Witaj na stronie BrandPRO
Cele biznesowe mikro, małych i średnich firm spotykają tu doświadczenie i wiedzę zespołu ekspertów brandingu - kreacji i promocji marki.
Klikając Branding zapoznasz się z naszym podejściem, wyróżnikami i zakresem usług: Analiza, Strategia, Marka, Identyfikacja, Strona, Tekst, Film, Społeczność, Wizerunek, Reklama.
Z lewej strony znajdziesz blog pełen inspiracji dla rozwoju Twojego biznesu a tutaj: Kontakt.
Tagi
analityka internetowa brand branding budowa marki dane marketingowe Facebook facebook ads fanpage na facebooku Google+ identyfikacja wizualna infografika Instagram kreowanie wizerunku księga znaku Linkedin logo firmy logotyp marka marketing treści media społecznościwe naming nazwa dla firmy nazwa firmy nazwy firm optymalizacja strony personal branding Pinterest prowadzenie fanpage rebranding seo slogan social marketing social media strategia marki strona internetowa teksty seo tożsamość marki Twitter tworzenie marki wartości marki wizerunek marki Youtube zarządzanie marką zarządzanie wizerunkiem zmiana nazwy firmyKategorie wpisów
- Analiza rynku (15)
- Branding (111)
- Definicja (19)
- Identyfikacja wizualna (38)
- Kreacja marki (66)
- marketing online (3)
- Media społecznościowe (53)
- Personal branding (1)
- Pisanie tekstów (17)
- Plan marketingowy (5)
- Produkcja filmowa (8)
- Promocja marki (40)
- Strategia marki (33)
- Tworzenie stron (17)
- Zarządzanie wizerunkiem (46)
Newsletter
Yves Saint Laurent – rebranding czy retrobranding?
Charakter działań marek na rynku odzieży luksusowej istotnie zmienił się w ciągu ostatniej dekady. Po wielu latach, trend na „the look-at-me logo” powrócił do łask. Projektanci w swoich realizacjach cofnęli się jednym ruchem do lat osiemdziesiątych – tzw. okresu „logomanii” i zaczęli przywiązywać wagę do intensywnej ekspozycji logo swoich marek w najbardziej widocznych miejscach: na bluzach, koszulkach, torebkach, paskach etc.
Logo, slogany, identyfikacja wizualna – to istotni dzierżyciele historii wielkich marek odzieżowych, takich jak: Chanel, Dior, Louis Vuitton, Burberry. Trend uwydatniania logotypów to nie jedyna zmiana jaka nastąpiła na rynku modowym w ostatnich latach. Największe emocje wywołują najbardziej rozpoznawalne, ekskluzywne marki odzieżowe, które poddały się procesowi rebrandingu.
W takich przypadkach zadajemy sobie pytanie: jaki jest sens zmieniać markę, która dla konsumenta i potężnego świata mody ma określoną, wykreowaną wartość?
Wszystkie marki, nawet te luksusowe, muszą podążać z duchem czasu. Tylko niektóre, jak Gucci, czy Alexander McQueen noszą znamiona nieśmiertelności i od lat nie wskakują w orzeźwiające wody procesu rebrandingu. Luksusowe marki odzieżowe pragną utrzymywać grono swoich stałych, wieloletnich klientów, jednocześnie zdobywając nowe rynki. A przy tym wszystkim nie tracąc swojej tożsamości i wieloletniego dorobku.
Dlatego właśnie, niektóre z nich zdecydowały się na rebranding będący zazwyczaj lekkim „odświeżeniem”. Do największych wydarzeń w kategorii zmian marek odzieżowych z ostatnich lat zalicza się rebranding, a raczej retrobranding kultowej marki Yves Saint Laurent, której nazwę zmieniono na Saint Laurent Paris (zapisaną czcionką Helvetica charakterystyczną dla lat 60-tych, które były początkiem istnienia YSL). Prawdopodobnie wielu z nas nie zorientowałoby się, że cokolwiek w tej francuskiej marce uległo zmianie, gdyby nie burza wywołana na łamach światowych blogów i mediów modowych. Niektóry krytycy byli zadania, że nadchodzące zmiany doprowadzą do rychłej śmierci i zaprzepaszczenia dorobku paryskiego domu mody. Aktualnie żadna z tych złowieszczych wizji nie doczekała się swojego spełnienia.
YSL nie był jednak w tym działaniu prekursorem. Dzisiejszy Dior i Chanel nosiły przecież od początku swojego istnienia nazwy rozpoczynające się od imion swoich twórców, ikon modowych i designerów. Lata po ich śmierci zrezygnowano z używania imienia w nazwie nadając markom mniej spersonalizowany charakter. Stały się „markami”, a przestały być osobami.

Zmiany w tak prestiżowej marce jak Saint Laurent wywołały dużo szumu, szczególnie w mediach społecznościowych, co mogło wiązać się z brakiem zrozumienia celu procesu rebrandingu tej marki przez jej odbiorców.
Jak podsumowali dziennikarze magazynu Wallpaper, nowa nazwa i użycie w procesie rebrandingu uwielbianego przez designerów wzoru Helvetica to hołd złożony wielkiemu mistrzowi Yves Saint Laurent. Niedługo po przeprowadzeniu zmian w identyfikacji wizualnej, Saint Laurent otrzymał od wspomnianego magazynu „Best Rebranding award”, jako nagrodę za najlepszy rebranding (w minimalistycznym stylu retro, który przypadł do gustu wielu odbiorcom).
Podobne wpisy:

Wojciech Pasterski
Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.