozgrzewają monitory, a ja w imieniu całego Zespołu BrandPRO życzę Tobie, Czytelniku, zdrowego podejścia do strategii, bo to się naprawdę opłaca.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



  • Paweł Drozd

    W biznesie jak w życiu, strategia to podstawa. Szkoda ze tak czesto sie o niej zapomina i dziala po omacku..

  • Krystian Janik

    Strategia kluczem do sukcesu. Prawda!Opracowanie dobrej strategii i przejrzystego planu marketingowego, tak żeby zaistnieć i wybić się na tle innych konkurencyjnych i bardziej znanych (bo sieciowych) gabinetów to nie lada wyzwanie.

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?