Stworzenie nazwy firmy jest jednym z pierwszych wyzwań, jakie przed Tobą stoją, kiedy chcesz założyć własny biznes lub wprowadzić na rynek nową markę produktu. Może wydawać się, że to błaha sprawa, jednak patrząc na ten aspekt w szerszej perspektywie, nazwa to najważniejszy komunikat marketingowy Twojej marki. Gdzie szukać inspiracji, aby stworzyć satysfakcjonującą nazwę?

Zastanawiasz się, od czego zacząć i skąd czerpać pomysły, aby stworzyć ciekawą nazwę, która w swojej esencjonalnej formie będzie podkreślać wyjątkowość marki, a także wyróżni ją na tle licznej konkurencji?

Jeśli masz taką możliwość, zaangażuj w proces tworzenia nazwy kilka osób. Pierwszy etap to przede wszystkim wymyślenie i spisanie jak największej liczby skojarzeń i luźnych myśli, dlatego im więcej osób podzieli się swoimi pomysłami i odniesie się do strategii Twojej marki, tym lepiej. W tym momencie nie warto się ograniczać, ponieważ stworzenie obszernej puli określeń oraz konotacji pozwoli na większe pole manewru w kolejnym kroku.

Przeczytaj również: Strategia marki — podstawa dla Twojego biznesu

Następnie przygotuj listę z obszarami inspiracji lub kategoriami tematycznymi, jak np. nazwy zawodów, postaci historyczne lub zwierzęta, które nawiązują do wcześniej stworzonej listy skojarzeń. Nie wiesz jak się do tego zabrać? Poniżej znajdziesz przykładowe obszary inspiracji dla nazwy wraz z przykładami polskich firm lub marek produktów, które skorzystały z tego typu pomysłów i z powodzeniem funkcjonują na rynku.

Obszar I

  • imiona, nazwiska (najczęściej założycieli firm),
  • nazwy zawodów, funkcji, specjalności,
  • godności i tytuły honorowe,
  • określenia dotyczące człowieka (ze względu na jego cechy charakteru, pozycję, umiejętności).

Przykłady polskich marek wykorzystujące powyższe obszary skojarzeń:
Ludwik
Dr Irena Eris
Kolporter

Obszar II

  • postaci mitologiczne lub baśniowe,
  • postaci historyczne,
  • postaci literackie,
  • postaci bajkowe (z filmu i literatury dla dzieci).

Przykłady polskich firm/marek z tego obszaru:
Helios
Sobieski
Grupa Waryński
Kastor

Obszar III

  • nazwy geograficzne,
  • znane zabytki architektoniczne,
  • nazwy mieszkańców państw,
  • miast i regionów.

Przykłady polskich firm/marek z tego obszaru:
Tymbark
Łowicz
Kropla Beskidu
Krakowski Kredens
Tyskie

Obszar IV

  • rośliny i owoce,
  • zwierzęta,
  • zjawiska astronomiczne i przyrodnicze,
  • kamienie szlachetne i półszlachetne.

Przykłady polskich firm/marek z tego obszaru:
Cykoria
Żubr
Biedronka
Żabka
Merkury
Solar
Koral

Po stworzeniu bazy inspiracji, możesz przejść do zabawy słowami: tworzenia neologizmów, zlepków i skrótów. Zajrzyj do naszych wpisów: 10 sposobów na trafną nazwę dla firmy oraz Nazwa marki 6 etapach i próbuj swoich sił w namingu.

Chcesz, aby zajęli się tym profesjonaliści? Zapoznaj się z naszą zakładką nazwa.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?