Często pod wpływem emocji towarzyszącym powstawaniu nowego biznesu, pojawia się spontaniczny pomysł na nazwę firmy. Aby uniknąć namingowej porażki i stworzyć spektakularną nazwę, przeprowadzamy Was przez 6 etapów tworzenia nazwy.

Naming jest znaczącym elementem brandingu, który ma za zadanie kreować pożądaną świadomość i wizerunek marki wśród konsumentów. Mogłoby się zdawać, że aby stworzyć nazwę dla firmy wystarczy odrobina wyobraźni, kreatywności i łut szczęścia. Jak jest w rzeczywistości?

Kreatywność jest niezaprzeczalnie istotna, ale należy wziąć pod uwagę fakt, że tworzenia nazwy dla marki tzw. brand naming jest złożonym procesem analityczno-twórczym, do którego warto się przygotować. Komunikowanie esencji marki w jednym, czy dwóch słowach jest nie lada sztuką. Każda marka ma swoją historię, a nazwa powinna być jej początkiem. Odpowiednio stworzona i dobrana nazwa to pakiet ukrytych skojarzeń, znaczeń i symboli, które bezdyskusyjnie wiążą się z marką.

Poniżej opisuję 6 etapów brand namingu, które pozwolą na stworzenie wartościowej, oryginalnej i elastycznej nazwy ułatwiającej marce podbój rynku.

1. Pomyśl o strategii

Bez znajomości unikalnych wartości swojej marki i produktu oraz zrozumienia oczekiwań potencjalnych klientów, nie stworzysz dobrej nazwy. Im większa wiedza na temat własnej działalności i produktu, tym większa szansa na trafioną nazwę. Nazwa kompatybilna ze strategią marki – to się musi udać.

2. Sprawdź, w co się pakujesz

Dokładne zrozumienie rynku i jego segmentów jest kluczowe dla efektywnego brand namingu. Przeprowadzając analizę marketingową, poznasz swoich konkurentów, ich marki i to, jak odbierane są przez klientów. Zidentyfikuj nisze oraz niewykorzystany potencjał i wykreuj nazwę, która odpowie na potrzeby klientów.

3. Wymyślaj i wymyślaj i…

Zbierz swój zespół, określcie metodologię posiłkując się np. 10 sposobami na trafną nazwę firmy i rozpocznijcie burzę mózgów! Na początku procesu nie oceniaj, na tym etapie nie ma złych pomysłów. Idź na ilość. Zapisz nawet najbardziej abstrakcyjne pomysły. Czasami z pozoru niedorzeczna myśl, może okazać się strzałem w dziesiątkę! Jednocześnie, przyjrzyjcie się marce ze wszystkich możliwych stron, skupcie się na każdej korzyści i rozważycie wszystkie grupy potencjalnych odbiorców.

4. Stwórz shortlistę

Listę nazw, która powstała w efekcie burzy mózgów zawęź do 10-15 najlepszych i najciekawszych pozycji. Upewnij się, że skrócona lista zawiera nazwy, które będą aktualne pomimo przyszłych zmian – ekspansji geograficznej czy trendów. Spróbuj przewidzieć, w jakim kierunku pójdzie świat, jak rozwinie się rynek, konsumenci, konkurenci i wybierz nazwę ponadczasową. Pamiętaj, że dobra nazwa jest:

  • prosta,
  • łatwa do zapamiętania,
  • rozpoznawalna,
  • sugestywna,
  • dopasowana.

5. Sprawdź dostępność domen i patentów

Sprawdź, czy wybrane w poprzednim etapie nazwy są objęte ochroną prawną. Nie warto ryzykować sytuacji, kiedy po kilku miesiącach, a co gorzej latach, wybrana nazwa okaże się czyjąś własnością. Po wybraniu nazwy zastrzeż ją w Urzędzie Patentowym (tak się to robi), zagwarantuje to wyłączność na jej używanie oraz zniechęci konkurencję do stosowania nieuczciwych kroków. W międzyczasie sprawdź dostępność domen, jeśli są wolne, to zarezerwuj je jak najszybciej, ponieważ znikają w błyskawicznym tempie.

6. Wizualizuj i konsultuj

Skrócić swoją listę do 5-10 z najlepszych pozycji. Zastanów się, jakie będzie logo i slogan marki i pomyśl o przyszłym zastosowaniu ich w elementach identyfikacji wizualnej. Upewnij się, że każda propozycja dobrze się prezentuje i dobrze brzmi.
Sprawdź jakie skojarzenia wywołują wybrane propozycje u osób, które nie były zaangażowane w proces tworzenia.

Weź pod uwagę zdobyty feedback i albo bogatszy o doświadczenia wróć do kroku 4. albo daj sobie czas i wybierz ostateczną nazwę dla marki.

Przekonaj się, jak przebiega tworzenie nazwy dla firmy i odwiedź naszą zakładkę NAZWA.

Przeczytaj również: 10 sposobów na trafną nazwę dla firmy oraz Rejestracja znaków towarowych – fakty i mity.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Dagmara78

    Wszystkie fajne domeny i tak są już zajęte. Ostatnio szukałam czegoś fajnego i nie znalazłam. Najpierw się szuka nazwy czy domeny??

  • Ryangg

    Dagmara, musi wydarzyć się to jednocześnie. Czyli wymyślasz i od razu sprawdzasz dostępność. Ja osobiście sprawdzam jeszcze bazę zarejestrowanych znaków towarowych. Nie wyobrażam sobie zainwestowania w markę, która po chwili będzie musiała być wycofana z uwagi na naruszenia znaku towarowego innej marki.

    • Marko_Man

      Kiedy wymyślałem nazwę dla swojej firmy, spędziłem chyba 8 godzin na stronie z domenami. Przy każdym nowym pomyśle, jak grom z jasnego nieba przychodziło rozczarowanie – „domena nieodstępna”. Koniec z końców się udało, ale wciąż nie mogę się pogodzić, że ktoś wykupił tyle genialnych możliwości 😛

  • Adam

    O rety, nie zdawałem sobie sprawy, że z nazwą dla marki wiąże się tyle rzeczy! Muszę chyba przemyśleć wszystko do czego dotychczas doszedłem. Czy ktoś z Was z sukcesem sam wymyślił nazwę?

  • Mateusz

    Właśnie jestem na etapie wymyślania nazwy dla swojej nowej firmy i największy problem sprawia mi dostępność domen. Za każdym razem, kiedy wpadnę na ciekawą nazwę dla swojej nowej firmy, to domena jest niedostępna.

  • Pola

    Nad wymyślaniem nazwy dla swojej nowej działalności spędziłem chyba dobre 3 dni i mam dokładnie te same wrażenia co reszta, kiedy czułem już że właśnie to ta nazwa i że jest genialna okazywało się, że ktoś wpadł na nią wcześniej i bang… „domena niedostępna”. W końcu po ciężkich trudach udało się!

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?