Podczas spotkań biznesowych podajemy sobie ręce, mówimy proszę, dziękuję. Etykieta jest czymś, co od dawna znamy i stosujemy, ale jak mamy się zachować, kiedy komunikacja business to business przenosi się do mediów społecznościowych? O czym warto pamiętać, aby w społecznościowej rzeczywistości zawsze wyjść z twarzą i stać się królem dobrych manier?

Przedstawiamy kilka wskazówek, których stosowanie może mieć bezpośredni wpływ na postrzeganie Twojej firmy i chęć nawiązania z nią bliższej współpracy.

1. Poluzuj krawat
Media społecznościowe to nie arena oficjalnych spotkań biznesowych. To miejsce, gdzie klient jest równy sprzedawcy, a ekspert nowicjuszowi. Nie dzieli już nas dystans i nie trzymają sztywne ramy komunikacji. Pozwól sobie na odrobinę luzu i daj się poznać z mniej oficjalnej strony.

2. Promuj się z umiarem
Promowanie własnych treści jest bardzo ważne, dzięki nim Twoja firma buduje reputację i staje się bardziej wiarygodna. Z autopromocją nie można jednak przesadzić. Media społecznościowe lubią się dzielić, dlatego oprócz promowania swoich treści nie zapominaj o udostępnianiu treści innych użytkowników. Stosuj się do zasady 1:4 – jeden post własny, cztery z innych źródeł.

3. Nie ignoruj, a zainteresuj się
Czy zdarza się Tobie ignorować zaproszenie do polubienia nowej strony, czy nowego kontaktu w LinkedIn? To duży błąd. Nigdy nie wiadomo kto siedzi po drugiej stronie ekranu. Zamiast od razu odrzucać zaproszenie, poświęć kilka sekund i zobacz co druga strona ma Tobie do zaoferowania. W końcu nie bez powodu zabiega o Twoje zainteresowanie.

4. Pisz krótko i na temat
Wodolejstwo i social media nie idą ze sobą w parze. Liczy się konkret. Twoi klienci nie mają czasu na wczytywanie się w obszerne teksty. Zainteresuj ich tematem w dwóch zdaniach i podaj link do źródła. Jeżeli krótki wpis wzbudzi ich ciekawość z pewnością zechcą dokładniej zapoznać się z szerszym materiałem.

5. Milczenie nie jest złotem
Nie pozostawiaj pytań bez odpowiedzi. Pamiętaj, że media społecznościowe są po to, aby zmniejszać dystans, dyskutować i wymieniać się opiniami. Reaguj tak szybko jak to możliwe. Nie każ czekać i odpowiedz zanim zrobi to konkurencja, albo pytanie przejdzie w ręce nieprzychylnych komentatorów.

6. Nie daj się trollom*
W mediach społecznościowych coraz częściej można trafić na osoby, które uwielbiają prowokować, pisać nieprzychylne i kontrowersyjne komentarze. Dlatego bądź czujny, twórz przemyślane wpisy i unikaj treści, które mogą stać się dla nich łatwą przynętą. Jeśli pojawią się ataki odpowiadaj na nie z uśmiechem i nigdy nie daj się wyprowadzić z równowagi.

7. Z konkurencją za pan brat
Social media to nie miejsce do walki z konkurencją. Swoją obecność na portalach społecznościowych wykorzystaj do tego, aby wzajemnie się wspierać. Gratuluj i doceniaj nowe pomysły konkurencji, a dobre słowa wrócą do Ciebie szybciej niż się tego spodziewasz.

*Trollowanie – polega na zamierzonym wpływaniu na innych użytkowników w celu ich ośmieszenia lub obrażenia poprzez wysyłanie napastliwych, kontrowersyjnych, często nieprawdziwych przekazów.

Bartosz Hermann

Twardo stąpający po ziemi absolwent Zarządzania marketingowego i Psychologii w zarządzaniu. W BrandPRO zajmuje się analizami marketingowymi – wyciąga wnioski oraz sugeruje właściwą drogę rozwoju biznesu w Internecie. Patrząc na dane z różnych perspektyw, zwraca uwagę na najmniejsze detale i przekazuje klientowi rzetelne, oparte na badaniach, rekomendacje dla działalności jego firmy i marki. Perfekcjonista, którego umiejętności obserwacji i analitycznego myślenia doskonale korespondują z wymogami pracy w obszarze analiz rynkowych.

Więcej artykułów



Otagowano słowami:
 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?