Witaj na stronie BrandPRO
Cele biznesowe mikro, małych i średnich firm spotykają tu doświadczenie i wiedzę zespołu ekspertów brandingu - kreacji i promocji marki.
Klikając Branding zapoznasz się z naszym podejściem, wyróżnikami i zakresem usług: Analiza, Strategia, Marka, Identyfikacja, Strona, Tekst, Film, Społeczność, Wizerunek, Reklama.
Z lewej strony znajdziesz blog pełen inspiracji dla rozwoju Twojego biznesu a tutaj: Kontakt.
Tagi
analityka internetowa brand branding budowa marki dane marketingowe Facebook facebook ads fanpage na facebooku Google+ identyfikacja wizualna infografika Instagram kreowanie wizerunku księga znaku Linkedin logo firmy logotyp marka marketing treści media społecznościwe naming nazwa dla firmy nazwa firmy nazwy firm optymalizacja strony personal branding Pinterest prowadzenie fanpage rebranding seo slogan social marketing social media strategia marki strona internetowa teksty seo tożsamość marki Twitter tworzenie marki wartości marki wizerunek marki Youtube zarządzanie marką zarządzanie wizerunkiem zmiana nazwy firmyKategorie wpisów
- Analiza rynku (15)
- Branding (111)
- Definicja (19)
- Identyfikacja wizualna (38)
- Kreacja marki (66)
- marketing online (3)
- Media społecznościowe (53)
- Personal branding (1)
- Pisanie tekstów (17)
- Plan marketingowy (5)
- Produkcja filmowa (8)
- Promocja marki (40)
- Strategia marki (33)
- Tworzenie stron (17)
- Zarządzanie wizerunkiem (46)
Newsletter
Nazwa marki w 6 etapach
Często pod wpływem emocji towarzyszącym powstawaniu nowego biznesu, pojawia się spontaniczny pomysł na nazwę firmy. Aby uniknąć namingowej porażki i stworzyć spektakularną nazwę, przeprowadzamy Was przez 6 etapów tworzenia nazwy.
Naming jest znaczącym elementem brandingu, który ma za zadanie kreować pożądaną świadomość i wizerunek marki wśród konsumentów. Mogłoby się zdawać, że aby stworzyć nazwę dla firmy wystarczy odrobina wyobraźni, kreatywności i łut szczęścia. Jak jest w rzeczywistości?
Kreatywność jest niezaprzeczalnie istotna, ale należy wziąć pod uwagę fakt, że tworzenia nazwy dla marki tzw. brand naming jest złożonym procesem analityczno-twórczym, do którego warto się przygotować. Komunikowanie esencji marki w jednym, czy dwóch słowach jest nie lada sztuką. Każda marka ma swoją historię, a nazwa powinna być jej początkiem. Odpowiednio stworzona i dobrana nazwa to pakiet ukrytych skojarzeń, znaczeń i symboli, które bezdyskusyjnie wiążą się z marką.
Poniżej opisuję 6 etapów brand namingu, które pozwolą na stworzenie wartościowej, oryginalnej i elastycznej nazwy ułatwiającej marce podbój rynku.
1. Pomyśl o strategii
Bez znajomości unikalnych wartości swojej marki i produktu oraz zrozumienia oczekiwań potencjalnych klientów, nie stworzysz dobrej nazwy. Im większa wiedza na temat własnej działalności i produktu, tym większa szansa na trafioną nazwę. Nazwa kompatybilna ze strategią marki – to się musi udać.
2. Sprawdź, w co się pakujesz
Dokładne zrozumienie rynku i jego segmentów jest kluczowe dla efektywnego brand namingu. Przeprowadzając analizę marketingową, poznasz swoich konkurentów, ich marki i to, jak odbierane są przez klientów. Zidentyfikuj nisze oraz niewykorzystany potencjał i wykreuj nazwę, która odpowie na potrzeby klientów.
3. Wymyślaj i wymyślaj i…
Zbierz swój zespół, określcie metodologię posiłkując się np. 10 sposobami na trafną nazwę firmy i rozpocznijcie burzę mózgów! Na początku procesu nie oceniaj, na tym etapie nie ma złych pomysłów. Idź na ilość. Zapisz nawet najbardziej abstrakcyjne pomysły. Czasami z pozoru niedorzeczna myśl, może okazać się strzałem w dziesiątkę! Jednocześnie, przyjrzyjcie się marce ze wszystkich możliwych stron, skupcie się na każdej korzyści i rozważycie wszystkie grupy potencjalnych odbiorców.
4. Stwórz shortlistę
Listę nazw, która powstała w efekcie burzy mózgów zawęź do 10-15 najlepszych i najciekawszych pozycji. Upewnij się, że skrócona lista zawiera nazwy, które będą aktualne pomimo przyszłych zmian – ekspansji geograficznej czy trendów. Spróbuj przewidzieć, w jakim kierunku pójdzie świat, jak rozwinie się rynek, konsumenci, konkurenci i wybierz nazwę ponadczasową. Pamiętaj, że dobra nazwa jest:
- prosta,
- łatwa do zapamiętania,
- rozpoznawalna,
- sugestywna,
- dopasowana.
5. Sprawdź dostępność domen i patentów
Sprawdź, czy wybrane w poprzednim etapie nazwy są objęte ochroną prawną. Nie warto ryzykować sytuacji, kiedy po kilku miesiącach, a co gorzej latach, wybrana nazwa okaże się czyjąś własnością. Po wybraniu nazwy zastrzeż ją w Urzędzie Patentowym (tak się to robi), zagwarantuje to wyłączność na jej używanie oraz zniechęci konkurencję do stosowania nieuczciwych kroków. W międzyczasie sprawdź dostępność domen, jeśli są wolne, to zarezerwuj je jak najszybciej, ponieważ znikają w błyskawicznym tempie.
6. Wizualizuj i konsultuj
Skrócić swoją listę do 5-10 z najlepszych pozycji. Zastanów się, jakie będzie logo i slogan marki i pomyśl o przyszłym zastosowaniu ich w elementach identyfikacji wizualnej. Upewnij się, że każda propozycja dobrze się prezentuje i dobrze brzmi.
Sprawdź jakie skojarzenia wywołują wybrane propozycje u osób, które nie były zaangażowane w proces tworzenia.
Weź pod uwagę zdobyty feedback i albo bogatszy o doświadczenia wróć do kroku 4. albo daj sobie czas i wybierz ostateczną nazwę dla marki.
Przekonaj się, jak przebiega tworzenie nazwy dla firmy i odwiedź naszą zakładkę NAZWA.
Przeczytaj również: 10 sposobów na trafną nazwę dla firmy oraz Rejestracja znaków towarowych – fakty i mity.
Podobne wpisy:

Wojciech Pasterski
Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.
-
Dagmara78
-
Ryangg
-
Marko_Man
-
-
Adam
-
Mateusz
-
Pola