“To REBRAND, or not to REBRAND?” Zadaj sobie 15 kluczowych pytań.

by anastazja

Rebranding zazwyczaj wiąże się z dylematami zarządzających firmą. Zmiana marki z jednej strony oznacza inwestycję pieniędzy oraz potrzebę znalezienia czasu własnego i pracowników. Z drugiej, to zaangażowanie wokół wspólnego, jasnego celu jakim jest nowa marka (widziana jako logo z nazwą i sloganem), integruje zespół w strategicznym kontekście rozwoju. Do tego efekty rebrandingu często pozwalają rozwinąć firmę w sposób skokowy. 

Powodem rebrandingu bywają nowe realia rynkowe, dostrzeżona szansa rozwoju, istotne zmiany w firmie, brak oczekiwanych wyników, czy intuicja właściciela. Niekiedy firmy odkrywają swoją własną tożsamość, która wcześniej była zepchnięta na boczny tor, lub po prostu niezauważalna, i chcą ją wykorzystać do wzmocnienia swojego wizerunku i przekazu marketingowego.

By ułatwić podjęcie decyzji w zakresie zmiany/odświeżenia marki firmy, opracowaliśmy 15, w naszej opinii, kluczowych pytań. Odpowiedź na nie da Tobie, wyraźniejszy od obecnego, obraz wyzwań i korzyści związanych z rebrandingiem firmy. 

15 pytań wspierających decyzję o rebrandingu

  • Jaki problem chcę rozwiązać przez zmianę marki, lub jakie podjąć wyzwanie?
  • Czy u podstaw zmiany stoi przeprowadzona analiza rynku i zauważone na nim zmiany?
  • Czy czuję, że marka przestała pasować do oczekiwań i wyobrażeń dotychczasowych klientów?
  • Czy zmienił się profil klienta firmy, do którego chcemy dotrzeć?
  • Czego oczekuje się od marki w strategii (biznesowej/marketingowej/sprzedaży/innej)?
  • Czy cel biznesowy, w kontekście którego rozważany jest branding, jest kluczowy dla firmy?
  • Co sądzę o głównych narzędziach obecnej marki – nazwie, sloganie i logo?
  • Czy obecna identyfikacja wizualna podoba się klientom, pracownikom i mi?
  • W jaki sposób użytkownicy internetu reagują na moja markę na stronie internetowej firmy?
  • W jaki sposób odnoszą się do marki w mediach społecznościowych?
  • Jaki marka ma wizerunek na forach i portalach internetowych?
  • Czy obecna marka będzie nadal sprawdzała się w horyzoncie 2, 5 i 10 lat?
  • Czy jestem w stanie zaangażować w proces rebrandingu siebie i min. jedną dodatkową osobę w firmie?
  • Jakie środki mogę przeznaczyć w prespektywie 6 miesięcy na zmianę marki?
  • Czy gdybym dzisiaj rozpoczynał działalność, moja marka wyglądałaby inaczej?

Related Posts

Leave a Comment