Wizerunek marki to sposób postrzegania marki przez jej odbiorców. To zestaw skojarzeń i przekonań, które są powiązane z daną marką. Jak firmy mogą wpływać na te skojarzenia, aby wykreować pożądany wizerunek marki?

Na początek zwróćmy uwagę na to, dlaczego wizerunek marki jest tak ważny.

Percepcja usług profesjonalnych najczęściej opiera się na percepcji marki, którą te usługi są firmowane. Przyczyną tego zjawiska jest efekt aureoli, który w psychologii jest opisywany w następujący sposób:

„Efekt aureoli to tendencja do automatycznego, pozytywnego lub negatywnego przypisywania cech osobowościowych na podstawie pozytywnego lub negatywnego wrażenia.” (via Wikipedia)

Ta definicja tyczy się głównie postrzegania osób, jednak również świetnie się sprawdza w przypadku marek czy usług.

Wizerunek Twojej marki ma i zawsze będzie mieć wpływ na to, co potencjalny klient będzie myśleć o Twojej ofercie. 

Wizerunek marki to nie zlepek przypadkowych myśli i skojarzeń. To całościowe wrażenie, składające się z kilku podstawowych elementów:

  • przekonania na temat produktu lub usługi (np. „Komputery Apple są nowoczesne”),
  • emocje, które wiążą się z daną marką (np. uczucie motywacji związane z marką Nike),
  • wartości, które są kojarzone z marką (np. Volvo = bezpieczeństwo),
  • osobiste doświadczenia związane z produktem lub usługą (lub doświadczenia znajomych, jeśli sami nie mieliśmy okazji skorzystać z oferty firmy).

Jednym z najważniejszych zadań dobrego przedsiębiorcy jest kreowanie tego wizerunku świadomie, na wszystkich wymienionych płaszczyznach.

W końcu klient nie kupuje samej usługi, ale cały obraz, który jest z nią związany. Klient kupuje wizję lepszej przyszłości. Kupuje pozytywne emocje, które staną się częścią jego życia. Kupuje wspomnienia, które będzie ze sobą nosił przez wiele następnych lat.

Jak w odpowiedni sposób zaprezentować swoją markę odbiorcom? Cały proces sprowadza się do poznania własnej grupy docelowej od podszewki. Jeśli będziesz znać potrzeby i pragnienia Twoich potencjalnych klientów, będziesz mógł zaprezentować im kompletny i spójny obraz marki osadzonej w świecie, który jest dla nich atrakcyjny.

To długotrwały proces, który musi się zacząć od poznania klientów i zadania sobie pytania: „Jak chcę, aby moja marka była postrzegana?”

W praktyce budowanie spójnego wizerunku marki wiąże się między innymi z przeprowadzaniem zintegrowanych kampanii marketingowych, które mają wspólne cechy, wspólny motyw, lub są jedną całością (mogą tworzyć historię lub zawierać tych samych bohaterów, jak np. Serce i Mózg w reklamach Orange).

Na koniec, warto pamiętać, że dobry wizerunek marki zwiększa motywację potencjalnego klienta do wejścia z nią w kontakt, ale też zwiększa oczekiwania wobec promowanej usługi. Dlatego tworzenie bardziej atrakcyjnego wizerunku musi iść w parze ze zwiększaniem jakości tego, co sprzedaje przedsiębiorstwo.

Dobra jakość usług sama w sobie pracuje na dobry wizerunek marki, bo w tym przypadku nośnikiem tego wizerunku jest realne doświadczenie.

 

Wojciech Pasterski

Do kreowania marek klientów i zarządzania BrandPRO podchodzi przez pryzmat dziesięcioletniego doświadczenia brandingowego. Na bazie zainteresowań związanych z kreowaniem marek - psychologią społeczną, neurolingwistyką i aksjologią - stosuje i rozwija autorską metodologię brandingu. Specjalizuje się w opracowywaniu strategii marek i projektowaniu jej elementów (nazwy, sloganu, typografii, logo) a także tworzeniu strategii i planów marketingowych.

Więcej artykułów - Napisz do mnie

LinkedIn



  • Ja przy wyborze towaru/ usługi dość mocno kieruję się wizerunkiem. Jeżeli widzę przestarzałą stronę www (lub w ogóle jej brak) nabieram wątpliwości. Skoro firma zaniedbuje swój wizerunek (który powinien dla niej być priorytetem) to może podobnie traktuje klientów? Czy nie zarządza nią osoba, która nie zna obecnych realiów rynkowych? Może to jakiś emeryt? Jeżeli więc firma nie została mi przez kogoś polecona najczęściej odpuszczam.

    Ja robię to świadomie, ale pytanie ile osób robi to intuicyjnie?

    Pozdrawiam

  • Karolina

    Nie da się ukryć, że u mnie działa w podświadomości sympatia do pewnych marek. Każdy nowy produkt z danego brandu muszę wypróbować, sprawdzić. Natomiast marki, które kiedyś mnie zawiodły mają przechlapane, nigdy nie skorzystam z ich możliwości.

Twitter

Facebook

LinkedIn

Referencje BrandPRO

Portfolio BrandPRO

Kontakt z ekspertami BrandPRO

Polityka prywatności | © BrandPRO

Wiedza o kreacji i promocji marki,
co miesiąc na Twojego maila. Za darmo.

Zapisz się na newsletter i odbierz wyjątkowy poradnik:
Jak dobrać portal społecznościowy do potrzeb Twojej firmy?