Wizerunek marki w nietypowej branży

by anastazja

Jesteś właścicielem marki w specyficznej branży i uważasz, że przynoszące wymierne efekty działania marketingowe są trudne do zrealizowania lub, co gorsza, są bardzo kosztowne? W poniższym wpisie przedstawimy przykłady zabiegów brandingowych i promocyjnych firm, które osiągają sukces wizerunkowy, pomimo funkcjonowania w nietypowych branżach.

Jednym z przykładów branży nietypowej może być branża medyczna i dermatologia osboby wpisujące frazę w google dermatolog piła, mogą być zaskoczeni iloscią wyników jakie zwraca wyszukiwarka. Nie mniej najpierw przytoczymy przykład innego przedsiębiorstwa.

Maersk Line w mediach społecznościowych

Maersk Line jest największym na świecie armatorem kontenerowym, który w ciągu roku jest w stanie przetransportować około 11 milionów kontenerów do prawie każdego kraju na świecie. Odzwierciedleniem ogromnej skali działalności duńskiej firmy są jej wyniki finansowe – w 2014 roku osiągnęła zysk netto na poziomie 2,341 mld dolarów.

Maersk Line poza działalnością związaną z morskim przewozem ładunków, znany jest także ze swojej aktywności w mediach społecznościowych. Opracowana w 2011 roku strategia prowadzenia i rozwijania kanałów social media zaowocowała przynoszącą efekty obecnością marki na: Facebook, Twitter, Flickr, Instagram, YouTube , LinkedIn i Google+.

Fanpage przewoźnika na Facebooku ma obecnie 1,115 mln fanów, spośród których 15-20% to klienci marki. Posty publikowane na profilu mają charakter informacyjny, przy czym zespół komunikacji spółki dzieli się z fanami zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi wiadomościami. Przykładem tego drugiego typu informacji jest wpis o uderzeniu kontenerowca w walenia, który okazał się najczęściej udostępnianym oraz komentowanym wpisem i znacznie wpłynął na uczciwość i wiarygodność marki. Marka dba o to, żeby do każdej informacji dołączone były ciekawe zdjęcia lub filmy przedstawiające kontenerowce spółki w różnych zakątkach świata.

Maersk Line I
Maersk Line II

Maersk Line poprzez swoją aktywność w mediach społecznościowych próbuje także generować leady sprzedażowe. Przykładem takiego działania jest akcja z użyciem hashtagu #wintermaersk przeprowadzona na przełomie 2012 i 2013 roku.

Najpierw na serwisach społecznościowych marki pojawiły się zdjęcia kontenerowców w ekstremalnie mroźnych warunkach panujących w Rosji w okresie zimy. Następnie, na stronie internetowej firmy został opublikowany artykuł o wyzwaniach, jakie napotykają armatorzy kontenerowi w miesiącach zimowych na Morzu Bałtyckim. Ostatnim etapem akcji było stworzenie landing page’a, na którym – po uprzednim wpisaniu danych przedstawiciela zainteresowanej firmy – można było pobrać broszurę opisującą usługi świadczone przez Maersk Line w zakresie przeciwdziałania zlodowaceniu ładunków na statkach. Kliknięcie na przycisk “Pobierz” oznaczało tzw. hot lead – z firmą zainteresowaną usługami, kontaktował się pracownik regionalnego działu sprzedaży Maersk Line. Dzięki akcji #wintermaersk przeprowadzonej w mediach społecznościowych duński armator uzyskał 150 leadów sprzedażowych, co jest ogromną liczbą w branży żeglugi morskiej.

Maersk Line III
Maersk Line IV

Działania duńskiego armatora w mediach społecznościowych, a zwłaszcza na Facebooku, to prawdziwy sukces. Interesujące, świeże i bliskie profilowi marki treści, zaangażowanie odbiorców i stały kontakt z nimi to przepis na sukces, który sprawdził się już w przypadku niejednej marki.

NATS i video content

NATS jest wiodącym brytyjskim dostawcą usług w zakresie kontroli ruchu lotniczego. Oprócz świadczenia usług na 14 lotniskach w Wielkiej Brytanii, działa w ponad 30 krajach na całym świecie. NATS przez niecałe 40 lat był w całości własnością rządu brytyjskiego, jednak w obliczu rosnącej konkurencyjności na arenie światowej, w 2001 roku 51% akcji NATS zostało przeniesionych do sektora prywatnego. Ta zmiana w strukturze właścicielskiej spowodowała potrzebę nowego, holistycznego spojrzenia, mającego na celu poprawę tożsamości marki.

Punkt kulminacyjny prac nad pożądanym wizerunkiem marki nastąpił w czerwcu 2013 roku, kiedy telewizja BBC Two od 17 czerwca przez cztery wieczory z rzędu nadawała godzinny program Airport Live z lotniska Heathrow w Londynie, w którym telewidzowie mogli poznać kulisy pracy portu lotniczego. Specjalnie na tę okazję NATS uruchomił nową stronę internetową oraz przygotował film „North Atlantic Skies” pokazujący, jak wygląda przestrzeń powietrzna w ciągu doby nad danym obszarem. Co więcej, stworzył interaktywne infografiki pozwalające zrozumieć działalność firmy, wydał kilka raportów i case studies związanych z usługami NATS, a także zaprezentował nowe wersje aplikacji wykorzystywanych przy obsłudze kontroli ruchu lotniczego.

Efekty tych działań były następujące:

  • Podczas czterech dni emisji programu Airport Live profil @NATSPressOffice na Twitterze wysłał 300 tweetów docierając do 2 milionów osób,
  • Stronę internetową NATS odwiedziło 32 320 unikalnych użytkowników, generując ponad 172 000 odsłon, które stanowią 72% zwykłego, miesięcznego ruchu na stronie,
  • Film Europe 24 obejrzało ponad 2 miliony osób. Jest on również najczęściej udostępnianym filmem opublikowanym przez NATS,
  • Pozytywne odczucia ludzi wobec marki NATS wzrosły z 4% do 27%.

Europe 24 from NATS on Vimeo.

North Atlantic Skies from NATS on Vimeo.

Powyższe osiągnięcia pokazują, że świadomość marki NATS i jej postrzeganie poprawiły się dzięki spójnym i atrakcyjnym przekazom stosowanym we wszystkich komunikatach marketingowych w sprzyjającym dla firmy okresie.

KGHM Polska Miedź przyjazne dla oka

KGHM Polska Miedź jest jedną z największych polskich spółek Skarbu Państwa, która zajmuje miejsce w ścisłej czołówce światowych producentów srebra i miedzi. Działalność wydobywczo-przetwórcza KGHM koncentruje się głównie w południowo-zachodniej Polsce, jednak miedziowy kombinat posiada także sześć kopalni w Ameryce Północnej i Południowej.

Idąc za ciosem międzynarodowego rozwoju i nowo przyjętą strategią, w grudniu ubiegłego roku marka KGHM Polska Miedź postanowiła zapoczątkować proces integracji grupy kapitałowej w ramach wspólnej identyfikacji korporacyjnej. Dotąd przedsiębiorstwo nie miało jednorodnej oprawy graficznej, tylko korzystało z pomarańczowych lub miedzianych barw, a nazwę firmy zapisywano różnymi krojami pisma. Teraz wszystkie materiały wychodzące spod ręki KGHM oznaczane będą jednakowym, unowocześnionym logo, spójną kolorystyką oraz firmowym kształtem fontów.

KGHM Loga

Romboidalny sygnet przedstawia minerał, którego trzyczęściowa konstrukcja symbolizuje wiedzę, współdziałanie i rolę dla świata.

Kolejnym krokiem w stronę rozwoju całej grupy kapitałowej było uruchomienie – na przełomie lutego i marca tego roku – nowej strony internetowej spółki pod adresem www.kghm.com. Witryna została stworzona bez podziału na działalność KGHM w Polsce i za granicą, co jest dowodem na to, że historia, wizja i wartości są wspólne dla wszystkich podmiotów w ramach grupy kapitałowej. Strona internetowa posiada uważnie przemyślaną strukturę i jest funkcjonalna dla różnych grup odbiorców.

Nowe treści umożliwiają poszerzenie wiedzy użytkownikom, którzy są zaznajomieni z profilem działalności miedziowego kombinatu, ale są również interesujące dla osób, które dopiero poznają spółkę, jej charakterystykę i osiągane wyniki. Nowa strona internetowa KGHM jest także responsywna, czyli w pełni dostosowuje się do wielkości ekranów laptopów, tabletów i smartfonów.

KGHM Strona WWW

Powyższe przykłady, mimo specyficznych branż są dowodami na to, że warto inwestować w markę firmy. Dzięki pracy nad wizerunkiem – licznym i zróżnicowanym publikacjom, działaniom w mediach tradycyjnych i Internecie, odbiorcy i potencjalni klienci czy partnerzy w biznesie, dowiadują się o istnieniu przedsiębiorstwa, mogą zrozumieć charakter jego działalności oraz poznać elementy, które wyróżniają firmę na tle konkurencji.

więcej na https://reklamypro.pl

Related Posts