Opinie na temat marki w Internecie to nowe „pierwsze wrażenie”. Nie pytamy już o referencje i rekomendacje, po prostu włączamy wyszukiwarkę i googlujemy w poszukiwaniu informacji o danej marce. Co stanie się, jeśli przestaniesz monitorować to, co można znaleźć na temat Twojej marki w sieci? Jak trzymać rękę na pulsie?
Negatywne wyniki wyszukiwania mogą sprawić, że Twoi obecni i potencjalni klienci odwrócą się na pięcie i przejdą na stronę internetową konkurencji. Podobnie może się stać w wypadku, kiedy informacje i referencje na temat Twojej firmy są znikome lub po prostu nie ma ich wcale. „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz” – staje się rzeczywistością, a Ty szybko odczujesz konsekwencje swoich zaniedbań.
Najwyższy czas uwierzyć w siłę reputacji online – według raportu „Risky Business, Reputation Online”, kadry zarządzające z całego świata uznają utratę dobrej reputacji za największe niebezpieczeństwo w prowadzeniu biznesu. Przeczytaj, co na temat wizerunku marki w Internecie mówią wpływowi przedsiębiorcy oraz specjaliści w branży i bazując na ich doświadczeniach, zadbaj o wizerunek swojej marki.
„Twoja marka nie jest tym, co mówisz,
jest tym, co mówi Google.”
– Chris Anderson
85% Polaków używa Google jako wyszukiwarki, a prawie połowa wyników wyszukiwań w Google, jako źródła informacji o firmie, produkcie lub usłudze. Mając to na uwadze, ważne jest, aby przeanalizować pozytywne, neutralne i negatywne wyniki wyszukiwania na temat swojej firmy, wyciągnąć wnioski i, jeśli to możliwe, naprawić szkody. Daj osobom, które mają kontakt z Twojąmarką możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami i eksponuj opinie zadowolonych klientów. Twórz autentyczną markę, nie udawaj, nie symuluj, że jest inna niż w rzeczywistości.
„Potrzeba dwudziestu lat, aby zbudować reputację
i pięciu minut, aby ją zniszczyć.”
– Warren Buffett
Nie każdy ogień da się ugasić. Negatywny szum wokół marki, nawet tej najbardziej cenionej i prestiżowej może spowodować szkody nie do odwrócenia – warto słuchać głosu internautów i wchodzić z nimi w interakcję. Strategia wizerunkowa i jej rzetelne wdrażanie jest kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa, które wie, co w trawie piszczy.
Przeprowadź audyt wizerunkowy swojej firmy, sprawdź, jakim aspektom musisz się szczególnie uważnie przyjrzeć, co poprawić. Aby nie dopuścić do niepożądanych wydarzeń, na bieżąco monitoruj sytuację i przygotuj grunt pod pozytywne opinie o swojej marce.
„Twoja marka jest tym, co ludzie mówią o Tobie,
kiedy nie ma Cie w pokoju”
– Jeff Bezos, założyciel Amazon
Zastanawiałeś się kiedyś, co o Twojej marce, firmie, usłudze myślą pracownicy, partnerzy i klienci? Warto! Rozgłos może przynieść Twojej marce wiele dobrego, ale jeśli nie masz kontroli nad treściami dotyczącymi Twojej marki i osób z nią związanych, lepiej to zmień, żeby nie spotkała Cię przykra niespodzianka.
Po pierwsze, pomyśl, zanim coś powiesz, czy napiszesz. Wszelkie opinie głoszone w kontekście marki, czy o charakterze publicznym, czy prywatnym, mają ogromną moc oddziaływania i w najmniej odpowiednim momencie mogą odbić się na reputacji firmy. Szczególnie dziś, w erze mediów społecznościowych, kiedy informacje, opinie i zdjęcia, rozprzestrzeniają się z prędkością światła.
Po drugie, bądź autentyczny. Jeśli nie budujesz wizerunku swojej marki na bliskich Tobie wartościach, prędzej czy później odbiorcy wyczują fałsz i marketingowe wyrachowanie, a Ty stracisz ich zaufanie, co szczególnie da się we znaki w nieprzychylnych opiniach w sieci.
Po trzecie, siła drzemie w interakcji. Jedną z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić, aby zbudować silny i pozytywny wizerunek online, jest traktowanie każdego odbiorcy z należytym szacunkiem i zainteresowaniem, wchodząc z nim w pozytywną interakcję. Nieważne czy budujesz relacje z potencjalnymi klientami swojej firmy, dystrybutorami, pracownikami czy innymi przypadkowymi ludźmi, każda aktywność i interakcja może pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej marki.