Najbardziej wyraziste atrybuty marki to jej nazwa, logo i slogan. Kiedy słyszymy i widzimy te narzędzia marki, pojawiają się pierwsze skojarzenia na jej temat. Slogan jest uzupełnieniem pozostałych dwóch atrybutów, treścią wypełnia to, co w skrócie przekazuje logo i nazwa. Opowiedzieliśmy już, jak pracujemy nad nazwą oraz logo marki, teraz przyszedł czas na slogan.

Zastanów się, co robisz

Wypada, żeby marka miała slogan, ale czy myślałeś o tym, po co właściwie go potrzebujesz? Co chcesz przez to osiągnąć? Co chcesz promować – firmę czy produkt? Jakie wartości chcesz podkreślić? Odpowiedz na te pytania, a proces kreacji nabierze sensu.

levis
Levis swoim sloganem podkreśla jakość swoich produktów.

Skompletuj narzędzia marki

Upewnij się, że narzędzia Twojej marki korespondują ze sobą, ponieważ obrazują wartości, do których będziesz odwoływał. Pamiętamy, że narzędzia marki powinny się uzupełniać i do siebie pasować – wymyślając nazwę, próbujemy dopasować slogan, a projektując logo, zastanawiamy się, jak slogan je uzupełni.

Slogan dla marki
Logo i slogan Yellow Pages bezpośrednio do siebie nawiązują.

Rozejrzyj się

To, że wszystko już było, nie jest prawdą, ale to, że było wiele, owszem. Oszczędź sobie rozczarowań, nie marnuj czasu i pieniędzy na stworzenie sloganu, który okaże się zbyt podobny do tego z szyldu konkurencji. Sprawdź, co w trawie piszczy, zapisz propozycje, które szczególnie przypadły Ci do gustu oraz te, które skutecznie zniechęciłyby Cię do kontaktu z marką.

Wybierz nadrzędną wartość

Prawdopodobnie jesteś w stanie bez trudu stworzyć 30 sloganów dla swojej marki podczas krótkiej przerwy na kawę. Jak wybrać ten jedyny? Obierz kryteria, którymi będziesz się kierował w swoim wyborze. Jeśli poświęciłeś trochę czasu na przygotowanie strategii marki, masz w rękach zestaw kluczowych informacji o swojej marce i jej odbiorcach, wiesz, jakie wartości wyróżniają ją na rynku. Wybierz jedną, najważniejszą i wokół niej buduj przekaz sloganu.

slogan dla marki

Walmart postawił na „więcej za mniej”.

Pracuj nad brzmieniem

Zdajesz sobie sprawę, że najpopularniejsze slogany mają melodię, wyraźny rytm albo się rymują. Spróbuj popracować nad swoimi propozycjami pod tym kątem. Baw się szykiem zdania, częściami mowy, synonimami i brzmieniem słów oraz wypracuj nowe warianty sloganów przyjemnych dla ucha.

slogan dla marki
Pierwszy slogan marki Jaguar – rytmiczny ciąg nadrzędnych wartości producenta aut.

Dostosuj

Skreśliłeś już te propozycje sloganu, które przypominają hasła konkurencji, nie do końca pasują do strategii marki, ale wciąż nie możesz wyodrębnić najlepszych propozycji. Czas na checklistę. Sprawdź, który slogan:

  • jest spójny z pozostałymi narzędziami marki,
  • łatwy do zapamiętania,
  • przekazuje określoną wartość,
  • wyróżnia się,
  • jest szczery – marka dotrzymuje obietnicy złożonej w sloganie,
  • ma odpowiedniej długości – 2 do 5 słów będzie najlepsza,
  • dobrze brzmi,
  • ma to „coś”.

skonsultuj wybraną propozycję z zespołem, znajomymi i osobami trzecimi, zbierz ich opinię i wybierz ten jedyny slogan dla Twojej marki.

Przeczytaj również Nazwa marki w 6 etapach oraz Analiza logo – jak to się robi?

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn

autor postu blog BrandPRO

Kliknij tutaj, aby zobaczyć pełną ofertę na strategię lub zapoznaj się z nią poniżej.



Otagowano słowami:
 
  • Czasami brak sloganu może też być czymś bardzo ciekawym 🙂
    Zastanawiałem się nad swoim sloganem, wordpress potrzebował takiego żeby dać podtytuł bloga. Czy taki tekst można nazwać „sloganem” czy to już coś innego?
    W końcu blogi to coraz potężniejsze marki, a jednak nie wiele ma przemyślane „slogany”.

  • Krystiian

    Mi sie za to bardzo podoba wasz post na facebooku o sczerych sloganach http://www.boredpanda.com/honest-slogans-brand-logo-clif-dickens/

  • Artur G

    ojjj w sloganie jest moc – jeśli jest faktycznie dobry to sam zostaje na długo w pamięci i nie ma problemu z jego przywołaniem ad hoc, jak np. Nokia – connecting people, Carlsberg – probably the best beer in the world.. to tylko 2 z wielu sloganów, które przyszły mi na myśl….. ale tak dawno nie widziałam/słyszałem sloganu polskiej marki, ktory by dobrze brzmiał, nie wiem czy to wina ograniczen jezyka czy co?! Podejrzewam, że działajac od jeszcze innej strony tłumacząc slogany na języki obce, wtedy dopiero pojawiają się schody 🙂
    aaa i zgadzam się z Krystianem, „szczere” slogany są strzałem w dzięsiątkę

  • Zapraszamy Was do grupy na LinkedIn „Sztuka brandingu – entuzjaści marek”.
    Jest tam kilka smaczków dla wielbicieli dobrze skonstruowanych sloganów: bit.ly/sztuka_brandingu 🙂

    • Adam

      Zajrzę, potrzebuje głosu osób, które znają się na rzeczy.

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?