Firmy bardzo chętnie podążają za społecznościową modą. Bez wahania zakładają profile swoich marek w mediach społecznościowych myśląc: Dam radę! Przecież każdy ma fanpejdż, to proste! U niektórych entuzjazm przychodzi jednak o wiele za wcześnie…

Przed podjęciem decyzji o założeniu firmowego konta, warto skupić się na strategii i wyznaczeniu sprecyzowanych celów: Dlaczego chcemy być obecni w social media? Dla kogo chcemy je tworzyć? Który z kanałów będzie dla nas odpowiedni? Jak będziemy mierzyć efektywność naszych działań? Znając odpowiedzi na te pytania, o wiele łatwiej stworzyć profil, który generowałby realne zyski.

Krok 1: PO CO?
Punktem przełomowym przy tworzeniu strategii social media jest odpowiedź na pytanie: Dlaczego chcesz, aby Twoja firma była obecna w mediach społecznościowych? Jeśli odpowiedź brzmi: Bo wszyscy to robią. Niestety nie wróżymy sukcesu. Warto zastanowić się, które z poniższych celów najbardziej odpowiadają potrzebom Twojego biznesu:

  • nawiązanie bezpośrednich relacji z klientami i partnerami
  • wzrost świadomości marki
  • większa sprzedaż
  • budowanie eksperckiego wizerunku
  • większa liczba odwiedzin strony internetowej
  • śledzenie działań konkurencji
  • rekrutacja pracowników

Lista może być o wiele dłuższa. Wszystko zależy od specyfiki i fazy rozwoju Twojej firmy.

Krok 2: DO KOGO?
Gdy znasz już cele, zastanów się do kogo chcesz kierować działania. Kim są Twoi klienci? Jakimi przymiotnikami możesz opisać grupy najważniejszych i drugoplanowych klientów? Nie skupiaj się wyłącznie na wieku, płci, czy zawodzie. Zastanów się co lubią, jak spędzają wolny czas, o czym marzą. Dokładne określenie odbiorców pomoże przy doborze odpowiedniego kanału społecznościowego, lepszym targetowaniu reklam oraz przełoży się na charakter zamieszczanych treści.

Krok 3: GDZIE?
Facebook na pewno! A może YouTube? A co z tym Instagramem, przecież tyle się o nim mówi? Wiele firm rozpoczynając swoją przygodę z social media najpierw wybiera kanał, a dopiero potem zastanawia się nad celem. Niestety, taka taktyka często kończy się fiaskiem. Przypomnij sobie o celach i Twojej grupie docelowej. Już wiesz, gdzie najłatwiej będzie można je zrealizować? I pamiętaj, nie musisz być wszędzie. Lepiej swoje siły skoncentrować na jednej platformie, aniżeli rozpraszać się nie osiągając zamierzonych efektów.

Krok 4: PRECYZUJ I MIERZ
Gdy wiesz już w jakich kanałach społecznościowych będziesz działać, przyszedł czas na sprecyzowanie celów i wyznaczeniu mierników. Spójrz na to z perspektywy trzech kategorii: aktywności, zasięgu i rezultatów.

Aktywność
Aktywność, czyli podjęte przez Ciebie działania w social media: Jak wiele dyskusji podjąłeś na forum? Ile tweetów opublikowałeś? Z iloma profilami nawiązałeś interakcję? Wyznacz określoną wartość, a następnie kontroluj czy postępujesz zgodnie z planem. Jeśli będziesz wykonywał te zadania systematycznie, Twoja aktywność z pewnością zostanie doceniona.

Zasięg i reakcja
Publikując wpisy, pragniesz, aby zobaczyło je jak najwięcej osób. Chcesz, aby ludzi je czytali, komentowali i udostępniali. Dzięki spojrzeniu na zasięg dowiesz się, do kogo trafiają i jak na nie reagują. Za mierniki możesz przyjąć liczbę obserwujących, komentarzy czy retweetów. Wszystko zależy od wybranego przez Ciebie serwisu.

Rezultaty
Pora zmierzyć, czy cele obrane w pierwszym kroku zostały osiągnięte. Aby to zbadać sięgnij po dostępne narzędzia analityki, np. Google Analitycs, który pozwoli na łatwe śledzenie ruchu na stronie, w tym ruchu pochodzącego z mediów społecznościowych. Jeśli chcesz poprawić wizerunek, sięgnij po monitoring marki w social media. Dzięki niemu poznasz i prześledzisz opinie pojawiające się w kontekście Twoich produktów i usług.

Gdy przejdziesz przez wszystkie cztery etapy, jesteśmy pewni, że działania w social media przyniosą oczekiwane efekty i przełożą się na bezpośrednie zyski w Twojej firmie. Trzymamy kciuki!

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?