Trudno stać się kultową marką o wysokiej pozycji na rynku bez logicznej strategii marki, dobrej nazwy, sloganu, logo oraz spójnej identyfikacji wizualnej. Dobrze zrealizowany branding to krok milowy na drodze do sukcesu marki. Jak go osiągnąć? Opowiem na przykładzie marki Tifanny&Co, królującej na rynku wyrobów luksusowych już ponad 150 lat.

Romantyczny rekin biznesu i niebieskie pudełko

Przez dziesiątki lat działalności marka Tiffany rosła w siłę. Osiągające niebagatelne ceny błyskotki spakowane w dobrze wszystkim znane, niebieskie pudełeczko z jedwabną kokardką, stały się symbolem luksusu i nieprzeciętnego stylu oraz wysokiej jakości biżuterii o międzynarodowej sławie. Prawdziwa magia i siła designu, kolorów, kształtu i subtelności ukrytych w wizualnej kreacji brandu wpływają na odbiorców i to, jak wizerunek marki zakotwiczy się w ich świadomości.

branding

Dzięki połączeniu przemyślanej strategii i oryginalnego charakteru marki, Tiffany stało się symbolem miłości i elegancji. Stworzony na przestrzeni lat model marki precyzyjnie określa, jakie atrybuty, wartości i osobowość prezentuje Tiffany oraz jakie odczucia po kontakcie z marką chce wywołać u swoich klientów (magia i miłość), a także, na jakie potrzeby odpowiadzieć (luksus, prestiż).

Mistrzowie promocji

Kolejnym strzałem w dziesiątkę były działania reklamowe marki. Wykorzystując mass media Tiffany wzmacniał wizerunek marki w czasach rozkwitu popkultury. Produkty marki można było podziwiać w klasykach kinowych tj. „Śniadanie u Tiffaniego”, „Bezsenność w Seattle” oraz w licznych książkach i utworach. Sama Marylin Monroe odwołuje się do Tiffany’ego śpiewająć, że diamenty są najlepszym przyjacielem kobiety. Tylko największe marki mogą sobie pozwolić na taką promocję.

branding

Plan marketingowy na lata

Marki o określonej pozycji na rynku, nieustannie weryfikują swoją strategię, aby wzmacniać swój wizerunek oraz zdobywać kolejnych zwolenników swoich produktów. Tiffany wie, jak znaleźć balans między tradycją marki a nowoczesnym marketingiem. Dzięki temu, do dziś, czyli już przez prawie dwa stulecia, jest najbardziej pożądaną przez kobiety marką biżuterii, która umocniła swoją pozycję, poszerzając w 1886 roku asortyment i wprowadzając kunsztowne pierścionki zaręczynowe, które dzisiaj cieszą się jeszcze większą sławą.

Tiffany osiągnęło sukces dzięki logicznemu i przemyślanemu dopasowaniu celów krótkoterminowych do celów długoterminowych. Gdyby Tiffany poszedł w ślady konkurencji i obniżył jakość swoich produktów lub zrezygnował z oryginalnego designu, będące ikoną pudełeczko Tiffany’ego i wyjątkowe błyskotki nieodwracalnie straciłyby swoją magię.

Siła przekazu

Dobrze zbudowany przekaz w postaci sloganu i komunikatów marki oparty na określonych wartościach i obietnicy ma ogromną siłę oddziaływania. Tiffany to obietnica miłości. Każda silna marka tworzy więź emocjonalną ze swoimi klientami. Każda decyzja zakupu jest spowodowana emocjami, dlatego Tiffany w swoich kampaniach sprzyja budowaniu więzi, co dostrzegamy w sloganach reklamowych:

“A simple promise, a beautiful thought.”

“Make her heart beat faster for 1875.”

“Celebrating the World’s Greatest love stories since 1875.”

tiffo

Kto powiedział, że to czerwony jest kolorem miłości?

Z perspektywy wielu lat, ważnym krokiem i strzałem w dziesiątkę, była rejestracja nie tylko nazwy i logo marki, ale rozpoznawalnego koloru Blue Tiffany. Okazuje się, że występuje on w naturze – ten specyficzny odcień niebieskiego mają jaja drozda. Kto by pomyślał, prawda?

Tiffany to marka oparta na solidnych fundamentach, przekazująca wartości w unikalny, ponadczasowy sposób, która pozostawia konkurencje w tyle. Jaki jest przepis na sukces marki? Na przykładzie Tiffany – strategia marki i dobry branding!

Przeczytaj również: Yves Saint Laurent – rebranding czy retrobranding? oraz Jak zbudować wartościową markę?

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Grosiu

    to się nazywa wizjonerstwo… Pan T. miał „łeb jak sklep”

  • ToNorbert

    Mogli opatentować morski kolor i już 😀
    A na serio, to nawet nie wiedziałem że aż tak go używają. Taki key visual prawda?

  • Aldonaa

    kolorek jest piękny, przyjemny dla oka… taki delikatny i idealnie pasuje do biżuterii i kobiety, która jest tutaj najwiekszą koneserką błyskotek

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?