Istotnym etapem tworzenia marki jest stworzenie odpowiedniej nazwy, która z łatwością zakorzeni się w umysłach odbiorców. Istnieje wiele odmian nazw, a w każdej możemy znaleźć interesujące pomysły na nazwy. Przyjrzyjmy się charakterystyce wybranych grup.

Tautonimy

Tautonimy są rzadko spotykaną i odrobinę niedocenianą formą w namingu. Polegają one na powtórzeniu pierwszej części wyrazu. Wszystkim znana, polska marka wina Cin&Cin wykorzystała w swojej nazwie właśnie tautonim. Kolejnym przykładem jest warszawski bar Tuk Tuk. Nazwy te przede wszystkim można bez problemu wymówić, co już jest sporą zaletą. Ponadto są dźwięczne, krótkie i ludyczne. Mówi się o nich, że są eufoniczne, to znaczy, iż łatwo wpadają w ucho i rozbrzmiewają w świadomości konsumenta.

Akronimy

Nazywa się je również skrótowcami. Często wykorzystują je przedsiębiorstwa działające na arenie międzynarodowej, ponieważ są one popularne w każdym języku i nie sprawiają kłopotów w wymowie. Za przykład weźmy jednego z gigantów branży fast food — KFC. W rzeczywistości pełna nazwa firmy brzmi Kentucky Fried Chicken, jednak akronim literowy KFC jest powszechnie używany przez wszystkich konsumentów na całym świecie. Z tego typu nazwami spotykamy się niezwykle często. Oprócz akronimów literowych wyróżniamy głoskowe (PKP — Polskie Koleje Państwowe), grupowe (Polfa — Polska Farmacja), mieszane (OBOP — Ośrodek Badania Opinii Publicznej), złożeniowe (Solgaz).

Toponimy

Toponimy to rodzaj nazw określanych jako „miejscowe”. Wywodzą się od nazw krain geograficznych używanych zarówno oficjalnie, jak i zwyczajowo. Mają wydźwięk kulturowy i wskazują na pochodzenie oraz tradycję firmy. Mają za zadanie wzbudzić ciekawość u odbiorcy, zaintrygować i skłonić do zagłębienia się w historię firmy. Celem wykorzystywania toponimów w namingu jest wzbudzanie pozytywnych emocji u odbiorcy. Konkretne miejsca przywodzą na myśl określone wartości i skojarzenia. Polska marka wody Żywiec Zdrój jest przykładem toponimu, który utrwalił się w umysłach nabywców jako synonim orzeźwienia i bogactwa natury. Inne przykłady nazw obecnych na naszym rynku to Bytom, Krakus czy Verona.

Zobacz nasz blog Fajne Nazwy

Eponimy

Eponimy są jedną z najczęściej wykorzystywanych konwencji namingowych w biznesie. Wyrażają szacunek oraz podziw dla określonych postaci. Firmami, które przy tworzeniu nazwy, zainspirowały się postaciami mitologicznymi są, chociażby polska sieć kin Helios oraz polska sieć restauracji Sphinx. Natomiast, znana wszystkim polska firma obuwnicza Gino Rossi, wzięła swą nazwę od nazwiska jednego z założycieli. Zadaniem tego typu nazw jest wskazanie na wyjątkowość oraz indywidualność marki. Za nazwami odimiennymi, zawsze stoi historia wielkiego człowieka, indywidualisty, kogoś, komu należy oddać szacunek. To automatycznie stawia firmę na wyższej pozycji w świadomości klienta.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



  • Marlena

    Już dwa razy agencje tworzyły nazwy dla mojej działalności, jednak żadna z nich nie tłumaczyła tak szczegółowo rodzajów zaproponowanych nazw. Dziękuję za ten artykuł 🙂

  • Eryk Wuu

    Czytając fragment o toponimach od razu przyszła mi na myśl nazwa mojego ulubionego piwa – Łomża. To takie małe uzupełnienie do przykładów 🙂

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?