Marki z sukcesem wykorzystują storytelling w swoich materiałach promocyjnych. Pod pojęciem sukcesu rozumiemy tworzenie szumu wokół brandu (tzw. marketing wirusowy), wzrost rozpoznawalności marki oraz poprawę jej wizerunku, a w niektórych przypadkach dopiero jego kreowanie.

Jak zacząć?

Aby stworzyć interesującą historię, trzeba najpierw dobrze poznać swoich klientów – doskonale sprawdza się w tym przypadku tworzenie person. Często person jest więcej niż jedna, warto w takiej sytuacji posłużyć się prostą mapą empatii, aby ustalić, kto będzie najlepszym odbiorcą tekstów. Patrzenie z perspektywy klienta umożliwi stworzenie tekstów dostosowanych do jego potrzeb, a zatem również docenianych, udostępnianych w Internecie oraz aktywizujących sprzedaż.

Storytelling na blogu firmowym

Storytelling może stanowić inspirację dla serii wpisów na firmowym blogu. Znając już charakterystykę typowego klienta firmy, można zacząć tworzyć spersonalizowane teksty skierowane do poszczególnych grup konsumentów. Wielu Twoich klientów to osoby niezorientowane w temacie, potrzebujące pakietu porad ze strony firmy? Dlaczego by nie stworzyć serii tekstów poświęconych kolejnym krokom Jana Kowalskiego w obcowaniu z marką? Nie tylko pomoże to części zdezorientowanych klientów, ale także odciąży pracowników firmy, którzy rzadziej będą zmuszeni prowadzić klienta „za rączkę”. Współcześni klienci są zbyt zabiegani, by mieć czas na zastanawianie się, czy dany tekst ich interesuje. Wykorzystanie przemawiającego, umożliwiającego odniesienie do konkretnej sytuacji wstępu, należy do metod skutecznie przyciągających uwagę od pierwszego zdania.

Wiedza — sympatia — zaufanie

Edukowanie konsumentów krok po kroku pozwoli firmie wyposażyć potencjalnego klienta w wiedzę niezbędną do zrozumienia unikatowej oferty marki, co w efekcie sprawi, że najpierw klient markę polubi, a później jej zaufa. Zrealizowanie łańcucha zdarzeń wiedza – sympatia – zaufanie jest oznaką dobrze wykorzystanego storytellingu w działaniach promocyjnych firmy. Ponadto, klienci po przeczytaniu takiego artykułu otrzymują za darmo pewną wartość, mającą bezpośredni wpływ na poziom zaufania wobec firmy oraz prawdopodobieństwo zakupu. W świecie biznesu, podobnie jak w życiu osobistym, chętniej współdziałamy z tymi, którzy już wyświadczyli nam przysługę, niejako sprawdzili się. Teksty dogłębnie poruszające problematykę interesującą klienta dobrze spełniają się w tej roli.

Skąd czerpać inspirację?

Istnieje kilka sposobów, które zagwarantują nam długie godziny efektywnie spędzone nad klawiaturą. Po pierwsze, można wykorzystać frazy kluczowe, by zorientować się, jakie tematy są „najgorętsze” w branży. Jest to metoda umożliwiająca otrzymanie najbardziej obiektywnych, konkretnych wyników. Drugim sposobem pozyskania tematów jest dogłębny research z użyciem wyszukiwarki. Przeprowadzając go, oprócz inspiracji (możliwe jest znalezienie materiałów do rzadkich, a nawet unikatowych tekstów) zyskuje się zrozumienie trendów panujących w branży. Kolejną metodą jest przeprowadzanie wywiadów z ludźmi cenionymi w branży. Nie tylko jest to interesujące dla klientów, ale także pozwala zwiększyć zasięg treści publikowanych na blogu. Osoby, śledzące poczynania popularnych influencerów zainteresują się wywiadem, a co za tym idzie, również ofertą marki. Warto też przeprowadzić ankiety wśród klientów odwiedzających firmową stronę internetową. Dzięki nim autor tekstu będzie miał pewność co do zasadności poruszanych tematów lub odkryje dotąd niezauważalne potrzeby. Ponadto, otrzyma wgląd w poziom wiedzy zainteresowanych tematem czytelników. Dostosowanie tematyki artykułów do wyników ankiet pozwoli na jeszcze lepsze wykorzystanie storytellingu. W końcu warto przeanalizować teksty konkurentów. Nie chodzi o kopiowanie rozwiązań, a raczej o odnalezienie luk, dzięki czemu możliwe będzie tworzenie naprawdę unikatowych treści.

Kreowanie historii, tworzenie pieczołowicie rozplanowanej w czasie serii tekstów – dzięki swojej skuteczności i praktyczności – będzie stanowiło coraz ważniejsze narzędzie w rękach marketingowców. Poprzez storytelling klienci otrzymują realną wartość, co pozwala stworzyć z nimi relację opartą na szacunku. Ponadto, tak prowadzony blog firmowy wygląda schludnie, jest uporządkowany. Taki obraz wysyła pozytywne sygnały dotyczące rzetelności przedsiębiorstwa. Gołym okiem widać, że warto – czy to tworząc kampanie reklamowe, czy content marketing – posługiwać się narzędziem storytellingu. Czy Twoja firma już to robi?

Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



 

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?