„W czasach powszechnego oszustwa, mówienie prawdy jest aktem rewolucyjnym” – George Orwell.

Wiele firm na wczesnym etapie rozwoju skupia się na budowaniu rzetelnych relacji z klientami, które mają zaprocentować przede wszystkim wysokimi wynikami sprzedaży. Jednym ze sposobów na tworzenie marki jest ujawnienie jak największej ilości informacji o firmie, co ma bezpośrednio wpłynąć na zwiększenie zaufania klientów. Mówi się wtedy o transparentnym wizerunku marki.

Marki budujące autentyczną relację dają odbiorcom swoich towarów lub usług wyraźny sygnał, iż nie mają nic do ukrycia. Badania wykazują, że firmy „bardziej przejrzyste” mają wyższe ceny, a dzięki swojej strategii zyskały tak istotne w biznesie zaufanie inwestorów. Co więcej, w rzeczywistości rynkowej bez odpowiedniej strategii, którą jest na przykład transparentność, nie jesteś marką – jesteś towarem.

Opracowując plan transparentności:
1. Skrupulatnie wybierz treści, które chcesz ujawnić.
2. Pamiętaj, że kontekst jest tak samo ważny jak treści.
3. Słuchaj swoich klientów – ich zdanie i rady są miarą Twojego sukcesu.

Idealnym przykładem na transparentne działanie marki jest firma Everlane. Kalifornijska linia odzieży typu basic doskonale wie, czym jest etyka w biznesie mody. Działania marketingowe tej marki można nazwać transparentnością radykalną. Konsument wchodzi „za kulisy” produkcji, buduje wyobrażenie na temat etyki biznesu marki i przekłada je na wiarygodność bądź jakość jej produktów. Wideo prezentuje sposób na transparentność marki Everlane:

Nie tylko marki odzieżowe odnajdują się w transparentności, taka strategia nie jest obca firmom Nestle, Unliever, Coca-Cola czy Danone. Działanie pierwszej z firm – Nestle robi wrażenie na tle innych – firma ujawnia kluczowe dla konsumentów informacje: dane najważniejszych dostawców, a także surowców wykorzystywanych przy produkcji. Unliever jest najbardziej „przejrzysty” w kwestii opodatkowania, natomiast firma Danone chętnie dzieli się z konsumentami informacjami na temat źródeł, z których korzysta na etapie produkcji. Bywa, że transparentność jest traktowana wybiórczo. Danone ukrywa nazwiska głównych inwestorów oraz światowych stowarzyszeń branżowych. Trudno stwierdzić czy taka postawa może zaszkodzić marce. Omówione marki odnoszą przecież sukcesy na rynku, na całym świecie nie ma chyba osoby, która nie korzystałaby z ich produktów. Być może częściowa transparentność to w tym wypadku udana taktyka marketingowa.

Na przykładzie polskich produkcji również można zaprezentować pojęcie transparentności marki. Lidl Polska ujawnia kulisy powstawania produktów spożywczych, dzięki czemu marka zyskuje na rzetelności, budując tym samym trwałe relacje z konsumentami. Takie działania z pewnością procentują na przyszłość.

Marki w prezentacji swojej transparentności posługują się nie tylko filmami, ale również wywiadami z pracownikami, zdjęciami czy obrazowymi prezentacjami. Poniższa grafika w prosty sposób pokazuje jaką drogę przebywa produkt od linii produkcyjnej do półki w sklepie oraz co i w jakim stopniu ma wpływ na jego cenę.


Źródło: www.businessinsider.com

Transparentność jest jedną z nowych idei kreowania wizerunku. Szczerość jest w cenie, konsumenci nie chcą czuć się oszukiwani. Dostęp do kulis produkcji, dotychczas nieujawnianych przez firmę faktów, informacji o etyce biznesu marki może znacznie wpłynąć na opinie klienta na temat oferowanych produktów i usług.

Przeczytaj również: Rebranding: 5 kluczowych rad dla zmieniającego markę firmy

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



Otagowano słowami:
 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?