W ciągu ostatnich lat marketing uległ ogromnej transformacji, głównie za sprawą rozpowszechnienia nowych technologii oraz zmianie w zachowaniu konsumentów. Marketing internetowy i jego automatyzacja to obowiązkowa lekcja, którą muszą odrobić marketerzy, aby lepiej zrozumieć odbiorców swoich produktów i usług. Poznaj trendy, które warto uwzględnić w działaniach marketingowych w 2016 roku.
1. Wideo na Facebooku
Do niedawna liderem treści wideo w Internecie był YouTube. Jednak według raportu Bloomberg Intelligence, na terenie Stanów Zjednoczonych Facebook już wyprzedził serwis z portfolio Google, generując w styczniu 2015 roku 13,5 mld odtworzeń, czyli o miliard więcej niż YouTube. Mało tego, przeciętny użytkownik Facebooka obejrzał w tym czasie 107 filmów, a YouTube’a 76. A to dopiero początek inwazji treści wideo na Facebooku, ponieważ Mark Zuckerberg uważa, że w 2020 roku będą one stanowiły większą część tego serwisu. Warto wziąć to pod uwagę przy okazji opracowywania strategii komunikacji w mediach społecznościowych.
2. Zasada „5 sekund”
Badania pokazują, że w przypadku reklam wideo wyświetlanych na urządzeniach mobilnych, pierwsze 5 sekund decyduje o tym, czy użytkownik skupi swoją uwagę na danym komunikacie. Jeżeli w tym czasie nie wykaże zainteresowania, to jego zaangażowanie drastycznie spadnie, a tym samym ciężko będzie zaistnieć marce w umyśle potencjalnego klienta. Dlatego pamiętaj, aby przy tworzeniu tego typu reklam, na początku przedstawić korzyści, jakie otrzyma odbiorca.
3. Wyższy poziom automatyzacji marketingu
Automatyzacja marketingu już od kilku lat stanowi ważny element strategii promocyjnych firm. Jednak dopiero teraz systemy odpowiedzialne za automatyzację działań marketingowych dysponują pokaźnymi bazami przetworzonych danych pochodzących z wielu źródeł, dzięki którym firmy będą mogły podejmować lepsze decyzje w kontekście generowania popytu na swoje produkty lub usługi. Wiesz, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni w mediach społecznościowych? Wykorzystaj to, proponując im atrakcyjną i spersonalizowaną ofertę, która zwiększy sprzedaż Twojej firmy.
4. Ekonomia dzielenia się
Po tym, jak smartfony i media społecznościowe na dobre zagościły w naszym życiu, obecnie coraz większym powodzeniem cieszą się marki, których model biznesowy jest oparty na idei dzielenia się dobrami i usługami. Dobrym przykładem tego typu zjawiska są marki Airbnb, dzięki której możemy wynająć dom lub mieszkanie osoby, która opuszcza je na jakiś czas oraz Bla bla car pozwalająca na wspólne przejazdy między miastami z właścicielem samochodu. Marki oferujące usługi z zakresu ekonomii dzielenia się, zachęcając do wymiany dóbr między ludźmi, budują w ten sposób pozytywny wizerunek wśród swoich odbiorców. Może warto wdrożyć elementy ekonomii dzielenie do strategii Twojej marki?
5. Bezpieczeństwo danych
Minęły już czasy, kiedy przeprowadzano ataki cyberprzestępcze tylko na banki lub instytucje publiczne. Obecne działania hakerów skupiają się na kradzieży poufnych danych osób z pokoleń poprzedzających generację Y, którzy coraz śmielej poczynają sobie w cyfrowej rzeczywistości, przez co narażają się oni na różnego rodzaje zagrożenia. Zapracuj na zaufanie swoich klientów w każdym wieku i zadbaj o to, aby każdy aspekt dotyczący klienta gwarantował najwyższy stopień bezpieczeństwa jego danych.
Przeczytaj: Bezpieczeństwo Twojej strony internetowej
6. Nowe rozwiązania dla klienta B2B
Urządzenia mobilne stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Za ich pomocą przeglądamy strony internetowe, robimy zakupy oraz korzystamy z aplikacji ułatwiających codzienne funkcjonowanie. O ile jednak usługi wykorzystujące nowe technologie dedykowane konsumentom mają się całkiem dobrze, tak z zazdrością na tego typu rozwiązania spoglądają osoby działające w sektorze B2B, które również chciałyby korzystać z takich udogodnień. Czy zaplanowałeś już wdrożenie zmian pozwalających współpracującym z Tobą firmom, złożyć zamówienie przy pomocy aplikacji pijąc herbatę w kawiarni?
7. Nowe podejście do opinii
Wszyscy sprawdzamy opinie na temat produktu, zanim zdecydujemy się na zakup. Każdy z nas natknął się na podejrzanie pochlebne komentarze, które prawdopodobnie zostały napisane przez przedstawicieli firmy, albo co gorsza, zostały zakupione jako bazy anonimowych opinii. W 2016 roku marki zaczną być bardziej świadome szkodliwości tego zjawiska, co w konsekwencji doprowadzi do zmiany ich podejścia. Marki zaczną wynagradzać klientów, którzy wystawią wiarygodny komentarz na temat zakupionego produktu, dzięki temu inne osoby poszukujące opinii, nabiorą przekonania, że takim komentarzom można zaufać.
8. Lokalizacja klienta
Każdego dnia miliony ludzi korzysta z aplikacji, które wykorzystują sygnał GPS, jak chociażby Google Mapy. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że w ten sposób marki zyskują wiedzę na temat dokładnych miejsc odwiedzanych przez ich odbiorców. W tym roku zjawisko to będzie się nasilało, co oznacza, że marki będą proponowały swoim odbiorcom ciekawe, spersonalizowane oferty wysyłane na smartfony, podczas kiedy klienci krążą między półkami ich sklepu.