Rebranding jest odpowiedzią na potrzeby świata biznesu, który jest w ciągłym ruchu. Rynki dynamicznie się zmieniają, tak samo jak preferencje konsumentów. W dzisiejszym świecie przewagą konkurencyjną jest umiejętność rozpoznawania nowych trendów i adaptacji do tego, co się dzieje w otoczeniu firmy.

Każde przedsiębiorstwo musi brać pod uwagę zmienność czynników wpływających na działalność firmy. Na strategię firmy może wpływać pojawiająca się konkurencja, zmieniające się prawo, czy rozwój nowych technologii.

Świat biznesu podlega podstawowym zasadom ewolucji – Ci, którzy nie są gotowi do adaptacji, znikają z rynku. Dlatego firmy powinny raz na kilka lat dokonać świadomej ewaluacji tego, na ile zbudowana marka jest przystosowana do panujących na rynku warunków oraz do preferencji konsumentów.

Jeśli marka, z której aktualnie korzystamy jest przestarzała, a skojarzenia konsumentów są nie do końca takie, jak byśmy chcieli, warto rozważyć rebranding. Rezygnacja z dotychczasowej marki na rzecz nowej może okazać się najskuteczniejszym sposobem na zmianę postrzegania marki przez klientów.

Nabiera to szczególnego znaczenia w przypadku usług profesjonalnych. Są one bowiem dla klienta czymś, czego nie można zobaczyć ani dotknąć. W większości przypadków decyzja o współpracy będzie zatem opierać się na ich odbiorze marki danego przedsiębiorstwa.

Rebranding jest procesem zmiany percepcji marki, który zwykle wiąże się ze zmianą:

  • nazwy firmy/usługi,
  • logo,
  • pozostałych aspektów identyfikacji wizualnej.

Rebranding jest trafioną strategią nie tylko w sytuacji, gdy usługa lub marka przestała realizować swoje cele. Wiele przedsiębiorstw sięga po rebranding, gdy chce odświeżyć swój wizerunek. Konsumenci lubią, gdy coś jest nowe, stąd zmieniona marka może ponownie przyciągnąć ich uwagę – nawet, gdy wcześniej stracili swoje zainteresowanie.

Oczywiście warto nadmienić, że zmiana nazwy, logo i wizerunku firmy powinna iść w parze z aktualizacją strategii firmy, czy usługi.

Kiedy rebranding jest dobrym pomysłem?

  • gdy firma wprowadza na rynek nową usługę, lub gdy dokonuje wyraźnych zmian w już istniejącej ofercie,
  • gdy przedsiębiorstwo planuje wejście na nowy rynek, np. zagraniczny,
  • gdy wyraźnie spada sprzedaż i zainteresowanie ofertą firmy,
  • gdy dokonuje się zmiany misji i/lub strategii działań firmy.

Świadomy przedsiębiorca powinien regularnie przyglądać się aktualnemu wizerunkowi firmy w odniesieniu do bieżących potrzeb rynku. To pozwala na elastyczność i szybkie reagowanie na ciągle zmieniające się warunki otoczenia. W razie potrzeby warto zdecydować się na rebranding, który może się znacząco przyczynić do zwiększenia przychodów, zyskania nowej grupy klientów lub pozytywnej zmiany postrzegania oferty firmy.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 
  • Rebrending to bardzo trafiony temat w stosunku do prawników i lekarzy. Większość osób w branży wciąż zakłada, że trudne studia niwelują potrzebę działań marketingowych czy rebrendingu już istniejącej firmy.

    Nie wiem czy udałoby mi się napisać podobny tekst bez żadnych złośliwości 😉

    • Wojtek Pasterski

      Agnieszka, trafne spostrzeżenie. Rynek wymaga ciągłej adaptacji i większe szanse mają te firmy, które są gotowe na zmianę własnego wizerunku.

      • Prawnicy bardzo szybko zwrócą się w stronę marketingu. Obecnie na rynku jest tak ciasno, że będzie to jedyna deska ratunku. Zresztą to o czym mówię dzieje się na naszych oczach. Właściwie w przeciągu kilku lat podwoiła się liczba radców w Polsce a tort jest ten sam.

        Co do tematu rebrandingu to udało mi się ostatnio urodzić jeden wpis o tym na moim blogu. Pokazałem w nim pewne zagrożenia prawne związane ze znakami towarowymi. Wystarczy kliknąć w mój podpis.

        Pozdrawiam

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?