Czy myślałeś o tym, jak klienci odbierają markę Twojej firmy? Możliwe, że część traktuje ją czysto konsumencko – załatwia usługę i nigdy nie wraca. Większość odbiorców jest przyzwyczajona do transakcyjnych kontaktów z usługodawcą, gdzie Twoja firma jawi się jako jedno z miejsc, w których można dostać to czego w danym momencie się potrzebuje.

Ale czy faktycznie jest tak, że klienci preferują taki sposób odbioru marki? Niekoniecznie. Współczesna rewolucja humanizacji i dehierarchizacji nie dotyczy tylko relacji interpersonalnych samych w sobie, ale też marki usług profesjonalnych. Jak to wygląda w praktyce?

Aktualnie żyjemy w czasach, gdzie świadomość emocjonalna ludzi wchodzi na wyższy poziom. To implikuje za sobą szereg zmian, również w marketingu usług profesjonalnych. Zmęczeni korporacyjnym stylem i powierzchownymi relacjami typu fast-food szukamy czegoś więcej (zarówno w sferze prywatnej jak i usługowej).

Wrodzona potrzeba do znaczących spotkań powoduje, że większość osób w miejsce chłodnych, biznesowych relacji wolałaby podmiotową, opartą na zaufaniu interakcje Ja-Ty. Ta potrzeba sprawia, że również na rynku usług profesjonalnych nasi potencjalni klienci szukają czegoś więcej niż usługi, szukają ludzkiej twarzy marki.

Wszyscy Ci, co prowadzą własną firmę usług profesjonalnych wiedzą, że wzbudzenie zaufania wśród grupy docelowej to nie lada wyzwanie, które wymaga wieloletnich starań. Jest jednak kilka skutecznych sposobów na to, aby pokazać ludzką twarz marki firmy i jednocześnie wspomóc kształtowanie trwałej więzi. Jak to zrobić?

Firma od kuchni

Nie bez powodów dzisiejsze firmy brandingowe kładą szczególny nacisk na efektywne budowanie wizerunku marki w sieci poprzez ukazywanie dynamiki życia firmy „od kuchni”. Pokazanie, że za chwytliwym logotypem i taglinem stoją ludzie „z krwi i kości” to jeden ze skuteczniejszych sposobów pozyskiwania stałych klientów.

Jednym z narzędzi jest zakładka „o nas” na stronie internetowej usługi. Sama w sobie ma na celu „uczłowieczenie” marki firmy. To tutaj oprócz swojej misji, linii czasu przedstawiany jest zespół z imienia i nazwiska, Wyjaśniane jest (często w formie lekkiej opowieści) skąd wziął się pomysł na biznes, pozwalając odbiorcom odkryć motywację „zespołu”  i ocenić czy tym konkretnym osobom chcą zaufać i prowadzić z nimi interesy.

Komunikuj się jak człowiek

Również sposób w jaki zwracasz się do klienta ma znaczenie. Jeśli chcesz wzbudzić zaufanie w odbiorcach, unikaj biznesowego żargonu. Używaj przejrzystego, komunikatywnego języka. Po prostu mów jak człowiek, a Twoja marka zyska ludzką twarz. Tchnienie w zawartość strony marki odrobinę humoru opromieni jej twarz i pośrednio wzbudzi sympatię wśród grupy docelowej.

Warto wzbogacić stronę internetową o zdjęcia zespołu – naturalne i oryginalne. Ostatnio modne stają się zdjęcia dynamiczne, w których fotografuje się pracowników w działaniu. Jeśli posiadasz w swoje firmie social media managera, który odpowiada za utrzymywanie relacji z klientami na portalach społecznościowych zaprezentuj go ludziom – tworząc specjalny spersonalizowany profil czy zdjęcie w avatarze.

W obsłudze klienta warto pamiętać o dwóch kwestiach. Zwykły podpis z imienia i nazwiska oraz życzliwe pozdrowienia w korespondencji mailingowej dla pracowników to często detale, ale dla klientów to „wisienki na torcie” wzmacniające pozytywny przekaz.

Druga sprawa to pokazanie drugiej strony medalu firmy. Mówi się, że popełnianie błędów to rzecz ludzka. Dlaczego więc od czasu do czasu nie odsłaniać siebie? Przyznanie się do błędu i konstruktywne wyciągnięcie wniosków z porażek to posunięcia bardzo doceniane wśród ludzi.

Tworząc markę usług profesjonalnych warto wiedzieć, że buduje ją nie tylko dobra jakość oferowanych produktów, ale również ludzkie podejście do klientów. Bo ludzie wracają tam, gdzie w parze z usługą idzie profesjonalizm i ludzka życzliwość. Stąd warto podejść do sprawy brandingu firmy całościowo, nie pomijając żadnego elementu układanki.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?