Branding to jeden z najważniejszych, ale również najbardziej niezrozumianych terminów i koncepcji w biznesie. Czym jest branding, co obejmuje, dlaczego jest istotny? Na jego temat powstało wiele teorii i mitów, które bezwzględnie należy obalić. Poniżej przedstawiam kilka z nich.
1. Brand czy branding?
Na dobry początek należy przestać mylić ze sobą te pojęcia. Koncepcja brandingu jest stosunkowo nowa i często błędnie używana naprzemiennie ze słowem „brand”. Dlaczego błędnie? Marka (ang. brand) to wszystko, co istnieje w głowie odbiorcy — słowa, obrazy, myśli i uczucia, które pojawiają się w naszej świadomości po pierwszym lub kolejnym kontakcie z jej elementami. Natomiast branding to kreowanie marki i jej otoczenia za pomocą konkretnych narzędzi takich jak nazwa, logo, identyfikacja wizualna: wizytówki, teczki, listowniki i inne sygnowane materiały, strona internetowa, a nawet to jak ubierają się i mówią osoby związane z marką. Branding to zbiór elementów, które ostatecznie kreują Twoją markę w umysłach innych.
2. Marketing i branding to to samo
To bardzo powszechny mit, który zniekształca postrzeganie narzędzi służących do rozwoju zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Zrozumienie różnicy między tymi terminami nie tylko uratuje Twoją firmę przed porażką, ale pozwoli prześcignąć konkurencję. Branding wyróżnia Twoją markę, uwydatnia jej wartości oraz pracuje na jej wizerunek. Dobry branding jest jasny w odbiorze — konsumenci sami dostrzegają cechy charakterystyczne marki. Marketing dla odmiany to działania skierowane na rozwój konkretnego aspektu marki. Są to kroki zmierzające ku osiągnięciu założonych wyników biznesowych, wypracowaniu określonego wizerunku, zwiększeniu odbiorców produktów lub usług marki. Najpowszechniejsze narzędzia marketinguto reklama, promocja, działania w mediach społecznościowych oraz marketing treści.
3. Brand = branding = logo
Jedno z poważniejszych nieporozumień, nie tylko nowicjuszy. Jak już wyjaśniliśmy, brand i branding nie są sobie równe. Zgadza się, logo to istotny element brandingu, lecz nie jedyny. Twoja marka to nie tylko logo. Nasze doświadczenie pokazuje, że aby stworzyć tożsamość marki potrzeba znacznie więcej czasu niż na stworzenie logo. Branding pomaga ukierunkować postrzeganie odbiorców marki, która budowana jest zarówno za pomocą narzędzi wizualnych (logo, ID), jak również językowych — trafionej nazwy i sloganu, konsekwentnie wyrażających jej wartości.
4. Mam genialny produkt, więc nie potrzebuję brandingu
Jeśli nie zdecydowałeś się na branding, to możesz być niemal pewny, że Twoja marka nie wzbije się na wyżyny, wręcz szybko polegnie. Prawda, choć bolesna, jest taka, że mistrzowski branding nawet bardzo słabego produktu może krótkoterminowo znacznie zwiększyć jego sprzedaż i pozycję na rynku. Jednak to dobry produkt lub usługa idące w parze z profesjonalnym brandingiem mogą stać się prawdziwym, trudnym do prześcignięcia liderem rynku. W brandingu nie ma wiele miejsca na przypadek. Przemyślna kreacja marki pod względem językowym i wizualnym znacznie wpływa na postrzeganie brandu, który zdecydowanie szybciej i na dłużej znajduje uznanie wśród klientów. Rozpoznawalność marki to duży krok w stronę sukcesu.
5. Branding to droga fanaberia dla dużych firm
Prawdziwa wartość marki nie jest przeliczna na pieniądze, ponieważ trudno oszacować sumę energii i zaangażowania, jakie zostały skumulowane w procesie jej tworzenia. Nie musisz dysponować dużym budżetem, żeby stworzyć markę i całą otoczkę wokół niej. Duże budżety są wypracowanym efektem — przecież duże firmy też kiedyś były małe. Pamiętaj, że dobry branding to inwestycja, która pomoże Ci definiować swoją markę i ułatwi start na rynku. Sprawdzamy to na co dzień i jesteśmy pewni, że jest to najlepsza droga dla każdej marki.
Przeczytaj również: Boski branding oraz Branding dla start-up’u
Masz pomysł na biznes, chcesz wejść na rynek z nową marką? Zobacz naszą ofertę Branding na start i sprawdź, co zespół BrandPRO może dla Ciebie zrobić.