tworząc logo firmy, projektanci sięgają po wiedzę z zakresu heraldyki, typografii, psychologii kolorów, symboliki, na temat grupy docelowej, ale również bieżących trendów w wybranej branży. Jak wykorzystać te informacje i jakich błędów nie popełniać projektując logo dla firmy?
Ślepe podążanie za trendami
Dobre logo firmy powinno być ponadczasowe. Nie warto opierać projektów znaków na krótkotrwałych trendach np. na odblaski, spirale, motywy kolorystyczne czy gradienty. Mogą się one oczywiście pojawić w projektach, ale jako subtelny dodatek, podkreślający aktualność logo, natomiast nie jako motyw główny. Rozważnie podejście do trendów, uchroni właścicieli marki przed coroczną zmianą brandingu i identyfikacji wizualnej.
Daleko posunięta inspiracja
Wykorzystanie sygnetu zakupionego na stokach bez poddania go drastycznym zmianom. W przypadku zbyt dosłownej „inspiracji”, grafik oraz firma korzystająca z przygotowanej identyfikacji wizualnej, zostanie wcześniej czy później posądzona o plagiat. Łatwo również o sytuacje, kiedy inni graficy wykorzystają ten sam motyw i kilka marek będzie reprezentowanych przez bardzo podobne logo. Spowoduje to również komplikacje w procesie rejestracji znaku towarowego, a tego każdy projektant chce zawsze uniknąć. Zdecydowanie nie warto ryzykować.
Projektowanie dla siebie
Który z grafików nie chciał wcielić w życie swojej jedynej i słusznej wizji? Ciągła ekspozycja na trendy, poszukiwanie inspiracji czy podróże sprawiają, że projektanci mają potrzebę pokazania swoich pomysłów. Projektując logo firmy, zawsze miej na uwadze preferencje swoich klientów oraz specyfikę branży.
Brak refleksji nad ekspozycją
Pracując na co dzień nad projektami logo, staram się wydobywać duszę nawet z minimalistycznej formy. Jeśli grafik, który tworzy logo dla Twojej marki jest moim przeciwieństwem i przygotował dla Ciebie znak pełen detali à la odcisk palca z zarysowanymi liniami papilarnymi, poproś go o sprawdzenie, jak będzie się on prezentował, gdy zostanie wydrukowany jedynie przy użyciu dwóch barw. Czy nadal będzie on czytelny?
Bagatelizowanie wagi fontu
Na dobre logo składa się połączenie sygnetu z logotypem. Stworzenie sygnetu to dopiero połowa drogi i nie warto dalej iść na skróty, tylko poświęcić doborowi fontu tyle samo uwagi, co sygnetowi. Pamiętaj, aby ogólny charakter sygnetu oraz kroju fontu były do siebie zbliżone, oraz aby te dwa element korespondowały ze sobą. Jeśli zleciłeś wykonanie logo dla swojej marki i nie wiesz, jak przedstawić swoje oczekiwania, spójrz na popularne portfolio, podejrzyj tam efekty prac cenionych projektantów i zastanów się, co Ci się podoba i jak odnosi się to do preferencji klientów Twojej marki.
Wykorzystywanie elementów rastrowych
Za żadne skarby nie należy wykorzystywać elementów rastrowych przy tworzeniu identyfikacji wizualnej. Nawet jedna rastrowa kreska, kropka czy gwiazdka z pewnością zepsuje efekt pracy, gdy projekt zostanie powiększony, chociaż o kilka procent. Ani grafik, ani zarządzający marką nie chcą walczyć z niewyraźnymi elementami logo.
Planujesz wejść na rynek z nową marką lub chcesz odświeżyć logo swojej marki? Zapoznaj się z naszą zakładką Logo.